Meriteollisuus

Wärtsilä sulkee Triesten moottoritehtaan Italiassa ja keskittää tuotannon Vaasaan

RIITTA SALMI
Wärtsilä aikoo sulkea Triesten moottoritehtaan.
Wärtsilä aikoo sulkea Triesten moottoritehtaan.

Wärtsilä suunnittelee tuotannon alasajoa Triestessä, Italiassa ja nelitahtimoottoreidensa Euroopan tuotannon keskittämistä Vaasaan. Triesten tuotannon päättymisen arvioidaan johtavan noin 450 työntekijän mahdolliseen irtisanomiseen.

Arvioidut vuotuiset kustannussäästöt ovat noin 35 miljoonaa euroa vuoteen 2025 mennessä ja muutokseen liittyvien kustannusten arvioidaan olevan noin 130 miljoonaa euroa, josta vaikutus kassavirtaan on noin 75 miljoonaa euroa. Neuvottelut Wärtsilän, työntekijöiden edustajien ja Italian viranomaisten välillä käynnistyvät Italian lainsäädännön puitteissa.

– Osana strategiaamme tarkastelemme jatkuvasti tuotantokapasiteettiamme ja -rakennettamme. Näin varmistamme, että toiminnallinen tehokkuutemme pysyy kilpailukykyisenä. Olemme vuosien ajan keskittäneet tuotantorakennettamme Euroopassa. Uusi tuotantorakenteemme Euroopassa vahvistaa kilpailukykyämme ja luo edellytykset tulevaisuuden kasvulle. Italia ja Trieste tulevat edelleen olemaan meille tärkeitä monilla osa-alueilla pyrkiessämme edistämään hiilineutraalia merenkulkua ja energia-alaa, sanoo konserninjohtaja Håkan Agnevall Wärtsilän tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Jatkossa Triesten yksikkömme keskittyy T&K -toimintaan, myyntiin, projektinhallintaan, hankintaan sekä palvelu- ja koulutustoimintaan. Pääosa Triesten henkilöstöstämme on mukana näissä toiminnoissa. Kehittäessämme tulevaisuuden puhtaita ratkaisuja merenkulkuun ja energia-alalle, selvitämme mahdollisuuksia uusiin investointeihin Triestessä liittyen kestävien polttoaineiden teknologiaan, kertoo Wärtsilä Marine Powerin johtaja Roger Holm.

Wärtsilällä oli aikoinaan moottoritehdas Turussa Aurajoen rannalla. Yhtiö lopetti moottorituotannon vuonna 2004 ja siirsi osan tuotannosta nyt lopetettavalle Triesten tehtaalle.

Turun seudulla toimii alihankkijoita, jotka toimittavat yhä komponentteja Wärtsilän moottoreihin.

Suunnitellut muutokset eivät vaikuta Wärtsilän moottorivalikoimaan.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
zmrzlina
Italian hallitus
Ovatkos he nostaneet verotusta ja kiristäneet ympäristövaatimuksia ajaakseen maan teollisuuden muualle?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tältpualtjokke
Vast: Italian hallitus
Saatat olla oikeassa. Joka tapauksessa täytyy olla painavat syyt, irtisanominen on näes Italiassa paljon kalliimpaa kuin Suomessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Turku - Naantali akseli, miettikää...Wärtsilä LNG
Wärtsilän dieselmoottoritehdas olisi maailmanmerkkinä mahtava saada Turun alueelle takaisin. Tosin Vaasa on nyt hyvässä kurssissa ja tuskin enää alueellamme nähdään matakierroksisia jättimoottoreita.
Nesteen ranta olisi, mutta olisipa edelleen tuo 20 vuoden takainen tilanne... Toki nyt pitää kehittää uutta moottoriteknologiaa, mutta Wärtsilä kykenee kyllä uusiutumaankin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Luitko jo nämä?