Raitiotieliikenne

Raitsikka palaa Turkuun aikaisintaan vuonna 2030 – yleissuunnitelma aiotaan lähettää lausunnoille joulukuussa

IDIS DESIGN
Turun raitiotien paluusta tehdään päätöksiä aikaisintaan vuonna 2025. Päätöstä ei välttämättä tehtäisi edes vielä nykyvaltuuston aikana. Havainnekuva Turkuun suunnitellusta raitiotiestä kymmenen vuoden takaa.
Turun raitiotien paluusta tehdään päätöksiä aikaisintaan vuonna 2025. Päätöstä ei välttämättä tehtäisi edes vielä nykyvaltuuston aikana. Havainnekuva Turkuun suunnitellusta raitiotiestä kymmenen vuoden takaa.

Turun valtuusto pääsee tekemään toteutuspäätöksen raitiotiestä vuonna 2025. Turun kehittämispäällikkö Juha Jokela toi esille sellaisen arvion Åbo Akademin Arkenissa äskettäin pidetyssä raitiotiesemina...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (38)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Antsu
Tätä jankutusta
piisaa viikosta toiseen vaikka pitäis ymmärtää ettei turuus ole tilaa eikä rahaa raitsikalle, sähköbussi sopii liikenteeseen paremmin ja ei jämähdä kolarien tms. takia paikalleen eikä aiheuta kisko ongelmia jalankulkijoille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Tätä jankutusta
Parempi myöhään eikä silloinkaan...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TurkuRaide
Vast: Tätä jankutusta
Antsulla ei selvästikkään ole mitään hajua raitsikan eduista, joihin ''jäykät'' raiteet muunmuassa kuuluvat. Tilaa Turun ylileveillä kaduilla on reippaasti raitiskan käyttöön sekä myös autoille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Tätä jankutusta
Annataan Turun vaan kuolla, onneksi Tampere porskuttaa sitäkin elinvoimaisemmin !!!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kasettiäijä
Vast: Tätä jankutusta
Meneppä Helsinkiin katsomaan Kruunuhakaan Katariinankadulle, kun ratikat kulkevat ja kääntyvät siellä. Niin kapeaa katua ei ole Turussakaan. On tuulesta temmattua, että ratikka ei muka mahtuisi Turun kaduille.

