Föli-pyörät

Fölläreita tarjolla myös Turun naapureille – kaupunkipyörien suosio kasvoi Turussa rajusti

RIITTA SALMI
Näillä pyörillä riittää suosiota Turussa. Jatkossa niitä voi ilmestyä myös naapurikuntien kaduille.
Näillä pyörillä riittää suosiota Turussa. Jatkossa niitä voi ilmestyä myös naapurikuntien kaduille.

Kaarinan, Liedon, Raision, Ruskon ja Naantalin on mahdollista liittyä mukaan Turussa toimivaan kaupunkipyöräjärjestelmään. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle kerrottiin keskiviikkona kun...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
ArvoTasa
Elämä on
Tuki siis verorahoilla n. 73460€/kk ajokauden aikana, mikäli ympärivuotinen vuokraus olisi mennyt lävitse olisi se entisestään huonontanut tuottoja. Aika kallista...mutta elämä on.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Elämä on
Sellaisia ne julkiset palvelut ovat. Mm. sairaanhoidon, poliisin ja teiden kunnossapidonkin kustannukset ovat tuottoja suuremmat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Elämä on
zmrzlina: Lakisääteiset peruspalvelut pakollisia kunnille, polkupyörien vuokraaminen tappiolla ei kuulu niihin. Jos edes kaikki perusasiat olisivat kunnossa, velkataakka minimissään, järkevä investointiohjelma, jos niiden jälkeen varoja jää, sitten voisi tarjota ylimääräisiä palveluja pienelle käyttäjäjoukolle. Turun taloudellinen tila on huolestuttava ilman näitäkin menoja, tässä kyseessä on puhtaasti ideologinen valinta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Elämä on
Kuuluuko joukkoliikennekin lakisääteisiin peruspalveluihin? Vaikka se toimisi tappiolla, enkä tiedä paljonko tuloja Föli tai föllärit tuottavat, siitä on myös välittömiä hyötyjä, joiden rahallista määrää on vaikea sanoa ilman kunnon tutkimusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Elämä on
zmrzlina: Polkupyöräily ei ole joukkoliikennettä, kuten bussit, junat, föri jopa funikulaari. Etkö edes lue artikkeleita ennen kommentoitejasi, artikkelissahan todetaan fölläreiden tuotot ja aiemmin lehdessä oli artikkeli Fölin rahoitustarpeesta yms. Kaupungin omilta sivuilta löytyy myös jotain tietoja toki iso osa on salattuja.
Tuetun fölläri pyöräilyn hyödyt liikunnan, ilmaston yms. kannalta onkin vaikeasti laskettavissa eli ovat lähinnä mielipiteitä, ja lasketaanko positiivisiksi myös puoliksi kotimatkat öisin baareista, ne rahat taas puolestaan on pois Föliltä ja taksiyrittäjiltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Elämä on
Föllärit on oiva lisä joukkoliikenteeseen, jos esimerkiksi tulee bussilla kauppatorille ja jatkaa siitä vielä vähän matkaa johonkin päin mutta bussilinjat eivät syystä tai toisesta sovi on fölläri hyvä vaihtoehto.

Toisaalta eihän tässä vastustuksessa ole mitään tekoa järkevyydellä, autoilijat vaan jostain syystä vihaavat pyöräilyä ja haluavat vaikeuttaa sitä, johtuneekohan sitten kateudesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Elämä on
Ei pyöräilijöille kukaan voi olla kateellinen, päätellen muutaman uhriutuneen vakiovalittajan jatkuvista itkuvirsistä keskustelupalstoilla. Kyse on vain ja ainoastaan verorahojen käytöstä ilman mitään omavastuuta, vapaamatkustajia on muutenkin liikaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
kommentti
Kenen idea?
"Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle kerrottiin keskiviikkona kuntien aloituspaketista,

Kuka tuollaista kertoi? Onko idea vain järjestelmän toimittajan, vai onko sen joku virkamies keksinyt? Ajatus toki on hyvä, kunhan todellisten kustannusten jako tehdään oikein. Matkalla Turusta Liedon keskustaan on paljon asukkaita. Kuka maksaa niitä varten tehdyt pysäköintipaikat ja miten järjestetään liian suuren tai pienen pyöräkertymän tasauskuljetukset? Maksaako sen Lieto vai Föli?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.