Liikennevalvonta

Raskaan liikenteen kaluston kunnossa korjattavaa, poliisin valvonnassa yli kymmenen kuskin matka keskeytettiin kokonaan

ARI-MATTI RUUSKA
Poliisi määräsi kuljettajille kokonaisuudessaan 280 eri seuraamusta. Määrä oli samassa suhteessa tarkastusmäärien kanssa kuin vastaavalla valvontajaksolla viime vuonna. Osalle kuljettajista kirjoitettiin tälläkin kertaa seuraamuksia useammasta kuin yhdestä rikkeestä.
Poliisi määräsi kuljettajille kokonaisuudessaan 280 eri seuraamusta. Määrä oli samassa suhteessa tarkastusmäärien kanssa kuin vastaavalla valvontajaksolla viime vuonna. Osalle kuljettajista kirjoitettiin tälläkin kertaa seuraamuksia useammasta kuin yhdestä rikkeestä.

Poliisi valvoi raskasta liikennettä tehostetusti viime viikolla koko maassa. Valvontateeman osallistuivat seitsemän päivän aikana kaikki poliisilaitokset, ja se oli samalla osa Euroopan liikennepoliisiverkoston Euroopan laajuista valvontateemaa. Tavoitteena oli liikenneturvallisuuden parantaminen sekä harmaan talouden ja kuljetusrikollisuuden torjunta. Lounais-Suomen poliisi havaitsi puutteita noin joka kymmenennessä tarkastetussa ajoneuvossa.

‒ Tällä kertaa valvonnan tuloksissa kiinnittää erityisesti huomiota se, että tarkastusmäärään suhteutettuna raskaassa kalustossa havaittiin epäkuntoisuuksia aiempaa enemmän. Esimerkiksi niiden ajoneuvojen määrä, joiden matka keskeytettiin kokonaan, kasvoi, toteaa tiedotteessa poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta.

Lounais-Suomen poliisi tarkasti kaikkiaan 179 raskasta ajoneuvoa valtakunnallisen valvontaviikon aikana. Seuraamuksia määrättiin yhteensä 17 kuljettajalle, joista kymmenessä tapauksessa selvittiin huomautuksella. Valvonnan yhteydessä Lounais-Suomen poliisi tavoitti lisäksi kaksi etsintäkuulutettua ja kaksi rattijuopumuksesta epäiltyä kuljettajaa. Eniten puutteita havaittiin ajo- ja lepoaikarikkomuksissa, joita kirjattiin yhteensä 12 kappaletta. Näistä kuusi kirjattiin Varsinais-Suomessa ja kuusi Satakunnassa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lisäksi valvonnassa löytyi kolme puutteellista kuormanvarmistusta ja kolme ylikuormaa. Ajo-oikeudettomia kuljettajia tavattiin kolme, ja poliisi kirjasi myös kaksi asiapaperirikkomusta.

Viime vuonna vastaavana ajankohtana Lounais-Suomessa suoritetulla tehovalvontaviikolla huomautettavaa löytyi noin joka seitsemännestä ja edellisvuonna keskimäärin joka kolmannesta tarkastetusta raskaan liikenteen ajoneuvosta.

– Tasapuolisen otannan lisäksi kuljetusalan yrittäjät ovat toivoneet, että valvonnoissa kiinnitettäisiin huomiota erityisesti kuljetuskaluston kuntoon sekä kuljettajien ajo-oikeuksiin. Merkille pantavaa oli, että kaikki kuljettajat suhtautuivat positiivisesti valvontaan, sanoo ylikomisario Jorma Johansson Lounais-Suomen poliisilaitokselta.

Epäkuntoisuuksien takia koko maassa seuraamuksia määrättiin yhteensä 57 tapauksessa, joista 14 tapauksessa matka jouduttiin keskeyttämään kokonaan.

Muutosta parempaan ei ole tapahtunut ja lisäksi todettujen ajo- ja lepoaikarikkeiden määrä on edelleen liian suuri suhteessa tarkastettujen ajoneuvon kokonaismäärään, Onninen sanoo.

Valvontajakson aikana tarkastettiin yhteensä 1308 raskasta ajoneuvoa. Tarkastetuista ajoneuvoista noin 15 prosenttia oli ulkomaisia ajoneuvoja.

Ajo- ja lepoaikarikkomuksia todettiin yhteensä 140 kappaletta, lisäksi 25 tapauksessa ajopiirturia ei käytetty lain edellyttämällä tavalla, poliisista kerrotaan.

Puutteellisen kuorman varmistukseen poliisi puuttui 59 kertaa ja ylikuormia todettiin 26 kappaletta. Valvonnan aikana poliisi tavoitti myös 11 kuljettajaa, joiden ajo-oikeus ei ollut riittävä kuljetettuun ajoneuvoon.

Uutista päivitetty klo 15.35: Lisätty Lounais-Suomen poliisin valvonnan saalis

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Julle
Polliisi ja tappiokuljetukset🧐
Pitää ymmärtää se, että logistiikka-ala painii pahassa kustannuskriisissä! Tottakai se näkyy poliisin raporteissa. Päättäjien tulee reivata pikaisesti lainsäädäntö ja alan kustannustaso kohdalleen niin, että logistiikka-ala pystyy toimimaan kannattavasti. Tällöin poliisikin on tyytyväinen, eli karsimalla heti turha viranomaisöyhötys pois, toki turvallisuus huomioiden. Viisas valtiojohto kuuntelee nöyrällä asenteella miehiä ja naisia jotka varmistavat työllään sen, että saamme aamujogurttia oikeaan aikaan. Logistiikka-alan lainsäädännössä on yhtä paljon korjattavaa kun suteen menneessä taxi lainsäädännössä. Se on surullista kun valtakunnan peräsimessä on kaikkitietävät, oma etu ensin asenteella koristetut, ohuella elämänkokemuksella vyötetyt vielä kasvuiässä olevat poliittiset broilerit. He eivät ymmärrä ”tuon taivaallista” siitä, että rekkamiehen leipä on tuhansina murusina pitkin maailmaa ja leivän kerääminen maksaa maltaita! On ihme jos me selviämme vaarallisilta vesiltä pois niin ettei Suomi laiva kärsi haaksirikkoa . Mistä saamme Suomi laivaan kapteenin jolla on taitoa ja ymmärrystä navigoida meidän turvallisille vesille 🤔
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Polliisi ja tappiokuljetukset🧐
Kuljetusyritykset voisivat opetella tekemään kannattavia kuljetussopimuksia. Jos alalla on ylikapasiteettia niin paljon että ostaja määrää hinnan, ei sitä pidä valtion tukea.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: Polliisi ja tappiokuljetukset🧐
On myös otettava huomioon, että maanteillämme liikkuu satoja Baltiasta ja Puolasta peräisin olevia rekkoja, joista osa jää Suomeen ajamaan rahtia, ja joidenka kustannustaso on esim. verotuksellisesti aivan eri luokkaa verrattuna suomalaistenvastaavaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Luitko jo nämä?