Faktaan ja tilastoon vedoten ratikka lyö kaupunkikehityksen kannalta "superbussit" 100-0. Mutta turkulaiseen tyyliin venytetään se päätös nyt mahdollisimman kauas, ettei vaan kehityttäisi liikaa ja liian äkkiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Harmaapää
Vast: Tätä jankutusta
Turussa on tilaa yllin kyllin, täältä puuttuvat ne kapeat kadut, joihin vedoten ratikkaa on vastustettu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Antsu
Vast: Tätä jankutusta
Pyydän anteeksi virheellistä kirjoitustani minkä monet oikaisivat, nyt minäkin lähden ostelemaan asuntoja radan varrelta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Tätä jankutusta
Taloudelliset seikat eivät puolusta raitiotietä, bussit tai yksityisautot eivät häviä ratkaisun myötä minnekkään, raitiotieliikenettä voi kilpailuttaa eikä helposti poistaa käytöstä kun se osoittautuu kannattamattomaksi.
Jos kyseisillä linjoilla on ruuhkaa, on helppo lisätä bussikapasiteettia, liikenneratkaisujen on perustuttava todelliseen tarpeeseen, siksi Föli voisi julkaista matkustajamäärät, kulut ja tuotot tarkasti. Vetovoimatekijät, kaupunkikehitys, ilmasto ja koska Tampereellakin on, ei voi olla perusteena valtavalle velanotolle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
piiuli
Vast: Tätä jankutusta
Eikö se raitsikka lopetettu 50 vuotta siten juuri sen takia, että kadut ovat niin kapeat, etteivär sinne mahdu sekä autot että raitsikat? Paljon on taloja sen jälkeen kyllä revitty alas ja rakennettu isompia ja rumempia kolosseja tilalle, mutta eivät ne kadut siitä ole ainakaan leventyneet. Joten miten ne nyt sinne mahtuisivat, kun eivät ne pienemmätkään raitsikat mahtuneet. Eli lopettakaa se hölmö hypetys asiasta. Kustannukset tulevat olemaan meglomaaniset niin kuin Turussa aina, kun asiaa kaupunkilaisille makkinoidaan joillakin päästä tempaistuilla alimittaislla kustannuksilla jotka sitten lopulta ovat vähintäinkin kolminkertaiset,jos riittävätkään. Kun asuinalueilla vielä on taipumus muuttua ajan kuluessa, raitsikan reitti on ja pysyy, vaikka Varissuolta ei kukaan olisi enää käymässä töissä muualla (jos on edes nyt). Eläkeläisille riittää kyllä hitaampikin yhteys. Raitsikan "hyvyys" perusttuu paljolta siihen, että niiden vuoroväli on tiheä. Hankitaan nivelbusseja ja tihennetään välejä niin saavutetaan samat edut ja vielä mahdollisuus muuttaa reittejä tarpeen mukaan. Miksi, oi miksi, päättäjämme jääräpäisesti vastustavat äänestäjiensä tahtoa melkein kaikessa ja tuhlaavat yhteisiä varojamme milloin mihinkin hömppään? Terveyskeskuskin toimii huonoiten koko maassa, sinne ei pääse kuin suunnilleen kuolleena ja silloin on kyllä perttala oikeampi osoite.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Tätä jankutusta
Jos raitiotie olisi jonkun epämääräisen kaupunkikehityksen kannalta välttämätön, kuvittelisi Euroopassa miltei jokaisessa Turun kokoisessa kaupungissa olevan tai ainakin rakenteilla ratikka.
Mutta kun ei ole. Miksiköhän?
Jos ratikkahanke osoittautuu epäonnistuneeksi, eikä sillä saavutetakaan kuviteltua lopputulosta, miten korjataan? Ihanan kallista. Jospa Turun väestöennusteet ja asuntotarve-ennusteet osoittautuvatkin täysin virheellisiksi ja ratikka tarpeettomaksi. Sitten meillä on ratikkareitin varrella tulevaisuudessa sosiaalisesti eriytyneitä yksiöslummeja, joiden asukkailla ei ole juurikaan liikkumistarvetta.
Miksi kauas oppilaitoksista ja työpaikoista nyt rakennetaan tällaisia alueita, missä ovat näiden asukkaiden työpaikat?
Lukekaapa Aamulehden lukijapalstaa. Ei se ratikka siellä Tampereella kovinkaan positiivisesta palautteesta nauti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Tätä jankutusta
Miksi kiskot aiheuttaisivat ongelmia jalankulkijoille, kun maailmalla osataan suunnitella kiskoja, jotka eivät aiheuta ongelmia edes pyöräilijöille? Toki Turun pitäisi myös hyödyntää näitä oppeja, eikä vain mennä siitä, missä aita on matalin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
W.Palmu
Vast: Tätä jankutusta
DALIT: Ei Turku siihen kuole, jos yksi ratikkahömppähanke jätetään toteuttamatta.

Päinvastoin, juuri tälläisien hankkeiden, joita Turussa on aina ollut, on voitu todeta ajavan Turkua yhä enemmän naurun alaiseksi,
sekä kalvavan pala palalta Turun taloutta, ja houkuttelevuutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ossi Merikko
Keltainen Aavevaunu
En taida enää tuota ihmettä nähdä!

Turun juuri "entisöity" (lue pilattu) Keskusta ei tuota verkostoa suosi. Kätkettävä olisi "Torin" alle. Kadut ahtaita ja kapeita Raitiovaunuliikenteelle.

