Bensan hinta on keinotekoisesti verotuksella nykyisen korkea, veroa on reilu 60 % joten kansalaisten kiusaamista ei tarvitse jatkaa nopeusrajoituksilla vaan hallituksen tulee alkaa ajaa omien kansalaistemme etua ja alentaa veroa. Rahaa löytyy kyllä kuten mm keväinen yli 6 miljardin lahjoitus ns eu:n elvytysrahastoon osoittaa.
Uusi Stubb siellä kommentoimassa... Bensan hinnasta alle 40% on veroa nykyhinnalla. 60% veron osuuteen tarvitaan n. 1,5€/l hinta.
Bensan ja dieselin verotusta tulee kiristää, edes se korkeimmalla käynyt hinta kun ei vaikuttanut autoiluun.
Bensiinin verotuksen alentaminen ei välttämättä edes johda hinnan alennuksiin, sillä hyöty valuu öljyn tuottajille ja jakelijoille. VM on laskenut, että 5 snt alennus jakeluhinnassa tarkoittaisi noin 0,8 mrd €:n veron menetyksiä. Nyt bensiinin hinta on laskenut yli 20 snt, kun jakeluvelvoitetta vähennettiin. Oletko Arska tätä huomannut? Suomi ei ole lahjoittanut yhtään euroa mihinkään. EU-jäsenyydestä Suomi hyötyy tutkimusten mukaan yli 18 mrd€ joka vuosi!
Minkähän tutkimuksen Herra Mankala? "Suomi maksoi viime vuonna EU:lle 781 miljoonaa euroa enemmän kuin sai sieltä tuloja. " Suora lainaus valtioneuvoston sivuilta.
Enkä ole eu:ta vastaan mutta en silti ymmärrä miksi kokoajan lykkäämme rahaa sinne lisää? Italia on täysin velkaantunut eli pitäisi pistää kuriin mutta kun ei.
Ja pyöräilijä pieni korjaus Dieselin hinnasta neljäkymmentä prosenttia on veroa bensan hinnasta 47 prosenttia on veroa. Dieselin hinnasta pitää muistaa että kaikki raskasliikenne kulkee dieselillä joten jos sen hinta nousee nousee myös kaikkien tuotteiden hinta kaupoissa. Toiseksi jos poistettaisiin uusiutuvalta dieseliltä verot niin alkaisi raskaliikenne kulkemaan puhtaasti? Pelkästään valmistevero näissä 43 - 31 senttiä plus alv 24% verottomasta hinnasta. Eikös oli paljon fiksumpaa ajaa nykyisellä kalusttolla puhtaasti kuin investoida ja rakentaa kokoajan uutta? Uuden tekeminen syö myös luonnonvaroja ja tuottaa päästöjä.
A: olen tätä tutkimusta lukemattomat kerrat näillä palstoilla aiemmin siteerannut. Nyt puhutaan eri asioista. Sinä puhut ns. nettomaksamisesta ja minä viittaan makrotalouden hyötyihin, jotka nähdään yli 7 % korkeampanan bruttokansantuotteena kuin ilman EU jäsenyyttä olisi saavutettu. Kaikki jäsenmaat, joiden BKT on EU keskiarvon yläpuolella ovat ns. nettomaksajia (jäsenmaksut ym. ovat korkeampia kuin EU:sta suoraan takaisin tuleva rahavirta), mutta saavat muuten mittavat taloudelliset hyödyt jäsenyydestään.
Pääsi taas Tarinalta sama vale.Suomi on siis hyötynyt 27 vuoden EU aikana noin 500 miljardia euroa?Ja p*****.Suomi on maksanut 27 vuodessa noin 17 miljardia euroa ENEMMÄN kuin on saanut sieltä takaisin.Velkaa on otettu jo 140 miljardia vuoden lopussa.Vastuut on kasvanut noin 60 miljardiin euroon.Satojen miljardien sosiaali pakettia suunnitellaan.Yhteinen velka lisääntyy ja korot nousee kilpaa energian kanssa.Ei sellaista tutkimusta/laskelmaa mistään löydy.
”EU-KOMISSION vuonna 2019 julkaisema tutkimus arvioi, että EU:n
sisämarkkinoiden aikaansaama tullien poistaminen ja muiden kaupan esteiden
vähentämisen hyöty Suomen bkt:lle on 7,7 prosenttia vuodessa. Vuonna 2019 Suomen bkt
oli 240,6 miljardia ja hyöty EU:n sisämarkkinoista siis noin 18,5 miljardia euroa. [...]
EU-jäsenyys toi noin neljän miljardin euron nettomaksuosuuden elvytysrahastoon.
Määrä on kuitenkin hyvin pieni suhteessa EU:n sisämarkkinoiden hyötyyn.” (HS,
Tervala, J. 15.2.2021.) Tutkimus on tämä: https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/economy-finance/dp094_en.pdf
"The Single Market has boosted trade flows within the EU through the elimination of trade tariffs and reduction in non-tariff barriers, and so raised output and domestic demand. The opening-up of domestic economies has also increased competition, reduced mark-ups and lowered prices. The combined impact of these two channels is found to have raised EU GDP by 8-9% on average in the long run." EU jäsenmaissa BKT on keskimäärin 8-9 % korkeampi kuin ilman jäsenyyttä. Ja lisäksi: "The macroeconomic benefits of the Single Market exceed the trade and competition effects highlighted here. The focus has been on free movement in goods and services, while we are silent about the gains from free movement of capital and persons." https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/economy-finance/dp094_en.pdf. Ei siis ihme, että EU:n jäseneksi on edelleen kovaa pyrkyä. Suomessa EU:n tuomia hyötyjä ei ymmärrä kuin vain noin 14 % kansasta ja he vaativat eroa EU:sta (EVA:n kysely v. 2019). Tämä kansan osuus on koko ajan pienenemässä.
Tarina unohtaa täysin ne haitat,joita EU aiheuttaa.Apupaketit,vastuut,yhteinen velka,energiakriisi ym.ym.Ja sellaista kristallipalloa ei ole missään,eikä kellään,josta näkisi tulevaisuuteen.Joten ei voi tietää hyödyistä mitään,kun ei tiedetä haittojakaan.Väite,että JOKA vuosi Suomi hyötyy 18miljardia euro on TÄYSIN höpöhöpöä.Olet kyllä tyhmenpi kuin olen luullut,jos tuohon uskot.Missä on se 500 miljardia euron "hyöty",kun velkaa otetaan joka vuosi lisää entistä enemmän.Eikä komissio ole mitään tutkinut.Se oli komission tilaama ja maksama tutkimus,joka komissio julkaisi.Mitään laskelmia ei ole julkaistu,eikä julkaista,koska sellaisia EI OLE OLEMASSAKAAN.
Helle on näköjään sokaissut MM:n. Edellä on kerrottu taloustutkimuksen tulokset ja mistä tutkimus löytyy. Tutkimusraportin lukeminen ja ymmärtäminen jää lukijan vastuulle. Jos sitten on eri mieltä, pitää esittää asialliset perustelut ja tutkimukset, joissa on jotain muuta todistettu. Ei tuollainen räyhääminen ja toisten haukkuminen mihinkään johda.