Liikenneonnettomuudet

Linja-auton alle Kakskerrantiellä jäänyt sähköpotkulautailija oli 12-vuotias lapsi

RIITTA SALMI

Sähköpotkulaudalla liikkunut 12-vuotias lapsi loukkaantui jäätyään linja-auton alle suojatiellä Kakskerrantiellä hieman puoli kahdeksan jälkeen keskiviikkoiltana. Onnettomuus tapahtui Kakskerrantien ja Taipaleenkadun risteyksessä.

Lounais-Suomen poliisin mukaan linja-auton kuljettaja ajoi Kakskerrantietä Turun keskustan suunnasta kohti Hirvensaloa. Samanaikaisesti sähköpotkulautailija ajoi oikealta suojatietä pitkin Kakskerrantien yli. Lapsi loukkaantui tilanteessa, mutta hänellä ei ole hengenvaaraa.

Päivystävä palomestari Niko Kaunisto kertoi keskiviikkona, että pelastuslaitos joutui nostamaan linja-autoa, jotta loukkaantunut henkilö saatiin pois linja-auton alta. Poliisi ja pelastuslaitos katkaisivat liikenteen noin tunniksi onnettomuuspaikalta, jonka aikana paikalla oli liikenteenohjaus.

Poliisi tutkii tapahtumaa liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Uutinen päivitetty kauttaaltaan kello 20.55.

Päivitetty tuoreilla tiedoilla 29. syyskuuta kello 10.46.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (19)

Vanhimmat ensin
Vastaa
yxxy
Tapahtuma jota kenenkään pitäisi joutua kokemaan
Potkulauta on vaarallisin kaikista liikennevälineistä. Polkupyörä esimerkiksi on polkijalle havaintoja omasta turvallisuudesta paremmin mahdollistava kun näkökenttää korkeammalta on enemmän ja siinä on suht hyvät jarrutusominaisuudet.
- Tämä on autolla liikkuvan käsitys, näkeehän autolija pyöräilijän varsin hyvin...mikäli tällä on liikennesäännöistä oikeaa käsityskykyä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Viikate
Vast: Tapahtuma jota kenenkään pitäisi joutua kokemaan
Kyllä potkulautailija näkee liikenteen paremmin. Potkulaudalla ollaan pystyasennossa, pyörän selässä kumarassa. Jarrut suunnilleen yhtä hyvät, potkarissa yleensä edessä ja takana paremmat valot ja takana jarrutusvaroitin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jeppe
Vast: Tapahtuma jota kenenkään pitäisi joutua kokemaan
Väittäisin, että auto ja muut raskaankaluston liikennevälineet ovat vaarallisimpia kulkuvälineitä liikenteessä. Kyllä suuri massa tappaa herkemmin, kuin esimerkiksi potkulauta. Suurin vastuu liikenteessä on tietenkin kaikilla, mutta erityisesti niillä, jotka kuljettavat sitä tappavampaa välinettä. Kuitenkin ei se ajoneuvo tapa, vaan se kuljettaja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
yxxy
Vast: Tapahtuma jota kenenkään pitäisi joutua kokemaan
Okei, otan takaisin! Kyllä sähköpotkulauta on turvallinen kuljetin, en vain tiennyt faktoja!
Siltikään en itse laitteeseen koskisi kun yritän säilyä liikenteessä jotenkuten ehjänä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
piiuli
Oliko lauta oma
vai näitä firmojen maanvaivoja. Niitähän eivät saa alaikäiset edes ajaa. Omilla ei ole rajaa, mutta soisi vanhemmilla olevan vähän järkeä asiassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Laura
Vast: Oliko lauta oma
Ei taida olla väliä kenen lauta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esko
Suojatietä pitkin tulee tie aina ylittää kävellen,
Jos on itsellä on pienikin epäilys ettei ole varma väistämisvelvollisuuksista! Liikenneturvallisuusviranomaiten olisi viimeinkin pantava pystyyn niin massiivinen tiedoituskampanja, että kellekään ei jää epäselväksi miten nykyistä lakia tulee tulkita erilaisissa tien ylityksissä. Päivittäin näkee, että lakia ei osata tai ainakin soveltaminen perustuu vääriin käsityksiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Suojatietä pitkin tulee tie aina ylittää kävellen,
Sinun kannattaisi mennä autokouluun jos luulet että suojatie pitää ylittää kävellen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sentristi
Vast: Suojatietä pitkin tulee tie aina ylittää kävellen,
Pyöräilijä; "Sinun kannattaisi mennä autokouluun jos luulet että suojatie pitää ylittää kävellen"
Niitä liikennesääntöjä voi pyöräilijät ja jalankulkijat opetella ihan muutenkin. Ei tarvitse autokouluun menoa, jossa asia opetetaan autoilijoille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Suojatietä pitkin tulee tie aina ylittää kävellen,
Autokoulussa ei opeteta että suojatien saa ylittää vain kävellen, "autokoulussa" sellaista epäilemättä opetetaan, siksi kannattaakin käytä autokoulu eikä "autokoulu".

