Sähköpotkulaudat

Skuuttien onnettomuusmäärä piiloutuu tilastointipulan vuoksi – vain alle puolet suomalaisista tietää oikean ajojärjestyksen

MILLA KANGASJÄRVI
Toistaiseksi millään taholla ei ole koottua tietoa siitä, kuinka usein sähköpotkulaudoilla kolaroidaan.
Toistaiseksi millään taholla ei ole koottua tietoa siitä, kuinka usein sähköpotkulaudoilla kolaroidaan.

Jos sähköpotkulaudat ja polkupyörät eroteltaisiin toisistaan onnettomuustilastoissa, viranomaiset saattaisivat päästä paremmin kiinni onnettomuuksien taustatekijöihin. Tällä hetkellä erottelua ei tehd...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (26)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Naapuri
Someen tietoiskukampanja?
Omien havaintojen perusteella autoilijoistakin alle puolet hallitsee kyseiset väistämissäännöt, ja niinpä itsekin autoilijana saa lähes päivittäin ratin takana huokailla, kun edessä tai vieressä ajava pysähtyy sääntöjen vastaisesti antamaan tietä polkupyörälle tai skuutille, jolloin on yllättäen itsekin pakko pysähtyä.

Autoilijoille on mahdoton tilanne se, että pieni osa sähköskuuteista lasketaankin jalankulkijoiksi, joilla on oikeus mennä ensin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Someen tietoiskukampanja?
"Someen tietoiskukampanja?"
- Aikoinaan televisiossa oli tietoiskuja erilaisista asioista. Tämän voisi ottaa uudelleen käyttöön. Niitä tarvittaisiin nyt entistäkin enemmän.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Wilhelmina22
Vast: Someen tietoiskukampanja?
Olen "Naapurin" kanssa täysin samaa mieltä.

Klassinen, jotain tarttis tehrä, vähän äkkiä sittenkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Someen tietoiskukampanja?
Autoilijat lähtökohtaisesti ovat käyneet autokoulun, luulisi tietävän säännöt, noinhan sitä siis yleensä perustellaan ettei autoilijat voi olla väärässä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Päihtyneistä ei niin väliä?
"jos tarkastelusta poistetaan päihtyneenä tapahtuneet onnettomuudet, lopputulos on noin 30-35 onnettomuutta miljoonaa matkaa kohti." Miksi taivaan nimessä päihtyneiden onnettomuudet pitäisi poistaa tarkastelusta? Vähintään pitäisi ilmoittaa onnettomuuksien kokonaismäärä, ja siitä sitten erotella päihtyneiden ja selvien onnettomuudet, jos sellaista halutaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Huipullatuulee
Ei mitään epäselvää
Selkeintä ja turvallisinta olisi väistämisvelvollisuus pyöräilijöille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei mitään epäselvää
Väärin meni. Autoilijalle väistämisvelvollisuus niin ei tarvitse arpoa että onko se potkulautailija liikkeellä 25km/h laitteella ja siten pyöräilijä vaiko 15km/h laitteella ja siis jalankulkija.

Eli autoilija väistää kaikkia pyöräilijöitä ja jalankulkijoita suojatiellä, se on yksinkertainen sääntö ja ottaa huomioon kaikki autoilijankin näkökulmasta epäselvät tapaukset.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Ei mitään epäselvää
"Selkeintä ja turvallisinta olisi väistämisvelvollisuus pyöräilijöille."
Melko paljon kaupunkialueella polkupyörällä liikkuvana olen tästä samaa mieltä. Pyöräilijälle kävelypyrähdys silloin tällöin on istumalihaksia vetreyttävää liikuntaa. Matka-aika ei siitä myöskään lisäänny käytännössä ollenkaan, koska suurimmassa osassa tienylityksiä pääsee pyörällä ajamalla autojen ollessa etäänpänä. Tämä on tullut testattua useamman kerran.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Ei mitään epäselvää
Pyöräilijä itse mainitsee seikan, jonka vuoksi autoilijan kaikkinielevä väistämisvelvollisuus olisi vaikea ja todennäköisesti kohtalokas: potkulautailija (tai pyöräilijä) voi tulla suojatielle jopa 25 km/h:n tuntinopeudella. Varsinkin jos on vähänkin näköestettä, pimeää tai sadetta, alkaa väistäminen käydä käytännössä mahdottomaksi. Jopa vaikka autoilijat aina, siis ihan aina, hidastaisivat huomattavasti ennen suojatietä. Mikä olisi kyllä toivottavaa, mutta ei kovin realistinen toivomus.

