Turun ratapiha ja Kupittaa–Turku-kaksoisraide saivat 23 miljoonaa EU-rahoitusta
Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen ja Turun ratapihojen rakentaminen saivat EU:n rahoitushaussa 22,98 miljoonaa euroa. Summa jakautuu tasan Väyläviraston ja Turun kaupungin kesken. Hanke on osa Tunnin junan eli nopean Helsinki–Turku-junayhteyden rakentamista.
– Euroopan komission tukipäätös osoittaa kiistatta, että ratahanke on yhteiskuntataloudellisesti perusteltu ja täyttää kaupungin asettamat tavoitteet raideliikenteen kehittämiselle. Komissio myös näkee Kupittaa-Turku-ratahankkeen oleellisena osana eurooppalaisen rataverkoston kehittämistä. Päätöstä voidaan samalla pitää lähtölaukauksena niin Tunnin junalle kuin Turun seudun lähijunaliikenteellekin, kommentoi Turun kaupungin omistajaohjausjohtaja Jarkko Virtanen tiedotteessa.
Suomalaiset liikennehankkeet saivat EU-rahaa kaikkiaan 80 miljoonaa euroa. Summa jakautuu yhdeksälle hankkeelle.
Ilman tukea jäi Naantali–Raisio-tieyhteyden parantamista koskeva suunnitteluhanke sekä muun muassa niin kutsutun Lentoradan suunnitteluhanke.
EU on jo aiemmin tukenut Väyläviraston, Turun kaupungin ja VR:n yhteistyönä toteuttamaa Kupittaa–Turku-ratahankkeen suunnittelua 6,3 miljoonalla eurolla.
Hankkeen rakennustyöt ovat käynnistyneet, ja junaliikenne Turun päärautatieaseman ja Kupittaan välillä katkaistaan 15. elokuuta.
Lue myös:
Portaat ja hissit 1,8 miljoonalla – Logomon sillan kulkuyhteydet maksetaan ratahankkeen pussista eli puoliksi Turun ja valtion kesken