Lähijuna

Varsinais-Suomen kuntajohtajat vaativat lähijunaliikenteen kehittämistä – vetoomuksessa ehdotetaan kaukoliikenteelle uusia pysähdyspaikkoja

RIITTA SALMI
Kuntajohtajien mielestä Varsinais-Suomen ratayhteydet ovat tällä hetkellä vajaakäytöllä. Esimerkiksi Uusikaupunki–Turku välillä on sähköistetty raideyhteys ilman henkilöjunaliikennettä.
Kuntajohtajien mielestä Varsinais-Suomen ratayhteydet ovat tällä hetkellä vajaakäytöllä. Esimerkiksi Uusikaupunki–Turku välillä on sähköistetty raideyhteys ilman henkilöjunaliikennettä.

Varsinais-Suomen lähijunaliikennettä tulee kehittää, linjaavat Varsinais-Suomen kuntajohtajat yhteisessä kannanotossaan. He perustelevat vaadettaan muun muassa Varsinais-Suomen tiheällä asutuksella ja vajaakäytöllä olevilla ratayhteyksillä. Uusikaupunki–Turku ja Turku–Loimaa -välin kaupungeilla ja kunnilla on tiedotteen mukaan tahtoa paikallisjunaliikenteen edistämiseksi. Paikallisjunaliikenne tukisi myös Tunnin junaa.

– Varsinais-Suomen taajamajunaliikenteen kehittäminen on erittäin tärkeää maakunnan vetovoiman, kuntien elinvoimaisuuden, ilmastotavoitteiden ja maakunnan sisäisen liikenteen sujuvuuden kannalta. Raiteet tulevat jo nyt Raisioon, juna-asema on mahdollista rakentaa vuonna 2024 ja käyttäjiä löytyy; enää tarvitaan juna, sanoo Raision kaupunginjohtaja Eero Vainio Varsinais-Suomen liiton tiedotteessa.

Tavoitteena on kehittää Varsinais-Suomen yhteyksiä ja edistää Tunnin junan ohella lähijunaliikenteen edellytyksiä esimerkiksi asemapaikkoja, liityntäpysäköintiä ja seisakkeita edistäen. Kannanoton mukaan lähijunaliikennettä on mahdollista kehittää Uusikaupunki–Turku–Tampere –välille, sekä Tunnin junan myötä myös Turku–Helsinki –välin radanvarsikuntiin. Kaukoliikenteen uusia pysähdyspaikkoja voisi tulevaisuudessa olla esimerkiksi Turun Urusvuoressa, Raision Nuorikkalassa, Naantalissa, Liedossa, Aurassa, Kyrössä ja Paimiossa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Uusikaupunki–Raisio–Turku ja Loimaa–Turku-välien kunnissa sekä Naantalissa matkustajajunaliikenteen kehittäminen koetaan kirjoittajien mukaan elinvoimaisen tulevaisuuden kannalta kriittiseksi kärkihankkeeksi, johon ollaan halukkaita panostamaan.

– Turun ja Helsingin välinen nopea raideyhteys ja maakunnan lähijunaliikenne tukevat kiinteästi toisiaan. Tunnin junan ja lähijunien sujuvien vaihtoyhteyksien avulla maakunnan yhteydet pääkaupunkiseudulle vahvistuvat, mikä lisää lähijunien matkustajapotentiaalia, laventaa työssäkäyntialuetta ja kasvattaa siten elinkeinoelämän menestymismahdollisuuksia. Tunnin junaan kuuluva kaksoisraide Turku-Salo -välillä on edellytys tämän suunnan lähijunaliikenteen syntymiselle, pormestari Minna Arve (kok) korostaa kannanotossa.

– Radanvarren kunnissa on monipuolisia mahdollisuuksia sekä lähi- että kaukojunaliikenteen hyödyntämiseen. Elinkeinoelämän ja matkailun näkökulmasta raideliikenneyhteyksien parantuminen on ensiarvoisen tärkeää, sanoo Naantalin kaupunginjohtaja Laura Leppänen (sit).

Uusikaupunki–Turku välillä on tällä hetkellä sähköistetty raideyhteys ilman henkilöjunaliikennettä. Lähi- tai kaukojunaliikenne Raisioon voitaisiin aloittaa heti seisakkeen rakentamisen jälkeen, ja Uudenkaupungin radan kuntiin lähivuosina, kun yhteysvälille löytyy liikennöitsijä. Puutteellisten yhteyksien vuoksi radanvarsikuntien työmatka- ja muu liikenne on usein yksityisautoilun varassa.

Radanvarsikuntien kuntajohtajat näkevät henkilöjunaliikenteen edellytysten parantamisen monin tavoin tärkeäksi.

– Uusikaupunki pyrkii omalta osaltaan tekemään tarvittavat toimet, joita henkilöjunaliikenteen aloittaminen edellyttää reitillä Turku–Raisio–Masku–Nousiainen–Mynämäki–Vehmaa–Uusikaupunki. Liikenteen alkaessa yhteys Suomen kasvukolmioon paranee ja tämäkin liikennevirta synkronoi muun liikennejärjestelmän ja myös Tunnin junan kanssa, kun se valmistuu, Uudenkaupungin kaupunginjohtaja Atso Vainio (sit) toteaa kannanotossa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Toteuttamisvalmiudet rataosalla ovat hyvät: ratakapasiteettia on, puitteet seisakkeille ovat yleisesti ottaen hyvät, väestöpohja riittävä ja ennen kaikkea tahtotila vahva, kuvailee puolestaan Loimaan kaupunginjohtaja Jari Rantala (sit) Turku–Tampere –välin kehittämisestä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Samppa
Oli aika herätä
Tekee hyvää lukea myönteisestä suhtautumisesta raideliikenteen kehittämiseen. Lähijuna on todellakin erinomainen , jos se vielä aikataulutetaan yleiseen linja-auto-ja junaliikenteeseen. Lähijunaliikenne antaa myös jonkinlaisen kuvan paikallisliikenteen operoinnista.
Paimio-Raisio väli on selvää paikallisliikennettä ja Pansioon voidaan ajaa samalla kalustolla.
Jos tähän liikennemuotoon on jo liikennöitsijäkin ja kalustokin valmiina niin siitä vaan aikatauluja ja seisakkeist rakentamaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.