Koulutus

Suomalaisten nuorten koulutustaso laskenut keskitason alapuolelle ja alavalinnat ovat edelleen hyvin sukupuolittuneita

RIITTA SALMI
OECD-vertailun mukaan korkeakoulutus laajenee kansainvälisesti, mutta on Suomi jäämässä jälkeen. Korkeakoulutus parantaa työllistymismahdollisuuksia. Suomessa ja OECD-maissa korkeakoulutettujen työllisyysaste on keskimäärin noin 10 prosenttiyksikköä korkeampi kuin toisen asteen koulutuksen suorittaneiden. Työllisyysasteiden erot ovat säilyneet suurin piirtein samalla tasolla koko 2000-luvun. Arkistokuva.
OECD-vertailun mukaan korkeakoulutus laajenee kansainvälisesti, mutta on Suomi jäämässä jälkeen. Korkeakoulutus parantaa työllistymismahdollisuuksia. Suomessa ja OECD-maissa korkeakoulutettujen työllisyysaste on keskimäärin noin 10 prosenttiyksikköä korkeampi kuin toisen asteen koulutuksen suorittaneiden. Työllisyysasteiden erot ovat säilyneet suurin piirtein samalla tasolla koko 2000-luvun. Arkistokuva.

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD on julkaissut vuosittaisen koulutusjärjestelmiä vertailevan indikaattorijulkaisunsa Education at a Glancen. Tämän vuoden julkaisun erityisteemana oli korkea-asteen koulutus. Pääosin vuoteen 2020 kohdistunut tarkastelu kertoo, että korkeakoulutus laajenee kansainvälisesti, mutta Suomi on jäämässä jälkeen. Vuosituhannen kahden ensimmäisen vuosikymmenen aikana korkea-asteen koulutettujen osuus 25–34-vuotiaista nousi OECD-alueella 27 prosentista 48 prosenttiin. Suomessa korkea-asteen tutkinnon suorittaneiden osuus on noussut 39 prosentista 40 prosenttiin ja vuonna 2021 Suomi on selvästi keskitason alapuolella, Chilen ja Turkin tasolla. Vuonna 2000 korkeasti koulutettujen nuorten aikuisten osuus Suomessa oli OECD-maiden korkeimpien joukossa.

25–64-vuotiaassa aikuisväestössä korkea-asteen tutkinnon suorittaneiden osuus oli Suomessa 42,3 prosenttia, kun yhteensä 41,1 prosenttia samasta ikäryhmästä oli OECD-maissa korkea-asteen tutkinto taskussaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Korkea-asteen koulutus tuo myös suuremman palkan. Korkeakoulutuksen tuoma palkkaetu verrattuna toisen asteen tutkintoon on OECD-maissa keskimäärin 55 prosenttia. Suomessa korkea-asteen tutkinnon palkkaetu toisen asteen tutkintoon nähden on 34 prosenttia, eli OECD-keskiarvoa pienempi, mutta suurempi kuin muissa Pohjoismaissa. Suomi on mielenkiintoisesti ainoa OECD-maa, jossa toisen asteen tutkinto ei lisää palkkaa suhteessa perusasteen tutkintoon.

Suomessa korkea-asteen opiskelijoista 69 prosenttia opiskelee alempaa korkeakoulututkintoa ja 24 prosenttia ylempää korkeakoulututkintoa.

Korkeakoulutuksen läpäisy on Suomessa OECD-maiden keskitasoa. Suomessa alemman korkeakoulututkinnon suoritti tavoiteajassa 46 prosenttia koulutuksen aloittaneista, OECD-keskiarvon ollessa 39 prosenttia.

Korkeakoulutus tasaa sukupuolten välistä eroa työllisyydessä, mutta ei palkassa. OECD: vertailussa koulutuksen puute on riski erityisesti naisten työllistymiselle. Toisen asteen tutkintoa vailla olevien naisten työllisyysaste oli Suomessa 38 prosenttia, kun se korkea-asteen koulutuksen suorittaneilla oli 86 prosenttia.

Ammatillisessa koulutuksessa alavalinnat ovat Suomessa edelleen hyvin sukupuolittuneita. Tekniikan aloilla tutkinnon suorittaneista vain 19 prosenttia oli naisia, kun taas terveys- ja hyvinvointialoilla naisten osuus oli 85 prosenttia.

