Föllärit

Uudet kaupunkipyörät ovat saavuttaneet turkulaisten suosion – tuhannen päivittäisen vuokrauksen rajapyykki rikkoutui viime viikolla

ARI-MATTI RUUSKA
Kaupunkilaiset ovat löytäneet heinäkuussa käyttöönotetut föllärit.
Kaupunkilaiset ovat löytäneet heinäkuussa käyttöönotetut föllärit.

Turun kaupunkipyöriä eli fölläreitä vuokrattiin torstaina 1. syyskuuta ensimmäisen kerran yli 1000 kertaa saman päivän aikana. Tuhannen päivittäisen vuokrauksen rajapyykki ylitettiin alle kaksi kuukautta kaupunkipyöräilykauden alkamisesta. Fölläreiden kausi käynnistyi tänä vuonna 8. heinäkuuta.

Fölläreiden käyttö on Turun kaupungin mukaan ollut kasvussa. Rekisteröityjä käyttäjiä kaupunkipyörillä on noin 4500, ja yksittäisiä pyöräilymatkoja fölläreillä on tehty lähes 35 000 vajaan kahden kuukauden aikana.

– Viime vuonna kaupunkipyörillä oli eri järjestelmä. Silloin tammi-syyskuun aikana tehtiin yhteensä 35 707 matkaa, joten tuo määrä on melkein saavutettu tänä vuonna kahden kuukauden aikana. Föllärit ovat siis osoittautuneet hyvin suosituiksi, sanoo tiedotteessa Turun kaupungin projektikoordinaattori Jere Sipponen.

Kaupunkipyöriä on käytettävissä 700 kappaletta, ja niille löytyy noin 200 asemaa eri puolilta Turkua.

– Olemme sijoittaneet monia fölläriasemia Kupittaan aseman tuntumaan, koska se toimii Helsingin suunnan junien päätepysäkkinä, kertoo Sipponen.

Käytetyimpiä fölläriasemia ovat olleet Ikituuri, Vähätori, Föri, Kiinanmyllynkatu ja Kristiinankatu. Kaikki asemat löytyvät Fölin reittioppaasta ja Donkey Republic -sovelluksesta. Kaupunkipyörien kausi jatkuu 31. lokakuuta asti.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
ArvoTasa
Tuotot
Ja tuotot oli?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Tuotot
Julkisia palveluja on harvemmin tarkoitettu tuottaviksi. Esim. sairaanhoito, poliisi ja teiden päällystäminen yleensä maksavat enemmän kuin tuottavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Tuotot ► Nettihaku
Tuossa pari Helsingin Sanomien artikkelia asiasta. Kannattaa lukea myös jutun kommenttiosio.
Tietysti googlaamalla löytyy enemmän tietoa jos viitsii hakea.
Noista jutuista pääsee jo käsitykseen miksi asia luokitellaan liikesalaisuuden piiriin.
Varmaankin jossain tai joskus julkaistaan tietoa paljonko föli saa tuottoja noista fillareista itselleen.

HS Turku 29.6.2022 ► Turun piti saada kaupunkipyörät jo ennen kesää – Nyt kulkupelit toimittava yhtiö on ajautunut talousvaikeuksiin
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000008914817.html

HS Turku 7.7.2022 ► Turun pahasti myöhästyneet föllärit saadaan kaduille Ruisrockin kynnyksellä – Luvassa tavallisia pyöriä, koska sähköiset maksoivat liikaa
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000008911657.html
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Tuotot
Polkupyöräily, edes tandem sellainen, ei ole joukkoliikennettä, jos on, silloin myös kaikki liikkumisvälineet jolla liikkuu vain yksi henkilö määriteltäisiin joukkoliikenteeksi. Fölipyörät syövät myös tuottoja joukkoliikenteeltä tai ainakin aiheuttavat vajaakäyttöä.
Jokainen voi ostaa polkupyöränsä ihan itse tai nyt käytetty vuosittainen rahamäärä voitaisiin käyttää hankinta-avustuksina vähävaraisille. Toinen vaihtoehto olisi markkinaehtoinen vuokraus, vrt. sähköpolkulaudat. Kyllä tasapuolisuuden vuoksi joukkoliikenteen lippujen hintoihin pitäisi myös siirtyä ainakin osa kohonneista energian hinnoista, vähävaraisille alennuslippuja tarpeen mukaan. Föli pystyisi halutessaan julkaisemaan tarkasti tuotot, kulut ja matkustajamäärät jopa vuorokohtaisesti, tämä olisi erittäin tärkeää tulevia päätöksiä ja tarvearviointeja varten.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Tuotot
Johtuuko vihasi polkupyöriä kohtaa jostain lapsuuden traumasta vai oletko kasvattanut sen vasta suuremmalla iällä?