Tietysti voitaisiin aloittaa uudelleen luolastojen kaivamiset Tuomiokirkon ympäristössä ja samalla rakentaa Putket raitiotielle. Saataisiin kaupunki taas muistuttamaan historiastaan ja kymmeneksi vuodeksi liikennekaaokseen?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asko Ojala
Vast: Keltainen Aavevaunu
Turussa EI ole kapeat kadut vaan aivan uskomattoman leveät. Todellisuudesta irtaantunut höpinä, kuuluu 60-luvulle. Silloinhan Turun taudin aikaan niistä noin leveitä tehtiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
TurkuRaide
Uskomatonta
Täysin käsittämätöntä miten hidasta kaupungin toiminta tärkeän raitiotiehankkeen kanssa on. Turku on jäänyt kaupunkikehityksessä kertaheitolla yli vuosikymmenen Tamperetta jälkeen ja se näkyy. Tampere ja sen kaupunkiseutu on Suomen vetovoimaisimpa paikkoja niin uusille asukkaille, kuin yrityksille, kun taas Turku juuri ja juuri kasvaa maahanmuuton ja opiskelijoiden ansiosta. Tampereella joukkoliikenne on jo ohittanut koronaa edeltävät luvut, pitkälti raitiotien ansiosta, Turussa Föli taas vieläkin räpiköi koronakuopassa. Raitiotien viivästymisestä kärsii myös muut tärkeät hankket, kuten Hämeenkadun uudistus, Itäharjun kolmio ja Kupittaan kansi vain muutaman mainitakseni. Ja kuten Tampereella on joukkoliikenteen kasvu nähty, ei voi argumentoida että pandemia olisi etätöiden myötä tehnyt tehokkaan joukkoliikenteen tarpeettomaksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asko Ojala
Vast: Uskomatonta
Ja Kupittaan kannen ja Itäharjun rakennus pitäisi pikkuhiljaa alkaa. No kyllähän se tiedettiin, ettei sinne ratikkaa saada. Johtopäätös: mm Voimakadusta tehdään autokatu eikä joukkoliikennekatu! Skanssin pelloilla samankaltaista ilmiötä. Lautakunnan papereita kun lukee niin nimet Rosenlöf (SDP) ja Manni (KOK) nousee esiin vaatimukset tyyppiä ”kadusta tulee suunnitella sellainen että sille voidaan osoittaa myös yksityisautoilun läpiajoa tarvittaessa”.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EsaL
Vast: Uskomatonta
Sähköbussit jo nykyisin joustavana liikennemuotona hakkaa museovaunut ratikat ilman helvetillistä kirskuntaa tiukoissa mutkissa. Tuota museoratikkasysteemiä rakennettaisiin Turun saveen kymmenen vuotta eikä miljardi riittäisi hinnaksi. Ratikka ei tuo kaupunkiin yhtään uutta asukasta ja kas kummaa yksikään naapurikunta ei moista kolinavaunua halua, miksiköhän.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Uskomatonta
Mikä museoraitiotie? Eihän täällä mitään 1960-luvun bussejakaan köröttele. Kehitys kehittyy, kehity sinäkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Vatulointia ja viivyttelyä Turun tyyliin
Jos ei ratikkaa niin sitten katuremontit! Joka tapauksessa Aninkaistenmäki, Hämeenkatu, yms avattava putkiremppojen vuoksi! Ja Turussa perinteisesti kadut aivan amerikkalaisen leveitä!

Jos tosiaan tätä ratikkapäätöstä viivytellään niin se on viimeinen naula Turun ilmasto- yms suunnitelmien arkkuun! Miksi? Koska niin moni investointi on tuohon ratikkaan sidottu!

Aika on ajanut 6 kaistaisten kaupunkimoottoriteiden ohi! Hämeenkatu esimerkiksi pitäisi laittaa 1+1 kaistaiseksi ja leventää jalkakäytäviä. Sillä tavalla tulee kivijalkakauppoihin asiakasvirtaa. Miksi Turku haluaa pitää tuollaista Liedon asukkaiden moottoritietä keskustassa?

HÄVETTÄ tämä kaupunki!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
piiuli
Vast: Vatulointia ja viivyttelyä Turun tyyliin
Ei se raitsikka tätä maailmaa pelasta, ei edes Turkua, kyllä niihin ilmastotoimiin voi ryhtyä ilman sitäkin. Kävin täsää jokin aika sitten Wienissä, missä on raitsikoita, busseja, metro ja kaupunki-/lähijuna. Käytin kaikkia eikä raitsikka niistä mitenkään parhaimmksi noussut. Etuna oli tietysti turistina se, että näki maisemia . Muuten se oli suht. hidas, koliseva, heiluva ja juutttui punaisiin valoihin, välillä liikenneruuhkiin niin että tiettyyn suuntaan ei kulkenut silloin mikään raitsikka. Raitsikoita oli uusia, vanhempia ja vanhoja, mutta yhtä lailla ne kolisivat ja heiluivat kaikki. Metro ja paikallisjuna olivat nopeita, heiluvia ja kolisevia toki nekin, mutta kun tätä raitsikkaa on täällä maalattu suunnilleen taivaaksi maan päällä kaupunkikehityksen kannalta. Vanhoja vuosittaisia väestökasvulukuja Turussa kun seuraa, niin kun täällä kaikki budjetit ovat aina alimittaisia ja ylittyvät roimasti, niin kasvulukujen valossa ollaan ylioptimistisiia väestönkasvun osalta. Eikä tänne kyllä kukaan raitsikan takia muuta, kyllä siihen muuttoon on ihan muut syyt enkä ole ollenkaan varma että niitä on, kun poliitikkojen sekoiluja katsoo.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää