Hylyt

Utön vesillä tutkitaan 44 vuotta sitten uponneen hinaajan hylkyä mahdollista öljynpoisto-operaatiota varten

SUOMEN YMPÄRISTÖKESKUS
Tutkimuslaitteistoa lasketaan mereen Arandan kannelta. Hylky mallinnetaan jatkotoimenpiteitä varten.
Tutkimuslaitteistoa lasketaan mereen Arandan kannelta. Hylky mallinnetaan jatkotoimenpiteitä varten.

Utön kaakkoispuolella, Saaristomeren kansallispuiston tuntumassa on merentutkimusalus Aranda, joka tutkii alueella sijaitsevaa mahdollista riskihylkyä.

Hylky on vuonna 1915 rakennettu Simson-niminen hinaaja, joka upposi vuonna 1978. Hylyssä arvioidaan olevan kevyttä polttoöljyä noin 25 000 litraa ja tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten hylky voitaisiin tyhjentää öljystä.

Hinaaja makaa noin 60 metrin syvyydessä osittain pohjamutaan uponneena. Mikäli hylky alkaisi vuotaa öljyä, keskimääräisten tuulien vallitessa öljy ajautuisi kohti Suomen rannikkoa ja Saaristomeren kansallispuistoa.

Jos tyhjennysoperaatioon päädytään, se on tarkoitus kilpailuttaa ja tehdä vuoden 2023 aikana.

Syvyydessä työskentely on vaikeaa, joten hylky mallinnetaan jatkotoimenpiteitä varten. Mallintaminen tehdään tutkimusalus Arandan hydroakustisilla laitteilla sekä ROV sukellusrobotilla kuvaamalla.

FAKTA

Suomen aluevesillä on parikymmentä riskihylkyä

Hinaaja Simsonin tutkimukset ovat osa ympäristöministeriön käynnistämää vesiensuojelun tehostamisohjelmaa 2019–2023.

Hylkyjen saneerausmahdollisuuksia selvittävässä ja saneerauksia toteuttavassa hankkeessa on tähän mennessä saneerattu neljä hylkyä: ruoppaaja Veli Hangon edustalla, kuivalastialukset Hanna-Marjut ja Fortuna Kihdin selällä sekä Moottorialus Beatris Iniön selällä. Hankkeen vastuuorganisaatio on Syke, ja sen toteuttamiseen osallistuvat Merivoimat ja Rajavartiolaitos.

Ympäristövahinkojen torjunnasta avomeriolosuhteissa vastaavana viranomaisena Rajavartiolaitos pitää näitä ennaltaehkäiseviä toimia tärkeinä meriympäristömme suojelemiseksi.

Suomen aluevesillä arvioidaan olevan alun toista tuhatta hylkyä. Suuressa osassa niistä voi olla jäljellä merkittäviä määriä öljyä tai muita ympäristölle vaarallisia aineita.

Korkean riskin hylkyjä, jotka ovat ruostumassa puhki tai sijaitsevat lähellä tärkeitä tai herkkiä luontokohteita, on parisen kymmentä.

Vesiensuojelun tehostamisohjelma 2019–2023 on merkittävä panostus vesien suojeluun: tavoitteena on Itämeren ja sisävesien hyvä tila. Ohjelman toimilla vähennetään maa- ja metsätalouden ravinnekuormitusta vesiin, puhdistetaan hylkyjä öljystä, kunnostetaan vesistöjä sekä vähennetään haitallisia aineita kaupunkien jätevesistä.

Näytä lisää
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.