Tasapuolisuuden nimissä kaupungin pitäisi peria autolla ajavilta maksuja teiden hoidosta. Ruuhkamaksu tai sitten ihan vaan tietulleja riittävästi. Loppuisi se vapaamatkustaminen ja kaupungin kuppaaminen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Tuotot
En tiedä, mistä Arvo puhuu. Juu, pyörät eivät ole joukkoliikennettä. Siksi käytin termiä julkinen palvelu.

Juu, pyörät vähentävät X verran joukkoliikenteen käyttöä. Niin vähentävät kaikki muutkin kulkutavat. Mitä enemmän vaihtoehtoja, sitä pienempi yksittäisen kulkumuodon osuus luonnollisesti on. Löisin vaikka vetoa, että joukkoliikenteen käyttäjämäärät kasvaisivat, jos autoilu kiellettäisi keskustassa. Samoin löisin vetoa, että Arvo ei moista kannattaisi.
Juu, jokainen (jolla on varaa) voi ostaa polkupyöränsä ihan itse. Samoin jokainen (jolla on varaa) voi ostaa sairaanhoitonsa itse. Se ei tarkoita, etteikö kaupunki voisi tarjota julkista vaihtoehtoa näille. Yhteiskäyttö on ekologisempaa, ja fölläreitä voivat käyttää myös ulkopaikkakuntalaiset, toisin kuin hankinta-avustuksia. Niistä puheenollen, kuinka pitkään pitäisi asua Turussa, ennen kuin olisi oikeutettu avustukseen? Fölläri on käytettävissä heti ensimmäisenä päivänä, mikä ei avustuksen kanssa ole mahdollista. Entä peritäänkö avustus takaisin, jos moinen ylipäätään on laillista, kun henkilö muuttaa pois Turusta? Jos ei, niin siinähän on aivan valtava porsaanreikä, joka pienenee vain lisäämällä odotusaikaa.

Entä miksi kaupungin pitäisi nostaa lippujen hintaa tasapuolisuuden vuoksi? Eivät eri kulkutavat ole nytkään tasapuolisia, eikä niiden ole tarkoituskaan olla. Etkös sinä sitä paitsi juuri ollut huolissasi joukkoliikenteen käyttäjämääristä? Suosimalla joukkoliikennettä esim. autoilua alemmilla hinnoilla ja perustamalla joukkoliikennekatuja käyttäjämäärät (ja tulot) kyllä kasvavat. Eivät useimmat ihmiset ole ”autoilijoita”, ”pyöräilijöitä” jne., vaan he suosivat itselleen sopivinta tapaa kulkea. Siten olosuhteiden muuttuessa myös kulkuväline voi vaihtua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Tuotot
Minusta riippuu ihan näkökulmasta, pitääkö föllareita joukkoliikenteenä vai ei. Koska tällaista palvelua ei välttämättä ole kovin kauan ollut, sitä ei ehkä löydy joukkoliikenteen määritelmistä, mutta siinä on mielestäni lähinnä kyse termistön jälkeenjääneisyydestä eikä muusta.

Kyseessä on yhteiskunnan tarjoama/lainaama/tukema kulkemis- ja kuljetusväline, jota käyttävät monet eri ihmiset. Kyllä sitä siksi voi mielestäni pitää joukkoliikennevälineenä, siitä riippumatta, kuka sitä kuljettaa ja että sillä kulkee lähinnä yksi ihminen kerrallaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Tuotot
En vihaa polkupyöräilijöitä, jalankulkijoita tai autoilijoita jne., suurin osa meistä käyttää näitä kaikkia liikkumismuotoja tarpeensa mukaan, minäkin. Ärsyynnyn lähinnä näistä muutamista aktiivista autonvihaajista ja pyöräilylobbareista jotka joka asiassa hivuttavat ideologiaansa näissä keskusteluissa ja valittavat kaikista muista liikkujista.
Kaupunkipyöristä olen kyllä sitä mieltä että ovat tarpeeton menoerä veronmaksajille, samoin kuin raitiotiehen jo nyt upotetut rahat.
Hoidetaisiinko ensin peruspalvelut kuntoon, niihinkään kun ei tunnu riittävän rahaa, eikä kukaan tiedä mitä sote ja sota tuovat tullessaan.
Ja kyllä minulle sopisi mainiosti että kielletään kaikkinainen liikenne keskustassa, myös kaksipyöräiset, keskusta vaan pitää vain määritellä tarkasti. Te sen sijaan haluatte estää vain valikoidusti yksityisautoilun, mistä se kertookaan...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ts.lukija
säilytys
En kyllä omaa pyörääni heittäisi kadun sivuun,kun näin Majakkarannassa läjän näitä kaupunkipyöriä,jotka kustannetaan verorahoin,sääliksi kävi pyöriä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.