Valmet Automotive

Valmet Automotive nousi autoteollisuuden 100 suurimman komponenttitoimittajan joukkoon

SSS/MARKO MATTILA

Valmet Automotiven nopeasti kasvanut akkuliiketoiminta on nostanut yhtiön ensimmäistä kertaa maailman 100 suurimman autoteollisuuden komponenttitoimittajan joukkoon sijalle 86, kerrotaan yhtiön tiedotteessa. Sijoitus on julkaistu saksalaisen Automobil Produktion -lehden tekemässä listauksessa ja se perustuu yrityksen vuoden 2021 tilinpäätökseen.

Valmet Automotive kasvoi viime vuonna yhdeksi sähköisen liikenteen eturivin toimijoista, nostaen samalla yhtiön bruttomyynnin, lähes kolmen miljardin euron tasolle. Suurinta kasvu oli akkuliiketoiminnassa. Tänä vuonna Valmet Automotive aloittaa akkutuotannon uudessa tehtaassaan Saksan Kirchardtissa. Vuonna 2021 Valmet Automotive allekirjoitti kolme merkittävää akkujen valmistussopimusta autoteollisuuden toimijoiden kanssa ja lisäsi suunnittelu-, testaus- ja tuotantokapasiteettiaan investoinneilla Suomessa ja Saksassa. Viime vuonna Valmet Automotive esitteli lisäksi oman Modular Power Pack -akkujärjestelmänsä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Autonvalmistuksessa Valmet Automotive on tehnyt sopimukset Lightyearin ja Sono Motorsin sähköautomallien valmistuksesta Uudenkaupungin tehtaalla. Molemmat mallit hyödyntävät aurinkosähköä. Konserni sai luokituslaitos DNV:n vahvistuksen toimintansa hiilineutraaliudelle 1.tammikuuta alkaen, mikä on merkittävästi edesauttanut sopimuksia Lightyearin ja Sono Motorsin kanssa.

Lue lisää:

Valmet Automotive teki ennätysmäärän akkuja viime vuonna – akkujen tuotannossa työskentelee jo yli 1000 henkilöä

Ugin autotehdas alkaa tehdä aurinkopaneeliautoja – 257 000 kappaleen sopimus seitsemäksi vuodeksi

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.