Tuota hidastamista ennen suojatietä olisi vaikea valvoa ja todentaa. Samaten voisi tietenkin velvoittaa kevyen liikenteen saapumaan suojatielle esim. max. 5 km/h:n nopeudella, mutta miten tätä valvottaisiin? Jos sattuisi ikävästi, miten todistettaisiin, kuka teki mitä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Ei mitään epäselvää
Selkeintä olisi jos autoilijoiden pitäisi aina ennen suojatietä kipaista juoksulenkki autonsa ympäri, Autoilijoille kävelypyrähdys silloin tällöin on istumalihaksia vetreyttävää liikuntaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Ei mitään epäselvää
Selkein sääntö olisi että kaksipyöräinen kevyt liikenne väistäisi aina, kaikkia ja kaikkea, vaikka kyseessä olisi vain kulkuvälineen taluttaminenkin. Tämä sääntö lisäisi turvallisuuden lisäksi myös muun liikenteen oikeusturvaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei mitään epäselvää
Edelleenkin selkein on se, että autoilija väistää aina. Näköesteet ovat infraongelma, ne pystytään korjaamaan jos on tahtoa - mitä siis nyt ei ole koska suunnittelijoilla ei ole mitään vastuuta tekemisistään.

25km/h on puolet siitä, mitä autolla vastaavassa tilanteessa ajetaan joten vauhti ei ole ongelma. Mopollakin ajetaan ihan poliisin siunauksella 55km/h ja jostain syystä sekään ei ole ongelma vaan skuutit!.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sentristi
Vast: Ei mitään epäselvää
Pyöräilijä; "Näköesteet ovat infraongelma, ne pystytään korjaamaan jos on tahtoa"
Selvä. Jos näin on, niin mistä arvelet löytyvän sen tahdon, vaikkapa nyt tilanteessa kun kaupunki-/ruutukaava-alueella on valtaosan rakennuksien nurkista/kulmista peittämässä risteysnäkymää. Puretaanko ruutukaava-alueelta kaikkien rakennuksien kulmat, vai mitä Pyöräilijä tekisit asialle vastuullisena suunnittelijana?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Ei mitään epäselvää
@ArvoTasa

Käytännössä nyt noin onkin jo, kevytliikenne väistää aina autoja koska ikinä ei voi luottaa siihen että autoilija noudattaisi sääntöjä.

Se että pitäisikö autoilijat tälläisestä välinpitämättömyydestä palkita tekemällä siitä laki onkin toinen asia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Ei mitään epäselvää
@Epähumanisti: Jos asia on niin kuin väität, eikö sitten olisi syytä kirjata pyöräilijöiden väistämisvelvollisuus liikennelakiin, kun se kerran ei muuta nykyistä käytäntöä? Winwin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei mitään epäselvää
Ruutukaava-alueellakin infra on korjattavissa helposti. Eli pyörätiet pois, kaduille 20-30km/h rajoitus ja pyöräily ajoradalle. Jos kadulla on vilkas liikenne, kadusta pitää tehdä sitten pyöräilykatu ja liikennevirta alistaa pyöräilylle.

Tämä poistaa näköesteet kun pyöräilijä ja skuuttailija ajavat ajoradalla. Ja kun tuo koetaan turvalliseksi, ei ole tarvetta ajella noilla jalkakäytävillä.

Mutta ensiapu on pyöräteiden yksisuuntaistaminen. Eli kaksisuuntaiset pyörätie pois. Otetaan esimerkiksi vaikka Lemminkäisenkadun ja Sirkkalankadun risteys. Siinä on oikein hyvä näkyvyys vasemmalle. Joten kun oikealta tulevalle pyörä- ja skuuttiliikenteelle olisi oma väylänsä tien toisella puolella, mitään ongelmaa ei kyseisessä risteyksessä olisi. Mutta Turun virkamiehet eivät halua tehdä Lemminkäisenkadulle toimivaa pyörätiejärjestelyä ja vaikuttavat jopa tekevän kaikkensa jotta Turussa autoilua ei haitata rakentamalla pyöräilyinfraa toimivaksi. Kaupunkiympäristötoimiala tässä on päätekijänä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Ei mitään epäselvää
@ArvoTasa

Ei olisi, nyt sentään autoilija saa välinpitämättömyydestää rangaistuksen niinkuin kuuluu. Esittämäsi vaihtoehto on yhtä älytön kuin jos esittäisi että liikenteessä painavampi kulkuneuvo on aina oikeassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hety
Nopeuksia alennettava
Skuuttien nopeus on laskettava korkeintaan 15 km/h, sillä ratkeaa osa ongelmista.

Potkulauta jossa käytetään pelkästään sähkövoimaa ei voi rinnastaa polkupyörään jossa on vain sähköinen avustus. Lisäksi etenkin uusien pyörien ajo-ominaisuudet ovat huomattavasti paremmat.

Eräs kertoi pimeällä tapahtuneesta vahingosta, jossa ajoi kaatuneen skuutin yli pyörällään kaatumatta, tee se sama skuutilla?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää