Konkurssit

Matkatoimisto Detur on hakeutunut konkurssiin maanantaina – rahojen takaisin saaminen voi olla pitkän tien päässä

MAURI RATILAINEN
Syyskuussa Detur ilmoitti keskeyttävänsä toimintansa toistaiseksi ja peruvansa loppukauden 2022 matkat. Myös ensi vuoden matkoja on jo peruttu. Arkistokuva.
Syyskuussa Detur ilmoitti keskeyttävänsä toimintansa toistaiseksi ja peruvansa loppukauden 2022 matkat. Myös ensi vuoden matkoja on jo peruttu. Arkistokuva.

Matkatoimisto Detur Finland Oy hakeutuu konkurssiin, yhtiö kertoo verkkosivullaan. Deturin mukaan pandemian luoma varjo ei ole kokonaan poistunut ja Ukrainan sota on vaikuttanut matkustushaluihin. Lisäksi käyttökustannuksien kasvu sekä lentopetrolin hintakehitys johti tilanteeseen, jossa yrityksen johto totesi, etteivät uudelleenjärjestelyt, pääomapohjan vahvistaminen tai vaihtoehtoisesti myynnin jatkaminen ole enää mielekästä.

Helsingin käräjäoikeus on kirjannut Deturin konkurssihakemuksen.

Detur siirtyi uusien omistajien haltuun vuoden 2020 lopulla. Syyskuussa vuonna 2022 Detur ilmoitti keskeyttävänsä toimintansa toistaiseksi ja peruvansa loppukauden matkat tänä vuonna. Detur päätti tuolloin toteuttaa lisää organisaatiomuutoksia sekä lisätä pääomaa tai vaihtoehtoisesti hankkia uusia omistajia.

Detur kertoo verkkosivullaan, että matkustajat, joiden matkat peruutetaan tai joiden matka on jo peruutettu, voivat saada maksetun summan palautuksen nopeammin riitauttamalla summa pankin tai luottoyhtiön kanssa. Tämä siis, mikäli maksu on tehty luottokortilla. Yhtiön mukaan tämä on yleensä lyhyempi reitti ja nopein tapa saada palautus.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Matkustajat voivat myös hakea korvausta Ruotsissa Kammarkollegietissa olevan vakuuden kautta tai jättämällä hakemuksensa konkurssipesän hoitajalle, kerrotaan Deturilta. Tällöin prosessi ja käsittelyaika on yleensä pidempi. Kammarkollegiet ilmoittaa tällä hetkellä verkkosivuillaan, että heillä on ”paljon työruuhkaa ja käsittelyaika on siksi normaalia pidempi, tällä hetkellä noin 4-6 kuukautta".

Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kerrotaan, että jos matkanjärjestäjä asetetaan konkurssiin tai todetaan maksukyvyttömäksi ja matka perutaan tästä syystä, kuluttajille korvataan heidän etukäteen maksamansa ja saamatta jääneet matkapalvelut yrityksen asettamasta vakuudesta.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Iltalehti.

Uutista päivitetty Deturin viimeisimpien tietojen myötä klo 22.11

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.