Liikenneturvallisuus

14-vuotiaan pyöräilijän hengen Laitilassa vaatinut tieosuus tiedetty vaaralliseksi jo vuosia – suunniteltu kevyen liikenteen väylä jäänyt toteuttamatta

RIITTA SALMI
Kantatie 43:n kevyen liikenteen turvallisuuden parantamista jo seitsemän vuotta ajaneet Veli-Matti Virtanen (vas.) ja Timo Viljanen hiljentyivät 14-vuotiaan pyöräilijän kuolemaan johtaneella onnettomuuspaikalla. Molemmat ovat joutuneet useaan vaaratilanteeseen samaisella sillalla.
Kantatie 43:n kevyen liikenteen turvallisuuden parantamista jo seitsemän vuotta ajaneet Veli-Matti Virtanen (vas.) ja Timo Viljanen hiljentyivät 14-vuotiaan pyöräilijän kuolemaan johtaneella onnettomuuspaikalla. Molemmat ovat joutuneet useaan vaaratilanteeseen samaisella sillalla.

Laitilassa, kantatie 43:lla tapahtunut pyöräilijän ja kuorma-auton välinen yhteentörmäys johti nuoren pyöräilijän kuolemaan maanantaina.

14-vuotiaan pojan kuolema muutti todeksi tiellä säännöllisesti ...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.

Tilaa 1. kk 1,90 €

1. kuukausi vain 1,90 €, jonka jälkeen tilaus jatkuu normaalihintaan. Voit perua tilauksen, milloin haluat.
Oletko jo käyttänyt tarjouksen? Tilaa tästä

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (15)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Hans Huttunen
Tämäkin kuolema olisi voitu välttää
Järkyttävää, että jonkun pitää kuolla ennenkuin mitään tapahtuu. Muutama vuosi sitten Maarian kirkon kohdalla nuori kuoli sillalla, ennenkuin sillan kaiteita korotettiin. Kaarinassa kuntaliitoksen myötä useat Piikkiön puolella olleet poliisin lausunnolla koulutienä vaaralliseksi todetut tiet lakkasivat olemasta yhdistyneessä Kaarinassa koulutienä vaarallisia.

Päättäjät ylikävelivät, jopa vain kaksi vuotta vanhan poliisin lausunnon yli ja koulutie ei ollutkaan enää vaarallinen.

Niin kauan kun päätöksentekijät ovat tällaisia, niin silloin pitää ensin jonkun kuolla tai vähintään vakavasti loukkaantua. Erittäin surullista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Minä_käytän_nyt_nimimerkkiä
Leveämpi piennar
En näe mitä mitä TS sanoo, mutta noin yleensä teitten piennarta voisi leventää, jos ei pyörätietä rakenneta. Piennar on yleensä halvempikin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Antsu
Vast: Leveämpi piennar
Leifin kanssa samaa mieltä, ottakaa mallia kustavintiestä siellä levennetty ja on turvallinen pyöräilijöille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Leveämpi piennar
Leveä piennar on toki vähemmän vaarallinen mitä kapea piennar (tai ei lainkaan piennarta), mutta jos halutaan turvallista pitää tehdä pyörätie ja erottaa autoilijat kokonaa pyöräilijöistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Leveämpi piennar
Siltojen kaiteet asettavat kyllä tiukat rajat pientareen leventämiselle. Käytännössä joko siltaa pitäisi leventää tai sitten rakentaa viereen oma silta kevyelle liikenteelle. Näin olisikin pitänyt tehdä jo aikaa sitten. Muuten pientareen leventäminen olisi ilmeisesti mahdollista ja varmasti tarpeen tuolla tiellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Minä_käytän_nyt_nimimerkkiä
Vast: Leveämpi piennar
Varmasti oma pyörä- ja kävelytie on parempi. Mutta kun yleensä kumminkin nuukaillaan rahan kanssa, niin leveämmällä pientareella saisi ainakin jotain aikaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Änkyrä
Vast: Leveämpi piennar
Eipä se levennetty piennar mikään aidosti turvallinen ole, jos ja kun jotkut autoilijat vähän päättävät ”kouluttaa” pyöräilijää (tätä ihan oikeasti tapahtuu) ajamalla ihan vierestä, lukevat puhelinta ajaessaan, nukahtavat, ovat kännissä, säätävät musiikkia, kaahaavat tai muuten keskittyminen herpaantuu. tai sitten pyöräilijä horjahtaa ja kaatuu ajoradan puolelle, kuten Laitilassa. Kaikki tämä on mahdollista mm. Kustavintiellä, onneksi sinne sentään on tällä vuosikymmenellä tulossa pyörätietä Raision suunnasta.

Viiva ajoradassa on pelkkä sosiaalinen sopimus, jota takanasi tuleva autonkuljettaja toivottavasti noudattaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Änkyrä
Kyllä näitä paikallisia pikkupoliitikoita...
...ynnä pikkuvirkamiehiä komeiden titteleiden alta aina löytyy syyllistämään muita, milloin Ely-keskusta, valtiota, entisiä rahoituksia jne. Lapsellista tekemistä ”mutkun se on valtion tie ja silloin kerrankin ne eivät maksaneet”. On vain järkevää, että kulut väylistä jaetaan, sillä kevyen liikenteen väylä nostaa myös tonttien ja talojen arvoa seudulla, jonne sitä rakennetaan. Laitilan päättäjät voivat varmuudella kuulla omatuntonsa ääntä nyt. Laitila jos olisi puolet tuosta kevyen liikenteen väylästä maksanut, kuten se normisti menee ja aktiivisesti hakenut ratkaisua tässä, eikä vain huomautellut tietoisesti itselleen alibia, tuota onnettomuutta ei ehkä olisi tapahtunut.

Raha ei kasva puissa, mutta eipä kasva ainutkertainen ihmiselämäkään.
Yhä enemmän kaikkialla, myös maaseudulla, liikutaan pyörällä ja jalan, sen pitää voida tapahtua turvallisesti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jurmalainen
Kalliksi tuli
On kummallista, että tiellä, jota rasittaa teollisuuden vaatima raskas tavaraliikenne, ei ole kevyen liikenteen väyliä. kevyen liikenteen väyliin suhtaudutaan joillain alueilla kuin jalokiviin tai muuhun turhuuteen. Jonkun pellon laidasta menisi siivu ja jonkun pensasaita kaatuisi, jos kevyen liikenteen rakennettaisiin.. Nyt alkaa lakipykälien tutkinta siitäkin, kenellä on mahdollisuus osoitella toisia viranomaisia sormella tuon pyörätien puuttumisen takia. Mikä on sitten sopiva määrä uhreja enne kuin erillinen kevyen liikenteen väylä tulee tarpeelliseksi. Toinen pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kalmankuja on Kustavintie ainakin kesäaikaan, jolloin kiireisiä kesämökeillä, leirintä- ja vaunualueilla viihtyjiä kulkee hirmu kiireellä kapeaa maantietä. Voisiko tuo Laitilan tapaus olla lähtölaukaus, että näitä tilanteita alettaisiin korjata. Kuten joku aikaisemmin sanoi, ei raha tietenkään puissa kasva,. Kun sitä kuluu, saadaan aina tienattu korvaavaa, mutta menetettyä ihmishenkeä tai ihmisen terveyttä ei millään rahalla voida koskaan korvata.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää

Luitko jo nämä?