Ympäristövaikutukset

Turku haluaa Lauttarannan massojen saasterajat uusiksi – päälle asuntoja 4 000 ihmiselle

JUHA PAJU-HEIKKILÄ
Lauttarannan ensimmäisen vaiheen esirakentamistöistä on jo 80 prosenttia valmiina. Töiden odotetaan valmistuvan syksyllä.
Lauttarannan ensimmäisen vaiheen esirakentamistöistä on jo 80 prosenttia valmiina. Töiden odotetaan valmistuvan syksyllä.

Turun tarkoituksena on rakentaa ruoppausmassoista ja ylijäämämaista Hirvensalon Lauttarannan Latokariin maapohjaa, jonka päälle voisi toteuttaa 4 000 asukkaan kerrostaloalueen.

Turku on jo saanut Etelä...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.

Tilaa 1. kk 1,90 €

1. kuukausi vain 1,90 €, jonka jälkeen tilaus jatkuu normaalihintaan. Voit perua tilauksen, milloin haluat.
Oletko jo käyttänyt tarjouksen? Tilaa tästä

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vanhimmat ensin
Vastaa
ArvoTasa
Käyttökelpoinen perustelu
"vaihtoehtoisista toteutustavoista aiheutuu enemmän neitseellisen kivimaa-aineksen käyttöä, kasvihuonepäästöjä sekä kustannuksia. Haetut muutokset ovat kaupungin mukaan kestävää kehitystä edistävä ratkaisu."
Tehdäänpä niin tai näin nykyisestä vihreästä ajattelusta näyttää löytyvän hyvät perustelut tekemisille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Käyttökelpoinen perustelu
Kyllä. Eiköhän ekologisin ja asukkaille turvallisin ratkaisu olisi jokin ihan muu kuin väkisin rakentaa tuohon, paikalle jolla ei ole rakentamista kestävää maaperää. Kyllä Turussa vielä on rakentamatonta maata aika lailla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Käyttökelpoinen perustelu
Tuohon pitää tunkea, jotta saadaan merenrantastatus ja 3-4 kertaa suuremmat neliöhinnat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Samppa
Liikenteestä ongelma?
Mitenköhän työmatkaliikenteen ongelmat aiotaan hoitaa jos Hirvensaloon rakennetaan asukasteholuvultaan vaikuttavia kerrostaloja? Käykö niin, että Lauttarannan kaavailtu kevyenliikenteen silta onkin pakko rakentaa myös autoliikenteen käyttöön?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hima-Hönö
Saastunut maa vai johto
"Kaupungin mukaan raja-arvojen nostaminen on välttämätöntä Turun alueen vesirakennushankkeissa syntyvien ruoppasmassojen sijoittamiseksi turvallisesti. Stabiloituvuustutkimusten yhteydessä tehdyn analyysin perusteella alkuperäisten lupien mukaiset raja-arvot eivät mahdollista alueen tehokasta ja tarkoituksenmukaista ruoppausmassojen ja ylijäämämaiden hyödyntämistä."

Tässä sotketaan kaksi tavoitetta yhteen ja lisätään vielä omia tavoitteita samaan selitykseen.
Saastuneita ruoppausmassoja ei enää saa läjittää mereen.
Tässä ne läjitetään Hirvensaloon ja lisätään ylijäämämaita. Tämä vielä selkeää.
Mutta nyt pomppaa: Tuohon saasteiseen pohjaan pitäisi rakentaa asuinalue.
Lisäksi jotta tehokkuus säilyy pitäisi saada läjittää enemmän noita saastuneita ruoppausmassoja.
Turussa on laskettu että valtiotason määräykset voidaan turvallisesti ylittää ihan noin vain.
Helsingissä Vuosaaressa ylijäämämaista tehtiin luonnonmukainen kukkula ulkoilualueeksi.
Turku ja Turun satama päättävät tehdä asuinalueen saastuneen maaperän päälle.
Entisten kaatopaikkojen rakentamisista on jotain ohjeita. Muistaakseni.
Turussa puututaan yhden puun takia rakentamiseen mutta läjitysmaalle rakentamiseen ei.
Asia kerrallaan tällaisia juttuja lukiessa tulee mieleen että ketä Turkua johtaa ja kenen eduksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Lurre
Tuleva asuinalue
Asemakaavoitus ei ole tietysti vielä alkanut ko. alueelle. Eräs diplomityö alueen mahdollisesta "kehittämisestä" nähtiin Turun Sanomien sivuilla jokin aikaa sitten.

Katsoen alueen kokoa, sekä sinne suunniteltua asukasmäärää, en voi olla huolestumatta. Alueelle on ilmeisesti suunnitteilla uusi "Herttuankulma".

Herttuankulma on synonyymi liian ahtaasti, mahd. halvalla rakennetulle gryndereiden ja kaupungin maankäyttösopimusten myötä luodulle ahneuden muistomerkille. Tienaajia ovat kaupunki ja rakennuttajat. Näinhän kaupunki saa myös rahaa erinäisiin siltoihin tai hisseihin. Tai sitten muihin kiskoja myöten liikkuvia laitteita varten.

Kuten Herttuankulmassakin, tämä tuleva asuinaluekin tullee varmasti oleva "VETOVOIMAINEN", "MERELLINEN" "IHANAN URBAANI" ja "LÄHELLÄ KAIKKEA" ja "SAARESSA". Totuudesta päinvastoin siis suurimmaksi osaksi. Kannattaa myös tutusta sosiaalisessa mediassa mainittuihin asioihin Herttuankulmasta. ML. TS:fi uutiskommentit.

Totuus on se, että ko. alueet ahdetaan täyteen bulkkikerrostaloja (ei tarvitse syyttää arkkitehtejä koska heitä ei tarvita kun valitaan katalogista valmis talo.)

Sanomattakin jo etukäteen, termejä "VETOVOIMAINEN", "URBAANI", "MERELLINEN" tullaan valheellisesti käyttämään jo kaavoituksen yhteydessä, tiettyjen virkamiesten lobatessa asiaa.

Arvaan myös että yhdessäkään asunnossa ei tule olemaan keittiötä erillisenä huoneena.

Mutta rakentuva "MERELLINEN", "VETOVOIMAINEN" alue tehdään siksi koska se sattuu olemaan Hirvensalon puolella ja laivareitin varrella. Kaikki muu on valetta.

Lopputulos tulee olemaan yhtä ahdistavaa ulostetta kuin Herttuankulma.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Luitko jo nämä?