Pyörätiet

Turun ensimmäinen pyöräkatu valmistui Vasaramäessä – autoilijan tulee antaa esteetön kulku ja alentaa ajonopeutta

RIITTA SALMI
Pyöräkadulla autoilijat antavat tietä pyöräilijöille ja sovittavat nopeuden heidän mukaansa.
Pyöräkadulla autoilijat antavat tietä pyöräilijöille ja sovittavat nopeuden heidän mukaansa.

Turun ensimmäiseksi pyöräkaduksi suunniteltu Kauppias Hammarin katu valmistui heinäkuun alkuun mennessä. Tie sijaitsee Vasaramäessä Uudenmaantien vieressä.

Ohessa uusittiin kadun runkovesijohto ja viemärit. Lisäksi katuun liittyvän Kuusikujan katu- ja vesihuoltorakenteet sekä ulkovalaistus uusittiin, Turun kaupungin tiedotteesta selviää.

Rakennustyöt aloitettiin keväällä 2021 vesijohdon ja viemäreiden saneerauksella. Vesihuoltotyöt ja katurakenteet saatiin talveen mennessä pääosin valmiiksi. Vuodelle 2022 jäi muutamia vesihuollon liitoksia, pintarakenteiden tekoa ja viimeistelytöitä.

TS Grafiikka
Pyöräkadun hinnaksi 1,5 miljoonan hankkeesta Turun kaupungille jää noin 600 000 euroa.
Pyöräkadun hinnaksi 1,5 miljoonan hankkeesta Turun kaupungille jää noin 600 000 euroa.

Pyöräkatu on vuoden 2020 tieliikenneuudistuksen mukainen uusi katutyyppi. Ajoneuvojen on annettava pyöräilijöiden kulkea kaduilla esteettömästi ja nopeus tulee sovittaa pyöräilyn mukaiseksi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Kadun tunnistaa liikennemerkistä, jossa on pyörän ja auton kuvat, tiedotteessa kerrotaan.

Hankkeella tavoiteltiin pyöräilyn sujuvuutta ja miellyttävyyttä. Kadunrakennustöissä haluttiin kunnostaa huonokuntoinen katu samalla säilyttäen mahdollisimman hyvin alueen historiallinen ilme ja kadun molemmin puolin sijaitseva kasvillisuus.

– Huomioimme alueen puuston ja historialliset puukujanteet. Uudenmaantien puurivistöille on istutettu hankkeen aikana 77 uutta lehtipuuta ja syksyllä istutetaan vielä kolme puuta lisää.

Koko pyöräkatuhanke Uudenmaantien katupuiden istutuksineen kustansi yhteensä 1,5 miljoonaa euroa, josta Turun kaupunki maksoi 1,1 miljoonaa euroa.

– Kaupungille on myönnetty hanketta varten valtionavustusta 490 800 euroa, joten hankkeen lopulliseksi kustannusosuudeksi jää noin 600 000 euroa.

Alkuperäinen arvio kustannusosuudesta oli 791 600 euroa ja kokonaissummasta kaksi miljoonaa euroa.

Pyöräkatu on osa seudullista pyöräilyn laatukäytävää, jota Turku toteuttaa yhteistyössä Ely-keskuksen ja Kaarinan kaupungin kanssa. Katuosuus jatkaa vuosina 2019-2020 rakennettua Uudenmaantien pohjoispuolista pyöräilyn laatukäytävää, joka kulkee Turusta aina Piikkiöön asti.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (74)

Vanhimmat ensin
Vastaa
ArvoTasa
1,5 miljoonaa?
600 000€ + 490 800€ = 1 90 800€, kokonaishinnaksi ilmoitettiin 1,5 miljoonaa, kuka/ketkä maksoivat erotuksen?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leo Lindstedt
Vast: 1,5 miljoonaa?
Yhteenlaskun summasta puuttuu yksi nolla, ykkösen ja ysin välistä, mikäli vanhat silmät näe väärin
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: 1,5 miljoonaa?
”Pyöräkatu on osa seudullista pyöräilyn laatukäytävää, jota Turku toteuttaa yhteistyössä Ely-keskuksen ja Kaarinan kaupungin kanssa.”

Kaupungit varmaan osallistuvat vain omilla alueillaan tapahtuvien töiden maksuun, joten veikkaisin tuon perusteella ELY-keskusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: 1,5 miljoonaa?
"Vanhat" silmäsi näkevät eriomaisesti, kiitos korjauksesta, eli 1 090 800€
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Huomattavaa
Eli kaupunki taputtaa itseään selkään "miljoonainvestoinnista" pyöräilyyn. Kun todellisuudessa miljoona meni vanhojen viemärien ja vesijohtojen uusintaan ja päällysteen korjaamiseen tilanteeseen ennen remonttia.