Eli suojatien yli saa pyöräillä ja on ihan aina saanut. Tieliikennelakin lukemalla se selviää "autokoululaisellekin".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Suojatietä pitkin tulee tie aina ylittää kävellen,
Onko luetun ymmärtämisessä ongelmia? Eskohan aloitti, että "Suojatietä pitkin tulee tie aina ylittää kävellen, JOS on itsellä on pienikin epäilys ettei ole varma väistämisvelvollisuuksista!" (isonnus minun). Siis JOS!

Ja sitä paitsi oikea termi taitaa olla ajokoulu/ajo-opetus. Eihän siellä autoja opeteta, vaan tulevia autoilijoita ja moottoripyöräilijöitäkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sentristi
Vast: Suojatietä pitkin tulee tie aina ylittää kävellen,
Pyöräilijä; "Tieliikennelakin lukemalla se selviää"
Hienoa että asia meni jakeluun, tätä juuri tarkoitinkin todetessani "Niitä liikennesääntöjä voi pyöräilijät ja jalankulkijat opetella ihan muutenkin. Ei tarvitse autokouluun menoa"
Se onkin kaikkien etu, että muutkin kuin ajokortin omaavat osaavat nuo säännöt.

"Eli suojatien yli saa pyöräillä ja on ihan aina saanut"
Olisikohan tuossa pientä sijaa asian tarkentamiselle/faktan tarkastukselle? Hieman on mutkia nyt oiottu. Että ihan ainako on ollut sallittua tilanteesta riippumatta, ilman poikkeuksia?
Esim. vaikkapa, että ei ole sitä pyörätietä lainkaan ja pelkkä jalankulkuväylä jatkuu suojatiellä? Siitäkö Pyöräilijä on ihan aina ajellut?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Suojatietä pitkin tulee tie aina ylittää kävellen,
Kyllä, ihan aina saa ja on saanut ajaa suojatien yli, ei ole koskaan tarvinnut taluttaa. Katsos laissa mikään pykälä ei kiellä, eikä ole koskaan kieltänyt suojatietä pitkin ajamista - millään ajoneuvolla. Siksi alle 12-vuotias esimerkiksi on saanut ajaa jalkakäytävällä ja jatkaa siitä ajamista suojatietä pitkin.

Toki tästä on ollut virheellisiä käsityksiä kun lakia on tulkittu pitkään autoilun hyväksi, jopa ihan KKO:ta myöten. Harhaluulo meni niin pitkälle että katsoivat parhaaksi kirjata sen uusimpaan lakiin jotta viimeisiltäkin änkyröiltä tippuisivat luulot pois.

Lain voimaantulosta on jo 2 vuotta aikaa ja siltikään kaikki eivät ole asiaa sisäistäneet... :D
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ron
Pikaista paranemista
ja kaikkea hyvää pojalle!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää