Ratahankkeet

Turun ratapiha ja Kupittaa­–Turku-kaksoisraide saivat 23 miljoonaa EU-rahoitusta

JUHA PAJU-HEIKKILÄ
Turun ratapihaa kuvattuna viime syyskuussa.
Turun ratapihaa kuvattuna viime syyskuussa.

Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen ja Turun ratapihojen rakentaminen saivat EU:n rahoitushaussa 22,98 miljoonaa euroa. Summa jakautuu tasan Väyläviraston ja Turun kaupungin kesken. Hanke on osa Tunnin junan eli nopean Helsinki–Turku-junayhteyden rakentamista.

– Euroopan komission tukipäätös osoittaa kiistatta, että ratahanke on yhteiskuntataloudellisesti perusteltu ja täyttää kaupungin asettamat tavoitteet raideliikenteen kehittämiselle. Komissio myös näkee Kupittaa-Turku-ratahankkeen oleellisena osana eurooppalaisen rataverkoston kehittämistä. Päätöstä voidaan samalla pitää lähtölaukauksena niin Tunnin junalle kuin Turun seudun lähijunaliikenteellekin, kommentoi Turun kaupungin omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen tiedotteessa.

Suomalaiset liikennehankkeet saivat EU-rahaa kaikkiaan 80 miljoonaa euroa. Summa jakautuu yhdeksälle hankkeelle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ilman tukea jäi Naantali–Raisio-tieyhteyden parantamista koskeva suunnitteluhanke sekä muun muassa niin kutsutun Lentoradan suunnitteluhanke.

EU on jo aiemmin tukenut Väyläviraston, Turun kaupungin ja VR:n yhteistyönä toteuttamaa Kupittaa–Turku-ratahankkeen suunnittelua 6,3 miljoonalla eurolla.

Hankkeen rakennustyöt ovat käynnistyneet, ja junaliikenne Turun päärautatieaseman ja Kupittaan välillä katkaistaan 15. elokuuta.

Lue myös:

Portaat ja hissit 1,8 miljoonalla – Logomon sillan kulkuyhteydet maksetaan ratahankkeen pussista eli puoliksi Turun ja valtion kesken

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Varakaani
Turun lentoasemalle eli Suomen TEN-T sähkölentokonehubille suorat junayhteydet
Sama EU-tuki voidaan olettaa toteutuvan myös tämän hankkeen jatkeen eli TEN-T henkilösatamaraiteen osalta Pahaniemen kautta uudelle Turun sataman (Mauno Koiviston) yhteisterminaalille sekä toiselle EU:n TEN-T terminaalille eli Turun lentoaseman junayhteydelle aluksi Saramäen/Urusvuoren seisakkeena.

Turun lentoasema kuuluu Suomen Liikenne 12 verkostoon kuten myös EU:n TEN-T verkostoon, joten kauko- ja lähijunia varten rakennettava infra saanee vastaavan rahoituskohtelun eli 33% ja loppu jakautuisi 50% Varsinais-Suomen liiton / Turun ja Väyläviraston kesken.

Tärkeintä on saada ripeästi kaikki infra valmiiksi ja mm. latauspisteet sähkölentokoneille, kun v. 2030 EU-komission ohjeistus alle 500 km lennoista tulee lainsäädännöksi EU-alueella. Siihen matkaketjuun liittyy myös Tunnin juna Espoosta kuten suora yhteys Tampereen kautta Sisä-Suomesta Turun lentoasemalle ja jatko yli meren sekä takaisin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
yxxy
Vast: Turun lentoasemalle eli Suomen TEN-T sähkölentokonehubille suorat junayhteydet
Kyllä nyt tulee Turulle kiire pysyä kehityksen kelkassa.
E18 tiehanke eli moottoritie Turku-Helsinki välille kesti n. 50 vuotta ja ehkä alnuperäisiä hankkeen toimijoita ei enää montakaan ollut elossa.
Varsinais-Suomi ei saa jäädä valtiomme väylähankkeista ulkopuolelle sillä sehän olisi yhtä kuin alueen kuihtuminen ja kallis menetys tulevia sukupolviamme ajatellen.
Tarvitaan voimallista poliittista tahtoa ja asian takana vahvaa selkärankaa..., mutta onko tämä utopiaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Turun lentoasemalle eli Suomen TEN-T sähkölentokonehubille suorat junayhteydet
Mitään EU:n esittämää ei kannata tehdä etukäteen, usein ei edes jälkikäteenkään, jos ne eivät ole järkeviä. Suomen edustajilla ei ole minkäänlaista kunnon neuvottelutaktiikkaa ja esityksiä joista voisi tehdä kompromisseja kun sieltä näitä ideoita heitellään. Vastavetona esimerkiksi uima-allas kielto, metsittämisvaatimus, golf-kenttien kastelukielto, soiden palauttaminen, kaasun käyttökielto jne.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
22,98 miljoonaa euroa
Eli noin saman verran kuin on mennyt Logomon siltaan – toistaiseksi. Juupa juu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Luitko jo nämä?