Föli

Fölin talous takkuilee pahan kerran – joukkoliikenteen lipputulot ovat budjetoitua pienempiä, ajokulut suurempia

JUKKA VASO
Föliliikenne on ripeästi sähköistymässä. Dieselin hinnan kallistuminen syö kuitenkin edelleen joukkoliikenteen taloutta.
Föliliikenne on ripeästi sähköistymässä. Dieselin hinnan kallistuminen syö kuitenkin edelleen joukkoliikenteen taloutta.

Turun seudun joukkoliikenteen Fölin taloustilanne on budjetoitua vaikeampi. Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte tuo ensi tiistaina kokoontuvalle Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle k...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vanhimmat ensin
Vastaa
ArvoTasa
Tarve ratkaisee.
Fölipyörät eivät ole joukkoliikennettä, todella turha kuluerä. Kalusto on täysin ylimitoitettua ruuhka-aikojen ulkopuolella ja sähköpotkulaudat ovat syystäkin suosittuja kesäaikana. Tietysti myös matkalippujen korottaminen vastaamaan kuluja, aivan kuten muutkin joutuvat kohonneista polttoainekuluistaan maksamaan. Tarpeen pitää aina ratkaista, tämä tiedoksi ratikkaintoilijoillekkin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Tarve ratkaisee.
"Fölipyörät eivät ole joukkoliikennettä"
Polkupyörä on aivan yhtälailla joukkoliikennettä kuin mikä tahansa linja-auto. Nykyiset Fölipyörät ovat totaalinen virheinvestointi, kun skuutit valtasivat kaksipyöräisten markkinat. Fölipyörien olisi pitänyt olla sähköavusteisia ja parkkipaikat vapaammin valittavissa, niin ne olisivat oikeasti haastaneet skuuttien ylivallan. Vanhanaikainen pysäkkiliikenne tulee lähiaikoina tiensä päähän. Ihmiset haluavat päästä suorinta tietä määränpäähänsä eikä kierrellä vakioreittejä pitkin turhia kilometrejä. Internet tulee mullistamaan joukkoliikenteen samoin kuin kivijalkapankeille kävi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Nettoveronmaksaja
Ja vielä pitäisi raitiovaunu saada.
Ihmiset käyttävät vähenevässä määrin Turun joukkoliikennettä ja siitäkin huolimatta pitäisi saada täysin kannattamaton raitiovaunu ideologisista syistä vielä tuottamaan tappiota. Hyvä että suurin osa valtuustosta vastustaa tuota järjettömyyttä, niin nettoveronmaksajakin voi vielä pysyä synnyinkaupungissaan maksamassa ylläpitoveroa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jokke J
Lakki kouraan ja katsomaan mallia miten hommat hoidetaan
Toriparkilla sekoitetiin kaupungin joukkoliikenne vuosiksi, ei ihmekään että Fölin talous on kuralla. Siinäpä kallis kuoppa veronmaksajille.

Ei muuta kuin lakki nöyrästi kouraan ja tutustumaan miten samankokoinen Tampere on onnistunut saamaan joukkoliikenteen jo koronaa edeltävälle tasolle, ja ylikin.

Luulisi jo vihdoin nyt Tamperetta katsomalla Turun päättäjien ymmärtävän miksi ratikka on kannattava invstointi. Tampereella investoinnit, vetovoima ja positiivinen vaikutus talouteen ja kaikkeen tekemiseen on niin kova, että lisäraiteita rakennetaan jo.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Justus
Vast: Lakki kouraan ja katsomaan mallia miten hommat hoidetaan
..käydessäni Pirkanmaalla keväällä menin Nyssen bussilla väli Tre - Valkeakoski.
Kuski kertoi entä on ollut myös turun seudulla bussia ajamassa ja hänen mielestään Föli toimii paremmin kuin Nysse pirkanmaalla.
Ratikkasta tosin olen Jokken kanssa samaa mieltä,mutta reitit tarvitsee hyvin tarkkaan suunnitella.
Tampereen vetovoima ei ole ratikasta kiinni joskaan se ei sitä vähennä.
Tampereen menestys perustuu moneen asiaan ,jolla on jo 200v historia.Sitä on edesauttanut ja tukenut valtiovalta erittäin paljon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Lakki kouraan ja katsomaan mallia miten hommat hoidetaan
Tampere on Tampere, Turku on Turku, ei meillä ole tarvetta matkia saati kilpailla Tampereen kanssa millään osa-alueella. Raitiotielle ei toistaiseksi ole Turussa todellista tarvetta, on paljon muita tärkeämpiä asioita ensin saatettava kuntoon. Sote, sota ja Korona yms. aiheuttavat vielä pitkään kaupungin ja valtion talouteen isoja epävarmuuksia, parasta vetovoimaa olisinkin kaupungin hyvä talous ja sen myötä ensin peruspalvelut kuntoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hurweli
Vast: Lakki kouraan ja katsomaan mallia miten hommat hoidetaan
Justus: kuljettajalta kuultu totuus ei välttämättä ole koko totuus joukkoliikenteen toimivuudesta. Itse pitäisin merkittävimpänä mittarina sitä kuinka paljon joukkoliikennettä käytetään. Ja siinä Tampere on +10 % luvuissa koronaa edeltävää aikaa kun taas Turku yli 20 prosenttia alempana. Matkamäärät Tampereen seudulla olivat suhteellisesti edellä jo ennen koronaa.

Föli saa käyttäjäkyselyissään järjestäen hyviä arvosanoja. Brändäys on onnistunut ja markkinointi näyttää hyvältä. Silti käyttäjämäärät ovat alempia kuin monessa verrokkikaupungissa. Silti täällä merkittävästi useampi valitsee liikkumiseen oman auton. Paljon voitaisiin siis tehdä paremmin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Lakki kouraan ja katsomaan mallia miten hommat hoidetaan
Arvotasa, ei Turku ole Tamperetta matkimassa. Raitiotien suunnittelu aloitettiin samaan aikaan molemmissa kaupungeissa. Toisessa osataan tehdä päätöksiä ja toisessa, no se toinen on Turku.

Onhan se aivan käsittämätöntä, että vaikka aloitettiin suunnittelu samaan aikaan, niin Tampereella on ratikka kulkenut jo toista vuotta ja täällä odotellaan vielä yhtä selvitystä.

Turun valtuutetut eivät uskalla eivätkä osaa tehdä päätöksiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Lakki kouraan ja katsomaan mallia miten hommat hoidetaan
Tampereen raitsikkaa vastaava ratkaisu edellyttäisi reitin olevan Naantalista Raision ja Turun kautta Kaarinaan. Pituus olisi sama, käyttäjämäärä silti pienempi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Lakki kouraan ja katsomaan mallia miten hommat hoidetaan
Masa-Pasa: Päätös se on kielteinenkin joka toivottavasti on myös lopputulemana, se olisi pitänyt tehdä vaan välittömästi kun ympäristökunnat tekivät viisaan ei-päätöksensä. Harmi vain että Arven johdolla suhmuroitiin 15 miljoonan suunnittelurahaa, ne on menetetty, mutta parempi niin kuin satojen miljoonien velkataakka täysin tarpeettomalle investoinille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.