Investointi varsinaiseen pyöräilyyn muodostui uusista pyöräilykatua ilmoittavista liikennemerkeistä joiden asentaminen maksaa ehkä 100€ per kappale. Eli kyse on 1-2 k€ tosiasiallisesta investoinnista pyöräilyyn.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Akka65
Vast: Huomattavaa
Olisihan siitä voitu tehdä ihan tavallinen katukin. Pyöräilijöille ei näytä mikään kelpaavan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Huomattavaa
Eli akasta on ok kerskua vaikka että valtio käytti 100 miljoonaa euroa autoiluun moottoritien rakentamisena samalla kun varsinaista moottoritietä rakennettiin 1 metri ja polut 99 miljoonaa käytettiin puiden istuttamiseen ja kritiikkiin vastataan että "teille autoilijoille ei mikään kelpaa". Hieno 'todellisuus' tuollainen akka65.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Huomattavaa
"Eli akasta on ok kerskua vaikka että valtio käytti 100 miljoonaa euroa autoiluun moottoritien"

Pyöräilijän perustuubaa. Näkee sellaisia harhoja joita muut eivät havaitse.
Tai sitten totuus on liian kirpaisevaa ja pitää aloittaa vääristely.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Huomattavaa
Hönölläkin näköjään vaikeuksia ymmärtää lukemaansa. Ehkä tämä auttaa: Eli vertauksena vaikka Persut kerskuvat kuinka antoivat hallituksessa 2mrd euron veronalennuksen duunareille tuloverotuksessa samalla kun todellisuudessa siirsivät 2mrd euroa työnantajien eläkemaksuja duunarien maksettavaksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Huomattavaa
Ei Pyöräilijä. Minulla ei ole vaikeuksia ymmärtää lukemaani vaan vain ymmärtää kirjoitteluasi.
Ehkä joku näkee yhteyden Turun ensimmäisellä pyöräkadulla ja vertauksellasi persuihin ja eläkemaksuihin.
Selkeä osoitus ettet ymmärrä keskustelunaihetta joka koskee pyöräilyasiaa.
Tai sitten tarkoituksella olet tapojesi orja ja esität omia väittämiäsi ja yrität halventaa muita.
Tämähän on tuttua toimintaa kun järki puuttuu ja fillari keulii niin asiayhteys häviää.

"Olisihan siitä voitu tehdä ihan tavallinen katukin. Pyöräilijöille ei näytä mikään kelpaavan."
Yksi asiallinen kommentti näköjään taas laukaisi sekoilukohtauksen.
Pyöräilijä ei edelleenkään ymmärrä tämän palstan asiallista käyttämistapaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Huomattavaa
Voivoi, taas Hönöä syyttelee muita omista toimistaan.

Kysehän tässä on siitä, että nyt "pyöräilijöille ei riitä" se, että kerskutaan kuinka käytettiin miljoona pyöräkadun tekemiseen kun todellisuudessa sen itse pyöräkadun tekemiseen käytettiin pari tonnia ja lopuilla hoidettiin kaupungin vesijohto- ja viemäriverkoston korjausvelkaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Huomattavaa
Olet sinä Pyöräilijä tympeän huvittava. Taas ilmeni ettet käsitä edes omia kirjoituksiasi.
Kello 14,41 oli asiallinen kommentti. 15,07 tuli asiaton kommentti jonka kirjoitti Pyöräilijä.
Nyt kello 18,27 Pyöräilijä syyttelee minua ja perustelee omaa 13,13 julkaistua kommenttiaan.
Henkilö jonka järjenjuoksu on kunnossa käsittää mitä asiaa noissa välikirjoituksista keskusteltiin.
On siis aivan turha jänkätä sillä käsitin jo kello 13,13 kirjoituksesi pointin enkä ottanut siihen kantaa.
En ehtinyt sillä yksityinen typeryys julkaistiin ja siitä tuli taas kerran julkinen typeryys.

Mikäli itse asiasta keskustellaan niin tuo alue on minulle tuttua jo vuodesta 1965 lähtien.
Tuolla alueella ainoat liikenteelliset ongelmantapaiset olivat aikoinaan kupittaan jalkapallostadionin ja jääkiekkostadionin (myöhemmin jäähallin) otteluiden aikaisista autojen pysäköinneistä johtuvia.
Tuolla kadulla oli samassa rakennuksessa posti ja Tarmolan kauppa.
Uuden Citymarketin vuoksi kauppa lopetettiin ja tilalle tuli ravintola Kultainen Kurki jossa tuli käytyä. Kavereiden kanssa myös ravintolan avajaisissa. Laitoin tällaisen historiapätkän jottei Pyöräilijä taas väitä etten tiedä mistä kirjoitan.
Itse jutusta jo tuli ilmi mitä on tehty samaten kuin rahasummatkin.