Suomessa suurempi osa sekä toisen asteen yleissivistävästä että ammatillisesta koulutuksesta valmistuneista on naisia kuin OECD- ja EU-maissa keskimäärin. Suomessa naisia oli lukiosta valmistuneista 59 prosenttia ja ammatillisen koulutuksen suorittaneista 54 prosenttia.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Julle
Mikä oli se uutinen??
Turkulaiset ovat tärkeässä roolissa jotta kohti tuhoa vyöryvä koululaitos saadaan "soimaan" sulosävelin" Taluttakaa hyvin tuntemanne opetusministeri juurisyiden äärelle oppilaitoksiin ja sitten kun hän "pyhästi" lupaa ja vannoo, että korjaa tilanteen hänellä on lupa poistua. Näin käy kun sallitaan, että koulumaailmaan rantautuu röyhkeät toimijat huseeraamaan meille suomalaisille käsittämättömän "kaiken suvaitsevan" oikeasti tuhoa synnyttävän ideologian edustajat. Pitää muistaa se, että tytöt on tyttöjä ja pojat on poikia. Huolenpito ja välittäminen on myös rajojen asettamista niin. Tunnen hieman Viron koulumaailmaa, heidän koulumaailmansa on terve, tulokset näkyy Pisa tutkimuksen lisäksi myös siinä, että koulunsa päättävät ovat upea voimavara Viron valtiolle. Miten on meillä?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Mikä oli se uutinen??
Jos olisin nuorempi kuin olen, olisin huolissani. En oletettavasti näe 100-vuotispäivääni, joten ei tarvitse seurata alassyöksyä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
VarmaNiuho
No, miten nyt suu pannaan ?
Takavuosina olimme ylpeitä Pisa-koetulosmenestyksestä. Nyt sen taso on huomattavasti laskenut.Tämä tutkimustulos kuvastaa kunnianhimon ja tavoitteellisuuden puutetta, niin opettajien kuin oppilaidenkin mielissä. Oppilaiden motivointi lähtee niin kotoa kuin koulustakin. Oppilaat taitavat valita "varman päälle" sentasoisen koulutuksen, että varmemmin pärjäävät. Ikäluokkatasolla tulos on musertava. Kuka jatkossa tutkii ja kehittää uutta ?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Nykytilanne tuhoaa nuoremme ja tulevaisuutemme
"korkeakoulutus laajenee kansainvälisesti, mutta Suomi on jäämässä jälkeen"
- Ne, jotka eivät välitä koulunkäynnistä, tuhoavat usein toiminnallaan myös muiden mahdollisuuden opiskella ja menestyä. Tämän seurauksena korkeakouluihin yltävien määrä vähenee, mutta psykiatrista hoitoa tarvitsevien määrä kasvaa jatkuvasti. Suomi on nyt todella vakavien ongelmien ääressä. Jotta niitä voitaisiin ruveta ratkaisemaan, pitäisi ensin uskaltaa sanoa ääneen, kuinka paha tilanne on ja mikä on pielessä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Nykytilanne tuhoaa nuoremme ja tulevaisuutemme
Työelämä kaipaa ammattikoulutettuja käsiä ja opetuslaitokset syytävät ulos yliopistokoulutettuja päitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Nykytilanne tuhoaa nuoremme ja tulevaisuutemme
Luulisin, että ongelmia on myös ammatillisessa koulutuksessa, jonka käsittääkseni lopettaa tai vaihtaa kesken suhteellisen moni opiskelija. Itseohjautuvuus ja etäopiskelu ei aina maita käytännöllisesti suuntautuneille. Työpaikoilta valitetaan, että valmistuneet eivät osaa perusteitakaan. Jne.

Toinen ongelma on työanantajien kohtuuttomat odotukset. Halutaan joka tavalla täysin valmista - koulutettua, kokenutta, juuri yritykselle sopivaa - ja silti nuorta ja nöyrää työvoimaa. Työehdoilla ja palkoilla ei nähdäkseni vieläkään ihmeemmin kilpailla, vaan työnantajat eivät ole oikein tajunneet viisarin siirtyneen työnantajien saneluvallasta työvoimapulaan.

En asettaisi ammatillista ja teoreettista koulutusta vastakkain, vaan yhä useampi ihminen hankkii molempia ainakin jossain vaiheessa elämäänsä. Mikä on ihan hyvä. Korkeakoulutettujakin tarvitaan - pidemmällä aikavälillä he ovat jopa kriittisempi joukko Suomelle kuin ammattiosaajat - ja yleissivistys, ajattelukyky ja kansalaistaidot ovat kaikille hyväksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.