Helsingin telakka

Helsingin telakka joutuu huutokauppaamaan valmistuvan risteilijänsä – aluksen venäläisen rahoittajan varat jäädytetty pakotteiden takia

KIRSI TURKKI
Helsingin telakalla on ongelmia vastavalmistuneen SH Vega -aluksen luovuttamisessa, sillä aluksen venäläinen rahoittaja on pakotteiden alla ja sen varat on jäädytetty. Kuvassa alus Helsingin telakalla kevättalvella.
Helsingin telakalla on ongelmia vastavalmistuneen SH Vega -aluksen luovuttamisessa, sillä aluksen venäläinen rahoittaja on pakotteiden alla ja sen varat on jäädytetty. Kuvassa alus Helsingin telakalla kevättalvella.

Helsinki Shipyard myy huutokaupalla Helsingin telakalla valmistuneen SH Vega aluksen. Telakalla on vaikeuksia luovuttaa viimeisin alus tilaajalle EU:n pakotteiden takia.

Varustamo Swan Hellenic tilasi ...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.

Tilaa 1. kk 1,90 €

1. kuukausi vain 1,90 €, jonka jälkeen tilaus jatkuu normaalihintaan. Voit perua tilauksen, milloin haluat.
Oletko jo käyttänyt tarjouksen? Tilaa tästä

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
toele
Risteilijät.
Katsomalla uutisia tulee johtopäätökseen että risteilijöiden rakentamis markkinat Euroopassa on kaluttu loppuun,viimeisiä viedään ja loput tehdään Kiinassa.Täytyy vaan sopeutua ja tehdä muuta mihin rahkeet riittää.Tuo hesan telakka alue olisi parempi pyhittää asuntojen rakennus alueeksi.Joskus komennuksella oltaessa katselin ympäristöä ja ajattelin että hieno paikka kerrostaloalueeksi.Ja Turun telakka-alue satamaksi oheis palveluineen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aboriginaali
Vast: Risteilijät.
Höpö höpö, laivoja tullaan aina rakentamaan.

Kiinalla ei sitä osaamista ollut, joten esim. Viking Glory tehtiin suomalaisella osaamisella Kiinassa. Mikä tietysti oli idioottimaista; Kiinan koko teollisuus kun perustuu kopioimiseen. Jatkossa sitten tätä siirrettyä osaamista kilpailutetaan laivanrakennuksessakin eurooppalaiseen osaamiseen, työehtoihin ja palkkatasoon. Eurooppa osaa aina ampua itseään jalkaan.

Helsingin telakan suurin ongelma on, että se lienee edelleen venäläisomistuksessa ja tekee laivoja Venäjälle. Vaikea kuvio.

Hesassa on 300 000 asuntoa tyhjillään, ei tarvita lisää. Myös Turussa jokainen ruohokaistale on peitetty betonilla ja rakennettu täyteen rumia kerrostaloja koirankopin kokoisin asunnoin. Kun oikeasti ihmiset haluavat puita ja vehreyttä, kaunista ja laadukasta rakentamista ja tilavia asuntoja kohtuuhintaan. Kukaan ei kaipaa siivouskomeroslummeja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Risteilijät.
Rakennetaanhan sitä muitakin aluksia kuin risteilijöitä. Ikävä kyllä Eurooppa on tosiaan pitkälti myynyt tai vuotanut osaamisensa muualle maailmaan halvemman hintatason maihin. Näyttää kuitenkin siltä, että esim. sota-alusten tilaukset eivät vähään aikaan ole Euroopassa ainakaan vähenemässä, ja lienee entistä tarkempaa, mistä niitä tilataan.

Lisäksi rakennetaan rahti-, pienempiä matkustaja-, pelastus-, kalastusaluksia jne. Eiköhän niidenkin tilauksista aina joskus jokin muru meidän pöytiimme saata tipahtaa. En pidä mahdottomana, että pikku hiljaa Kiinan tuontiin aletaan suhtautua terveen varauksellisesti, ja ilmastoliike tullee vaikuttamaan siihen, mistä ja millä ehdoilla aluksia tilataan. Jos halvan hintatason mailta vaaditaan samoja valmistusehtoja kuin länsimailtakin, niin ensinnäkin niidenkin hintataso nousee ja toisekseen voi jossain vaiheessa osaaminen ehtyä. On myös mahdollista, että kaikenlaisen laivaliikenteen suosio kasvaa ilmastoepäystävällisen lentoliikenteen kustannuksella. Joten jonkinlaista toivoa varmasti on.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
Noo
Suomessa on aina osattu oman oksan sahaaminen, ja varsinkin kun määräys tulee ylimmältä isännältä Brysseliltä niin ilomielin tappio otetaan vastaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.