Hammashoito

Yksityisiä hammaslääkäreitä vaivaa asiakaspula, vaikka suunterveyden hoitovelka jatkaa paisumistaan – Hammaslääkäriliitto pitää tilannetta kestämättömänä

MINNA JALOVAARA
Julkinen hammashoito kärsii Suomessa massiivisesta hoitovelasta, jota koronapandemia on osaltaan pahentanut. Samaan aikaan yksityiset hammaslääkäriasemat kärsivät paikoitellen asiakaspulasta, kun asiakkaat pitävät yksityisiä hammaslääkäripalveluja suhteellisesti liian kalliina.
Julkinen hammashoito kärsii Suomessa massiivisesta hoitovelasta, jota koronapandemia on osaltaan pahentanut. Samaan aikaan yksityiset hammaslääkäriasemat kärsivät paikoitellen asiakaspulasta, kun asiakkaat pitävät yksityisiä hammaslääkäripalveluja suhteellisesti liian kalliina.

Samaan aikaan kun paikoittain Suomessa joutuu odottamaan kiireettömään hammashoitoon pääsyä jopa yli kymmenen kuukautta, yksityinen hammashuolto pyörii nyt vajaakäynnillä.

Asia käy ilmi Hammaslääkärili...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (14)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Kaisa
Kysyntä ja tarjonta
Jos on asiakaspula ja syyn tiedetään olevan hinnassa, niin eikö silloin lasketa hintoja, jotta saadaan asiakkaita?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Wilhelmina22
Vast: Kysyntä ja tarjonta
Just näin. Omalla kohdalla saman toimenpiteen hinta oli vuodessa noussut noin 25 %. Vähän herätti ihmetystä kassalla, kun maksun aika oli. Jäi nyt sitten toistaiseksi siihen yhteen toimenpiteeseen, ei vaan voi hyväksyä. Sotea odotellessa ja julkisia palveluja, omat rahat eivät enää riitä yksityisen sektorin hintoihin..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hemmuli
Vast: Kysyntä ja tarjonta
Isot ketjut vievät leijonanosan siitä mitä asiakas maksaa yksityisellä hammashoidosta. Pörriäiset yms. tuskin ovat valmiita pienentämään osuuttaan. Hammashoito on myös erittäin kallista välineiden yms. puolesta jos vertaa yleislääkärikäyntiin. Toivottavasti kukaan ei luule että julkisen puolen hoitomaksut vastaavat hoidon todellisia kustannuksia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
iÅboriginaali
Vast: Kysyntä ja tarjonta
Yleensä markkinataloudessa toimitaan näin eli jos ei asiakkaita, hintoja lasketaan asiakkaiden saamiseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julle
Vast: Kysyntä ja tarjonta
Hemuli@. Sulla on oikea vainu kun kirjoitat;; ””Toivottavasti kukaan ei luule että julkisen puolen hoitomaksut vastaavat hoidon todellisia kustannuksia.””
Hän kuka ruokkii miut päivittäin on tehnyt pitkän päivätyön julkisessa hammashoidossa. Kustannukset tehtyihin toimenpiteisiin ovat julkisella puolella hirveät. Kun ne rehellisesti avataan niin jopa vannoutunut sosialisti kauhistuu 😂😂 Eli siellä hässätään veroeuroja turhuuteen, työaikaa kuluu riitelyyn sekä turhaan byrokratiaan. Yksityinen toimii tehokkaasti koska sen on pakko, muuten konkurssi kolkuttelee ovella. Paras keino säästää veroeuroja on kun yhteiskunta tukee osaavaa ja kustannustehokasta yksityistä hammashoitoa niin, että hoidon kustannukset eivät kaada potilaan budjettia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Kysyntä ja tarjonta
@Julle, löytyiskö sulla ihan oikeaa dataa väitteesi tueksi? Vai onko kyse vaan ideologiasta?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julle
Vast: Kysyntä ja tarjonta
Epähumanisti@@
Ei ole kyse mistään "ideologiasta" vaan kiukusta kun veroeuroja hässätään👹 Olen 20-vuotta kuunnellut asuinkumppanin murheita, hän työskentelee h-hoidon parissa. Mun osaaminen ei riitä kaivamaan dataa esille, jonka toki löytää sos. ministeriön kautta kuinka paljon veroeuroja julkinen hammashoito kuluttaa ja kun euromäärän jakaa tehdyillä hoitotoimenpiteillä, kertovat viisaat, että yksittäisen toimenpiteen hintalappu on satoja euroja. Olen kuunnellut riittävästi millaista hoito on, ainoa h-lääkäri on pitkiä aikoja sairaslomalla ja hammashoitsut ovat "hippasilla" sen ajan. Tietojärjestelmät ja johtamisen ongelmat ovat jatkuvia. Laitehankinnat hoidetaan hyvä veli kerhon kautta, Lääkäreiden osaamisen taso on romahtanut, sitten -80 luvun, juurihoitoa ja hampaan poistoa ei edes hallita vaan ohjataan eteenpäin. Jos on osaava ja vastuunsa sisäistänyt ammattilainen, hän käärii hihat ja tekee tarvittavat toimenpiteet. Julkisella puolella on huutava puute osaavista työntekijöistä, se ei ole uutinen, kukaan ei jaksa painia niiden ongelmien kanssa jotka julkista puolta piinaavat, eli turha byrokratia ja jatkuvat johtamisen ongelmat. Ammattilaiset hakeutuvat yksityiselle, siellä saa sentään tehdä mielekästä työtä. Väitän, että Sote, mukaan lukien hammashoito on epäonnistunut surkeasti vaikka poliitikot ovat jyystäneet sitä ideologia edellä jo 15 vuotta. Tiedän ylilääkärin jolla on tai oli merkittävä asema aikanaan soten sorvaamisessa, hän oli ehdottanut päättäjille, että laittaa soten kuntoon ehdolla, ettei yksikään poliitikko sotkeennu keskeneräiseen työhön. No, se tietää eihän semmoista poliitikot voineet hyväksyä. Iloista veronmaksajaa valtionhoitajapuolue rakastaa.🤣
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mummi_vm-58
Hammashoito & KELA
Miksi nyt aiotaan poistaa KELA-korvaus yksityisen hammaslääkärin antamasta hammashoidosta? Palvelu toimii ja hoito on hyvää. Käykö sama kaikille yksityislääkärin palveluille, gynekologi, silmälääkäri, ortopedi jne. ? Ajetaanko niitä tarkoituksella alas?

