Liikennehäiriöt

Nauvon Högsarin väylällä aloitetaan vuoden mittainen kokeilu sähkökäyttöistä, vähähiilistä lossia varten – vesilläliikkujien oltava tarkkana

FINFERRIES
Vesiliikenteen turvallinen kulku lossiväylän yli varmistetaan ohjaamalla vesiliikenne käyttämään virallista kulkuväylää.
Vesiliikenteen turvallinen kulku lossiväylän yli varmistetaan ohjaamalla vesiliikenne käyttämään virallista kulkuväylää.

Vesiliikenteen turvaamiseksi Nauvon Högsarin lossiväylällä suoritetaan vuoden mittainen vesiliikennevalo- ja merkintäkokeilu. Viitat, liikennemerkit ja valopoijut asennetaan todennäköisesti 4. heinäkuuta alkavalla viikolla. Kokeilu tehdään sähkökäyttöistä, vaijerivetoista lossia varten, jonka vaijeri on lähellä vedenpintaa ja välillä vedenpinnan yläpuolella, Ely-keskuksen tiedotteessa kerrotaan.

Vesiliikenteen turvallinen kulku lossiväylän yli varmistetaan ohjaamalla vesiliikenne käyttämään virallista kulkuväylää, jolle lisätään vesiliikenteen kulkua ohjaavat valo-opasteet.

Högsarin lossiväylän molemmille reunoille asennetaan 8 erikoismerkkiä osoittamaan lossin liikennöintialuetta. Lisäksi lossiväylää risteävälle Airisto–Nötö-väylälle asennetaan risteykseen liikennevalopoijut pysäyttämään risteävän väylän liikenne, kun lossi on liikkeessä. Väylän linjaus muuttuu myös hieman pohjoisemmaksi, väistämissääntöihin muutoksia ei kuitenkaan tule.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Liikennevalopoijuissa on punainen kiinteä valo lossin ollessa liikkeessä, muulloin poijussa ei ole valoa. Punaisen valon palaessa lossiväylän ylittäminen on kielletty lossin kulkusuunnassa sen etupuolelta. Lossissa on lisäksi keltaiset vilkkuvalot ja kulkusuuntaa osoittava valaistu vilkkuva nuoli silloin kun se on liikkeessä. Vesiliikenteen ennakkomerkit uusitaan ja valo-ohjauksesta ilmoitetaan lisäkilvin.

Sähkökäyttöisellä lossilla voidaan vähentää lossiliikenteestä aiheutuvia paikallisia hiilipäästöjä lähes kokonaan. Lisäksi energiakulut voi pienentyä jopa 50 prosenttia. Suomen Lauttaliikenne on testannut lossia yhdessä Ely-keskuksen kanssa vuodesta 2018 lähtien. Seuraavan vuosikymmenen kuluessa vaijerivetoiset lossit todennäköisesti yleistyvät Ely-keskuksen asettamien lauttaliikenteen ympäristövaatimusten kiristyessä.

Merkintäkokeilu tehdään tulevaisuuden tarpeita silmällä pitäen. Hankkeen tarkoituksena on arvioida mahdollisuudet käyttää ratkaisua laajemmin lossireiteillä, ja sen aikana on tarkoitus tuoda esiin turvallisuus-, tekniikka- ja käytettävyyshavaintoja ja kehitystarpeita.

Juttua korjattu 1.7. klo 9.15. Vaihdettu kuva. Alkuperäisessä kuvassa oli väärän väylän lossi.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.