Meluhaitat

Turun tunnin juna -hankkeessa pohditaan uudenlaisia keinoja meluntorjuntaan

MIKAEL RYDENFELT

Helsingin ja Turun välisen uuden junayhteyden suunnittelussa pohditaan uusia keinoja meluntorjuntaan. Suunnitellulla ratalinjalla sijaitsee useita kiinteistöjä, joiden alueelle uusi rata toisi eritasoista melua.

Uudenlaisia meluntorjuntakeinoja olisivat esimerkiksi kiinteistöjen äänieristävyyden parantaminen, ikkunoiden vaihtaminen, seinärakenteiden lisäeristäminen ja ääntä vaimentavien raitisilmaventtiilien asentaminen. Piha-alueilla terassien ja parvekkeiden lasituksia voidaan uusia ja oleskelualueiden läheisyyteen rakentaa kevyempiä meluaitoja.

Uusilla ratkaisuilla saadaan säästöjä rakentamisvaiheessa, sillä ne ovat huomattavasti edullisempia kuin meluseinien tai -vallien rakentaminen. Arvion mukaan uusilla ratkaisuilla voidaan saavuttaa rakentamisvaiheessa useiden kymmenien miljoonien eurojen säästöt.

Perinteisesti liikenteen melua torjutaan tie- ja rata-alueilla meluseinillä, -kaiteilla ja -valleilla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Uusilla ratkaisuilla olisi mahdollista parantaa asumismukavuutta radan läheisyydessä sekä osittain välttää kiinteistöjen arvon aleneminen tai lunastaminen melun vuoksi. Tarkoituksena on tehdä todellisia toimenpiteitä haitan lieventämiseksi, kertoo Turun Tunnin Juna Oy:n projektijohtaja Annika Salokangas tiedotteessa.

Meluesteen rakentaminen toimii parhaiten silloin, kun melulta suojattavia asukkaita on paljon ja sama este suojaa useita kohteita. Etenkin meluseinien rakentaminen haja-asutusalueilla sijaitseville yksittäisille kohteille nostaa kustannuksia merkittävästi, eikä niistä silti välttämättä saada tarkoituksenmukaista hyötyä.

Ideoita uudenlaisen melutorjunnan suunnitteluun on haettu Ruotsista, jossa esimerkiksi asuntojen ikkunoiden vaihtaminen on yleinen tapa torjua liikenteen melua.

Turun tunnin junan suunnittelussa kaikki kiinteistöt luvataan suojata lainmukaisen ohjearvon mukaiselle tasolle. Melulle altistuvat kohteet kartoitetaan ja niille suunnitellaan toimivat ratkaisut.

Espoon ja Salon välisen uuden oikoradan alueelta on tähän mennessä kartoitettu yli 100 kiinteistöä, joihin uudet meluntorjuntaratkaisut voisivat sopia. Hankkeen suunnittelijat ovat olleet yhteydessä maanomistajiin, ja keskustelut heidän kanssaan jatkuvat vuoden loppuun.

– Tavoitteena on nyt selvittää, toimisivatko kiinteistökohtaiset meluntorjuntaratkaisut Suomessa ja miten ne saataisiin toteutettua. Haluamme olla Suomessa ensimmäinen rautatiehanke, jossa uusia keinoja pilotoidaan ja mahdollisesti jopa toteutetaan, Salokangas sanoo.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Antsu
Piiliä eikä
kelloja soiteta, ai niin eihän niitä nyky vetureissa olekaan mutta kiskot kirskuu ja sille ei voi mitään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.