"Pyöräkatu on vuoden 2020 tieliikenneuudistuksen mukainen uusi katutyyppi. Ajoneuvojen on annettava pyöräilijöiden kulkea kaduilla esteettömästi ja nopeus tulee sovittaa pyöräilyn mukaiseksi."
Jotenkin naurettavan mahtipontista etenkin tuollä kadunpätkällä joka sijaitsee omakotialueen laidalla ja ennenkin tuolla pätkällä kävely, pyöräily ja vähäinen autoliikenne ovat toteutuneet aivan hyvin.

"Pyöräilyn laatukäytävä." Todella kuvaava pomojen egonkohotusprojektin tuotos.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Huomattavaa
Ja vähemmän yllättävästi ne penaalin ei-terävimmät kynät FB:ssa ovat jo pöyritysneet kuinka pyöräilyyn laitetaan miljoonia ja autotiet jätetään retuperälle.

Eli kun ei lueta juttua eikä ymmärretä sitä niin sitten hönötetään epäoleellisuuksista ja kun näitä kehotetaan lukemaan se juttu ajatuksella niin uhriutuvat saman tien kuinka mikään ei kelpaa pyöräilijöille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esko
Mikä muuttui?
Tuolla kadunpätkällä olen polkupyöräilessäni liikkuvaa autoa harvemmin nähnyt, ja yhden auton kohtaaminen tai ohi päästäminen ei ole ollut minkään tason ongelma. Mahtavatko autoilijat edes noteerata uutta liikennemerkkiä? Veikkaan, että homma jatkuu entiseen tapaan, elleivät jotkin pyöräilijät ala tehdä tahallista kiusaa autoilijoille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Mikä muuttui?
"Mahtavatko autoilijat edes noteerata uutta liikennemerkkiä?"

Hyvin mahdollista etteivät noteeraa, eiväthän autoilijat muutenkaan kovin ahkerasti noteeraa väistämissääntöjä. Se että sääntöjen noudattaminen on autoilijoiden mielestä kiusaamista on kyllä hyvin kuvaavaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Mikä muuttui?
Epähumanisti: Silloin kun autoilijat eivät noteeraa väistämissääntöjä, johtuu se pelkästään siitä että haluavat suojella liikennesäännöistä piittaamattomia pyöräilijöitä ja luopuvat ajo-oikeudestaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
CeeJii
Keskustan kaikki kadut tällaisiksi
Ydinkeskustassa kaikki kadut pitäisi olla tällaisia. Keskusta kuuluu ihmisille, ei autoille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Keskustan kaikki kadut tällaisiksi
"Keskusta kuuluu ihmisille, ei autoille."
Juu, itsestään ilman ihmisiä kulkevat autot, tulee kieltää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Keskustan kaikki kadut tällaisiksi
No jo on taas kommentti! Mikään ei estä pyöräilemästä ajoradalla liikennesääntöjen mukaan, ne kun määrittävät etuoikeudet ja velvollisuudet. Autoissa on ihmisiä kuten kaksipyöräistenkin ohjaimissa, vai oletko sitä mieltä että kaikkinainen liikenne ydinkeskustassa olisi kielettyä paitsi kävely?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Keskustan kaikki kadut tällaisiksi
Nythän taas näkyy kuinka autoilijoiden mielestä kaikki ovat tasa-arvoisia mutta autoilijat ovat tasa-arvoisempia kuin muut.

Eli kun kadusta halutaan oikeasti tasa-arvoinen jossa autoilija ei voi isomman oikeudella painostaa muita väistämään, alkaa hirveä kitinä kuinka autoilu halutaan kieltää. Eli tästä saamme uuden sanan autoilijan sanastoon:

Tasa-arvoinen lliikenne = kaikki muu liikenne pitää alistaa palvelemaan autoilun sujuvuutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Keskustan kaikki kadut tällaisiksi
Hiljaisemmille kaduille tämä on toki kohtuullinen ratkaisu, mutta vilkkaammille kaduille autoilijat pitää ehdottomasti eristää omille osilleen koska autoilijat tyypillisesti kulkevat isomman oikeudella koska tietävät että pyöräilijät/jalankulkijat väistävät aina koska pyöräilijään/jalankulkijaan sattuu kolarissa aina, autoilijalle sen sijaan ei käy mitenkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leo Lindstedt
Vast: Keskustan kaikki kadut tällaisiksi
Liikenne - kuten yhteiskunta yleensä tulee suunnitella heikompien suojelemiseksi. Tässä mielessä liikenteessä on ennen kaikkea suojeltava lapsia, vanhuksia ja sairaita/vammaisia. Periaate pitää toteuttaa liikennesäännöissä, liikenneväylien rakentamisessa, liikennekoulutuksessa ja sitä syvemmin niitten ihmisten ajatusmaailmassa, mitä nopeampi ja suurempi ajaoneuvo on hänen ohjattavanaan
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Keskustan kaikki kadut tällaisiksi
Niin. Eli jalankulkijat tarvitsevat omat väylänsä jotka ovat riittävän leveät. Pyöräilijöissä on myös paljon lapsia ja vanhuksia joten etenkin vilkkaammilla kaduilla pyöräilyyn tarvitaan samanlaiset väylät. Autoille sitten loput, jos tämä tarkoittaa yhtä kaistaa niin sitten se katu on yksisuuntainen autoille.

Risteyksistä pitää tehdä aivan erilaisia kuin mitä täällä nyt tehdään. Eli risteykset pitää myös suunnitella heikoimpien ehdoilla. Jos tämä tarkoittaa tilan puolesta että autolla ei voi kääntyä riteyksestä niin sitten siitä ei käännytä vaan järjestetään se muuta kautta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Keskustan kaikki kadut tällaisiksi
Lapset, alle 12V, saavat pyöräillä jalkakäytävillä, mutta aika iäkkään näköisiä pyöräilijöitä tätä hyvää oikeutta näyttää käyttävän.
Mikäli tieliikennelaissa olisi määräys joka määrittelisi myös pyörää taluttavan pyöräilijäksi, selkiyttäisi se käytäntöjä ja ehkäisisi äkillisiä vaaratilanteita, vaarallista tapaa jota jotkut pyöräilijät selkeästi harrastavat hyppäämällä pyöränsä päältä suojateillä ja risteysten liikennevaloissa, muuttuen näin jalankulkijoiksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Keskustan kaikki kadut tällaisiksi
"Vaarallista tapaa jota jotkut pyöräilijät selkeästi harrastavat hyppäämällä pyöränsä päältä suojateillä ja risteysten liikennevaloissa, muuttuen näin jalankulkijoiksi."
En nyt hahmota millaisesta tilanteesta on kyse? Pyörätien jatkeilla, joissa olen väistövelvollinen, saatan joskus taluttaa pyörän tien yli, koska silloin liikennesäännöt ovat kaikille osapuolille samat, eli autoilijalla on nyt väistövelvollisuus. Pyörätien jatkeeseen liittyvien sääntöjen soveltaminen ei onnistu edes kaikille autoilijoille, pyöräilijöistä puhumattakaan. Jalankulkijaksi ryhtyvän pyöräilijän tulee luonnollisesti antaa autoilijoille riittävästi aikaa sopeutua muuttuneeseen väistö velvoitteeseen, eli ennakointivelvollisuus on ennen kaikkea pyöräilijällä tässä tapauksessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Keskustan kaikki kadut tällaisiksi
Ne tapaukset joissa pyörilijällä on väistämisvelvollisuus, mutta on suojatie, tämä on hyvin yleinen tapa ylittää ajorata, pyörän päältä nopeasti pois ja reippaasti suojatielle, elleivät sitten ajamalla käänny suoraan eteen. Sanotaan että lapsi on liikenteessä liikkuva varoitusmerkki, sanontaa voi käyttää myös kaksipyöräisiin. Eipä siinä ennakointivelvollisuuksia huomioida, eräs pyöräilijä jopa sanoi tekevänsä sitä kiusallaan, mutta tätäkään ei pidä yleistää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Keskustan kaikki kadut tällaisiksi
ArvoTasalle kaikki tilanteet liikenteessä, jossa hän on väistämisvelvollinen, ovat hänen aiheuttamiaan vaaratilanteita. Siksi hän haluaa muut väistämisvelvollisiksi hänen suhteensa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Keskustan kaikki kadut tällaisiksi
En halua, haluan välttää onnettomuuksia kaikin keinoin, monesti luopumalla oikeuksistani, samaa suosittelen nimimerkki Pyöräilijälle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Keskustan kaikki kadut tällaisiksi
TsaArvo: Ja silti sinä aiheutat liikenteessä vaaraa koska et halua noudattaa edes alkeellisinta suojatiesääntöä vaan syytät siitä pyöräilijää joka taluttaa pyöräänsä julistaen kuinka se, että 3 sekuntia talutusta ei riitä sinulla siihen, että saisit autosi pysäytettyä enintään 50km/h vauhdista.

Eli sanasi ja toimintasi liikenteessä eivät taaskaan kohtaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää

Luitko jo nämä?