Ratahankkeet

Väylävirasto: Lähijunalla pääsee Uuteenkaupunkiin aikaisintaan vuonna 2026 – "Radan perusparannus olisi kannattanut tehdä ensin ja vasta sitten alkaa sähköistää"

RIITTA SALMI
Uudenkaupungin radan näkyvät päällysrakenteet on kokonaan uusittava. Se tarkoittaa kiskoja, pölkkyjä ja sepelitukikerrosta. Väyläviraston mukaan tämä ei ole ihan pieni urakka.
Uudenkaupungin radan näkyvät päällysrakenteet on kokonaan uusittava. Se tarkoittaa kiskoja, pölkkyjä ja sepelitukikerrosta. Väyläviraston mukaan tämä ei ole ihan pieni urakka.

Varsinais-Suomessa ei hypätä lähijunaan vielä vuonna 2024, mikäli asiassa on uskominen Väylävirastoa. Ei ainakaan Turusta Uuteenkaupunkiin kulkevaan lähijunaan.

Projektipäällikkö Erkki Mäkelä vastaa Vä...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Julle
Uusi innovaatio
Matka Uuteenkaupunkiin on lyhyt, kunnostetaan rata ja ajetaan sähköllä eli junaan riittävästi akkuwoimaa eli samoin kun sähköautot.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Suppo
Kannattaako ?
Ihmettelen sitä miten tämä lähijunayhteys nyt olisi kannattava, kun se viimeksi lopetettiin kannattamattomana.Uudenkaupungin autotehtaan työntekijät tuskin tuovat niin paljon lipputuloja.Sielläkin työllisyys vaihtelee rajusti, kun joidenkin automerkkien tuotanto päättyy.Muistan kun matkustin viimeksi tällä junalla niin melko hiljaista oli.Kesäkuukausina voi olla lomamatkailijoita.Joskushan kokeiltiin junayhteyttä myös Paimion ja Pernon telakan välillä mutta ei riittänyt matkustajia.Onnea kuitenkin idealle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pohkus
Vast: Kannattaako ?
Ei VR:n kaukomatkojen hinnoilla, mutta lähiliikenteen työ-/koulumatka-ajat pitäisi toki ajoittaa oikean tarpeen mukaan ja hinnoitella ne muutamat optimoidut vuorot työmatkojen eikä satunnaisten lomareissujen maksukynnyksen mukaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Kannattaako ?
Tuo Turku-U:ki-välin yhteys lopetettiin aikana, jolloin yksityisautoilu oli vielä nykyistä suositummassa asemassa ja kaupungistuminen jopa vielä nykyistä kovemmassa huudossa. Pieniltä paikkakunnilta lopetettiin palveluja minkä ehdittiin.

Nykyisin ymmärretään joukkoliikenteen tärkeys kestävää maailmaa luodessa, ja raju kaupunkilaistamispainekin hieman helpotti koronan tehdessä etätyöstä yhä useammalle mahdollisuuden asua muuallakin kuin isoissa kaupungeissa. Palveluja ei pikkupaikkakunnille ole saatu takaisin, mutta kuka tietää, vaikka joskus vielä sellainenkin ihme nähtäisiin? Siihen asti yritetään pelata netillä, etävastaanotoilla, kotiin tilaamisella jne. Niitäkään kun ei vielä nykymitassa ollut U:gin radan hiljentyessä. Tavarakin muuten voi liikkua junalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Antsu
Tää on niin
tätä ja sitä tolkutetaan vuodesta toiseen. Nämä unelmissaan elävät ei näe kokonaisuutta eli missä pysähdyspaikat kun vanhat asemat/pysäkit on myyty yksityisille (pakkolunastusko käyttöön) ja asemille/pysäkeille rakennetta riittävät parkkipaikat sähkötoppineen niin sitten vielä juna kulkee raiteilla eikä se jousta kysynnän mukaan niinkuin bussit. Elämme 2000lukua emmekä enää 50-60lukua jolloin kiireetön elämänrytmi sopi junassa matkustamiseen myös tavaran kuljettaminen junassa (tarkoitan pikkupaketteja) ei.ole tätäpäivää. Sitten vielä kaiken tämän unelmoimisen esteenä on raha, kun sitä ei ole niin unohdetaan tämä ja keskitytään muihin vaihtoehtoihin. Hyvää ja kaunista syksyä kaikille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Tää on niin
Ensinnäkin, yksinkertainen pysäkki ei todellakaan kovin suuria vaadi, ja Turku-U:ki-väliltä löytyy taatusti pilvin pimein mahdollisia paikkoja. Eihän pysäkin tarvitse olla juuri samassa paikassa kuin ennen; monin paikoin löytyisi jopa parempikin sijainti.

Toisekseen, onko Antsu siis sitä mieltä, että kaikki junaliikenne Suomesta tulee lopettaa vanhanaikaisena?

Miksi kiireetön elämänrytmi soveltuisi junamatkustamiseen paremmin kuin nopea elämänrytmi? Jos seisakkeet ja liittymät ovat kunnossa, ei juna mitenkään hidas kulkuneuvo ole.

Mitä rahaan tulee, voi miettiä sitäkin, että kumpi on kalliimpaa: rakentaa ja ylläpitää tieverkkoa ja pysäköintialueita, vai rakentaa ja ylläpitää yhtä ratalinjaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.