Miksi toimiva järjestelmä täytyy tuhota?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kirmeli
Vast: Hammashoito & KELA
Olet lukenut uutisia huolimattomasti. Hammashoito ja mt-palvelut on rajattu korvausleikkausten ulkopuolelle. Niitä koskeviin korvauksiin ei olla koskemassa.
Mutta yksityiseltä hammaslääkäriasemalta ei laadukasta hoitoa saa. Korvaukset tulevat kaikkien asiakkaiden laskutuksesta, ei vain joidenkin. Hammaslääkäriasemaa ei kiinnosta saada asiakasta vakioasiakkaaksi. Kohtelu ja jopa käytös huonoa. Onkohan tämä vain tämän seutukunnan ilmiö? Hoitoloilla menee niin hyvin, että vakioasiakkaat voi valita, ja sen satunnaisasiakkaan kohdalla voi vaikka omin käsin jotain rikkoa muttei tokikaan asiasta mainita saati rikottua korjata! Ilmeisesti varsinaissuomalaisuuteen kuuluu tökerö, ala-arvoinen käytös! Sen kun valitsette asiakkaanne ihmisiä heidän arvonsa mukaan kohdellessanne. Vähän samaa lajia kuin nuo bussipysäkkien laseja huvikseen hajottavat..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Vast: Hammashoito & KELA
Kaikki terveydenhoito pitäisi olla ns julkista. Silloin poistuisi kaikki ongelmat lääkäri- ja hoitajapulasta, hoitoon pääsystä ja hinnat pysyisivät kohtuullisina. Maksamme niin paljon veroja, että tällainen yhteiskunnan perustoiminto pitää tulla verojen vastikkeena.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julle
Vast: Hammashoito & KELA
Hyvä kysymys, tämä on sitä reaalisosialismia jota ehken puolet suomalaisista kannattaa!! Tosiasioiden myöntäminen on viisauden alku. . Purukaluston kunnossapidon hallitsee vain yksityinen hammashoito. Julkinen puoli ei toimi, toki muutama poikkeus löytyy Me saamme kärsiä siitä kun ideologia ohittaa järjen käytön. Riittävän suuri Kela korvaus yksityiselle korjaisi politiikkojen ihan itse kehittämän ongelman. Se olisi liian yksinkertainen keino laittaa asia kuntoon.
PS. Hoidatin purukalustoa Virossa, 90 min työ maksoi 120€ siitä voisi hakea vielä Kela korvausta muutaman euron, en kehtaa😅 Osaava hammaslääkäri. Olin tyytyväinen 💪
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Hammashoito & KELA
Minusta julkisen sektorin tulisi tarjota kaikkia mainittuja terveyspalveluita, siis hammashoitoa sekä gynekologin, silmälääkärin, ortopedin ja yleislääkärin palveluita. Ja vieläpä kohtuuhintaan ja nopeasti.

Tämä lienee myös hallituksen ajatus, mutta se ratkoo ongelmaa täysin väärästä päästä, kun ihmisiä painostetaan yksityiseltä julkiselle puolelle, vaikka julkisella puolella ei ole resursseja. Ensin pitäisi panna julkinen puoli kuntoon.

Yksityiset palvelut ovat ihan hyvä lisä varsinkin nykyisessä terveydenhoidon tilanteessa, mutta ikävä kyllä ne eriarvoistavat ihmisiä, kun vähävaraisilla ei ole niihin varaa edes, vaikka Kela-korvaukset tuplattaisiinkin. Siksi hyvä julkinen terveydenhoito on ensisijainen tavoite.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Hammashoito & KELA
Ei sitä korvausta poisteta. Yksityiset vaan haluaisivat isomman korvauksen, jottei firma joutuisi kilpailemaan hinnoilla, kuten yleensä kaupallisessa toiminnassa tehdään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sebulon
Vast: Hammashoito & KELA
En ole koskaan hyväksynyt sitä, että yksityiset toimijat tekevät raakaa bisnestä ihmisten terveyden kustannuksella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.