Liikenneonnettomuudet

Ennakkotietojen mukaan liikenneonnettomuuksissa kuoli 138 ihmistä tammi–elokuussa, nuorten kuljettajien aiheuttamat onnettomuudet korostuvat tilastoissa

JORI LIIMATAINEN
Onnettomuustietoinstituutin mukaan moottoriajoneuvon yksittäisonnettomuudet ovat tyypillisesti pääteitä pienemmillä teillä tapahtuvia suistumisonnettomuuksia. Tänä vuonna suistumisonnettomuuksia on tapahtunut poikkeuksellisen vähän (39 kpl). Kuluneen vuoden yleisin onnettomuustyyppi on ollut kohtaamisonnettomuudet, joita tapahtui 46 kappaletta.
Onnettomuustietoinstituutin mukaan moottoriajoneuvon yksittäisonnettomuudet ovat tyypillisesti pääteitä pienemmillä teillä tapahtuvia suistumisonnettomuuksia. Tänä vuonna suistumisonnettomuuksia on tapahtunut poikkeuksellisen vähän (39 kpl). Kuluneen vuoden yleisin onnettomuustyyppi on ollut kohtaamisonnettomuudet, joita tapahtui 46 kappaletta.

Tammi‒elokuussa 2022 tapahtui yhteensä 127 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 138 henkilöä, kertoo Onnettomuustietoinstituutti.

Onnettomuuksia oli kaikkiaan 16 vähemmän ja kuolleita 20 vähemmän kuin edeltävänä vuonna vastaavana kahdeksan kuukauden ajanjaksona. Onnettomuustietoinstituutin julkaisemat ennakkotiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tietoihin. Lautakunnat tutkivat kaikki Suomessa tapahtuvat kuolemaan johtaneet tie- ja maastoliikenneonnettomuudet.

Onnettomuusmäärän vähentyminen johtui moottoriajoneuvoille tapahtuneiden yksittäisonnettomuuksien pienemmästä määrästä. Yksittäisonnettomuuksia tapahtui tammi‒elokuussa 45, mikä on vähiten koko puolen vuosisadan mittaisen tutkintahistorian aikana.

Nuorten aikuisten aiheuttamia onnettomuuksia lukuun ottamatta kaikkien muiden ikäluokkien onnettomuusmäärät vähenivät tammi‒elokuussa vuodentakaiseen verrattuna. 21–24-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamien onnettomuuksien määrä oli 13 kappaletta, mikä oli suurin tarkasteluajanjaksona vuosina 2018–2022.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ajoneuvolajeittain tarkasteltuna tammi‒elokuussa vähenivät pakettiautoilijoiden ja raskaan ajoneuvon kuljettajien aiheuttamien onnettomuuksien määrät. Heidän aiheuttamiaan onnettomuuksia tapahtui kaikkiaan neljä. Määrä on 13 vähemmän kuin vuonna 2021.

Jalankulku- ja polkupyöräonnettomuuksien määrät olivat vuoden 2022 tammi–elokuussa tismalleen samat kuin edellisvuonna. Onnettomuuksia oli 25 ja niissä menehtyi 12 jalankulkijaa, 12 pyöräilijää sekä yksi kevyellä sähköajoneuvolla kulkenut. Onnettomuuksissa korostuivat aiempien vuosien tapaan vanhimmat, yli 64-vuotiaat tienkäyttäjät.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
DALIT
Syy ja seuraus !!!
Tilastoissa korostuvat yli muiden se ettei liikennevalvontaa juurikaan ole ollenkaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
yxxy
Vast: Syy ja seuraus !!!
Näin on, ja sitten vielä tämä kun nuoret kokemattomat saavat ylitehoisia tienraaputtimia käyttöönsä, jopa hallintaansa, niitä kun maahamme jatkuvana jonona virtaa keskemmältä Eurooppaa.
Harkintaa tarvitaan, autoilussahan kuten kaikessa liikenteessä on isosti vaaramomentteja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Syy ja seuraus !!!
Voi se noinkin olla. Mutta ihan yleisesti autoilijoiden piittaamattomuus on se syy. Joskus piittaamattomuus näkyy tieliikennekuolemana, joskus virhepysäköntinä, joskus punaista päin ajamisena. Ilmentymiä on monia, syitä on yksi. Piittaamattomuus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Syy ja seuraus !!!
Masa Pasa: Mistähän se piittaamattomuus mahtaa johtua, eiköhän ylivoimaisesti suurin syy ole se ettei kiinnijäämisen riskiä ole oikeastaan olemassakaan, se pätee ihan kaikkiin väärinkäytöksiin ja rikoksiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Syy ja seuraus !!!
Enemmänkin siitä, että kun tapat jonkun autolla, rangaistus on 30-110 päiväsakkoa. Eli ei oikeastaan yhtään mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Syy ja seuraus !!!
Onko kovat rangaistukset ainoa tapa saada autoilijat kuriin? Ei sen ainakaan pitäisi olla. Eihän missään muuallakaan näin ole. Ei kaupoista näpistellä, vain koska se on helppoa ja kiinnijäämisen riski on pieni. Ihmiset jopa lajittelevat jätteet.

Mutta kun ihminen astuu autoon, muuttuu hänen käytöksensä. Ihminen lakkaa olemasta ihminen, hän muuttuu kasvottomaksi koneeksi, jolle kukaan ei mahda mitään. Hän voi tehdä koneena laittomia asioita turvassa ja kasvottomana.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Syy ja seuraus !!!
Masa Pasa: Ei tässä rangaistuksista ole kyse vaan kiinnijäämisen riskeistä joita ei ole ja joiden puuttuminen muuttaa ihmisten käytöstä olet sitten auton ratissa tai ilkivaltaa tekemässä. Ei tässä mitään poliisivaltiota olla haluamassa mutta kun olisi edes poliisi jonka joskus sattumalta näkisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.