Liikenne

Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen rakentaminen käynnistyy loppuvuodesta – Hessundinsalmella teräs vaihtuu betoniin kustannusten nousun takia

VÄYLÄVIRASTO
Venäjän hyökkäyssodan myötä kohonneet rakentamiskustannukset, materiaalien saatavuusongelmat ja teräksen hinnannousu muuttivat siltaprojektien suunnitelmia. Havainnekuva.
Venäjän hyökkäyssodan myötä kohonneet rakentamiskustannukset, materiaalien saatavuusongelmat ja teräksen hinnannousu muuttivat siltaprojektien suunnitelmia. Havainnekuva.

Paraisten Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusimiseen liittyvät rakennustyöt arvioidaan käynnistyvän loppuvuodesta. Väylävirasto kertoo tiedotteessaan että Kirjalansalmen sillan osalta tiesuunnitelma on hyväksytty, mutta Hessundinsalmen sillan tiesuunnitelmaa on allianssiurakan kehitysvaiheessa muutettu, ja suunnitelma on asetettu uudelleen nähtäville.

– Haasteita aiheuttavat voimakas kustannustason nousu, Venäjän hyökkäyssodasta Ukrainassa johtuvat materiaalinen saatavauusongelmat ja hieman ennakoitua heikommiksi osoittautuneet maaperäolosuhteet, toteaa projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastosta.

Eduskunta hyväksyi 128 miljoonaa Paraisten siltojen uusimiseen kesäkuussa vuonna 2021.

Hessundinsalmen uutta siltaa koskevaa tiesuunnitelma on asetettu uudelleen nähtäville 4.elokuuta 2022 asti. Sillan päämateriaaliksi on valittu betoni aiemman teräksen sijaan. Valinnalla pyritään hallitsemaan saatavuus- ja kustannuskehitystä paremmin. Materiaalivalinta saa uuden sillan muistuttamaan ulkonäöllisesti enemmän nykyistä siltaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Olemme myös muuttaneet päätien tasausta tarkempien pohjatutkimusten perusteella. Tasausta nostetaan Kalakoulun liittymän kohdalla, jolloin Kalakoulun yksityistieverkon eritasoliittymän rakentaminen helpottuu. Tasausta on puolestaan laskettu Hessundinsalmen sillan eteläpäällä ennakoitua heikompien pohjaolosuhteiden vuoksi, Wikström kertoo.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on päätöksellään hyväksynyt Kirjalansalmen uuden sillan toteuttamisen mahdollistavan tiesuunnitelman. Päätös on hankkeen kannalta merkittävä, sillä se mahdollistaa rakentamisen käynnistämisen. Hyväksymispäätös saa lainvoiman, jos siihen ei haeta muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen, kertoo Väylävirasto.

Lue lisää:

Kirjalansalmen uudesta sillasta Suomen kuudenneksi pisin – sillan pituus tuplaantuu

Eduskunta hyväksyi 128 miljoonaa Paraisten siltojen uusimiseen

VM:n ehdotus: 128 miljoonaa euroa Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusimiseen

Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen uusille silloille vesiluvat

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Luitko jo nämä?