Liikenneturvallisuus

Onnettomuustutkintakeskus: Koulukuljetuksissa ei aina oteta riittävästi huomioon turvallisuutta

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) antaa kaksi uutta suositusta koulukuljetusten turvallisuuden lisäämiseksi. Uusien suositusten syntymiseen vaikutti Otkesin valmiiksi saama tutkinta ratakuorma-auton ja opiskelijoita kuljettaneen linja-auton törmäyksestä noin vuosi sitten Kaskisissa. Onnettomuus sattui varoituslaitteettomassa tasoristeyksessä. Sekä opiskelijat että linja-auton kuljettaja saivat eriasteisia vammoja, ja aineelliset vahingot olivat Otkesin tiedotteen mukaan mittavat.

– Opiskelijoiden kuljetus Kaskisissa oli järjestetty reittiliikenteenä. Hankinnassa ei näin ollut sovellettu koulukuljetuksen kriteereitä. Tilaajalla ei myöskään ollut mahdollisuutta asettaa turvallisuuskriteereitä kuljetukselle tai määritellä niitä sopimuksessa. Lisäksi myös itse tasoristeysturvallisuus on jäänyt huomioimatta koulukuljetusten reittisuunnittelun ohjeissa ja työkaluissa, kertoo tiedotteessa tutkinnanjohtaja Lasse Laatta.

– Linja-autoalalla ei vaadita turvallisuudenhallintajärjestelmää. Tässä tapauksessa kuljettajan perehdytys sekä ajoneuvon että reitin osalta oli jäänyt puutteelliseksi. Linja-autossa istuneista vain pieni osa käytti turvavöitä. Turvavöiden käyttö linja-autoissa on siis edelleen puutteellista, lisää tutkinnanjohtaja Laatta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ratakuorma-auton kuljettaja yritti varoittaa linja-auton kuljettajaa soittamalla vihellintä, mutta linja-auto jatkoi pysähtymättä tasoristeykseen STOP-merkistä huolimatta. Ratakuorma-auto ja linja-auto törmäsivät tasoristeyksessä, mikä seurauksena ratakuorma-auto suistui kiskoilta. Linja-autossa oli yhteensä kahdeksan ihmistä, joista kaksi käytti turvavyötä.

Otkesin mukaan onnettomuuteen saattoivat vaikuttaa osin puutteelliset tasoristeysolosuhteet. Väylävirasto on Kaskisten onnettomuuden seurauksena rajoittanut radan nopeutta tasoristeyksen kohdalla.

Onnettomuustutkintakeskus antaa tutkinnan seurauksena kaksi uutta suositusta, toistaa yhden jo annetun turvallisuussuosituksen sekä avaa yhden aiemmin annetun turvallisuussuosituksen uudestaan. Suosituksilla puututaan koulukuljetusten järjestämiseen, linja-autoalan turvallisuusjohtamisjärjestelmiin sekä tasoristeysturvallisuuteen.

Onnettomuustutkintakeskuksen suositukset

Kaksi uutta suositusta:

Opetushallitus ohjeistaa opetuksenjärjestäjiä varmistamaan turvallisuusasioiden huomioon ottamisen koulukuljetusten järjestämistavasta riippumatta sekä tiedottaa liikennöitsijöille ja opetuksenjärjestäjille ohjeistuksen olemassaolosta ja tavoitteista.

Liikenne- ja viestintäministeriö esittää Ratalakia muutettavaksi niin, että näkemäalueiden turvallisuuden kannalta välttämättömien raivaustoimien tekeminen olisi mahdollisimman sujuvaa myös tasoristeyksissä, joissa näkemäalueilla on olemassa olevia rakennuksia tai kasvillisuutta.

Otkes toistaa aiemmat suositukset:

Liikenne- ja viestintäministeriö laatii säännökset, joiden avulla turvallisuusjohtamisjärjestelmä saadaan käyttöön koko linja-autoalalle.

Liikenteen turvallisuusvirastoa suositellaan mahdollistamaan matalan kustannuksen varoituslaitteiden käyttöönoton ja varmistamaan, että Liikennevirasto jatkaisi matalan kustannuksen varoituslaitteiden käyttöön soveltuvuuden tutkimusta ja ryhtyisi toteuttamaan niiden käyttöönottoa.

Näytä lisää
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.