Meriaura, Wärtsilä ja Green North2 Energy ryhtyvät rakentamaan ammoniakkilaivaa – "Tämä sopimus osoittaa vihreän energian hankkeemme merkityksen"
Green North2 Energy, Meriaura ja Wärtsilä ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen vihreää ammoniakkia polttoaineena käyttävän rahtialuksen rakentamisesta. Meriaura tilaa Wärtsilän monipolttoainepääkoneilla varustetun aluksen ja operoi sitä, ja Green North2 Energy toimittaa aluksen polttoaineeksi uusiutuvalla sähköllä tuotettua ammoniakkia.
Demolaivan toimitus on suunniteltu vuodelle 2024 ja vihreällä ammoniakilla liikennöinnin on tarkoitus alkaa vuonna 2026.
Alus tulee kuljettamaan erikoislasteja yhdessä Meriauran kansilastialusten kanssa. Ammoniakin lisäksi alus voi kulkea myös bioöljyllää tai dieselillä.
– Tämä on luonnollinen askel Meriauran tulevassa kalustoportfoliossa, joka täydentää uusiutuvaa polttoainevalikoimaa yhdessä tuottamamme biopolttoaineen kanssa. Yhteistyö tukee meneillään olevaa uudisrakennusohjelmaamme ja hiilineutraaliustavoitteitamme, Meriauran hallituksen puheenjohtaja Jussi Mälkiä sanoo tiedotteessa.
Projekti on jatkoa Green North2 Energyn emoyhtiön Elomaticin ja Meriauran aluskehitysyhteistyölle Saimaan liikenteen uudistamiseksi. Venäjän hyökkäys Ukrainaan siirsi hankkeen kuitenkin Saimaalta merelle.
– Tämä sopimus osoittaa vihreän energian hankkeemme merkityksen. Olemme erittäin iloisia voidessamme yhdistää voimamme näin merkittävien kumppaneiden kanssa. Tämä on loistava tapa nopeuttaa vihreää siirtymää, joka ei ole enää utopiaa vaan todellisuutta, Green North2 Energyn toimitusjohtaja Jussi Ylinen kuvailee.