Sähköautot

Turkulaisen Juhan Teslan akku simahti 88 000 kilometrin jälkeen – asiantuntija arvioi valmistusvirheeksi: "Yleisesti sähköautojen akut ovat hyvin luotettavia"

JANE ILTANEN
Sähköautojen latauspisteet lisääntyvät pikkuhiljaa. Tämän vuoden alussa Suomessa oli 1 675 latauspaikkaa.
Sähköautojen latauspisteet lisääntyvät pikkuhiljaa. Tämän vuoden alussa Suomessa oli 1 675 latauspaikkaa.

Turkulainen Juha Koivurinta osti vuonna 2014 Tesla Model S:n kahdeksan vuoden ja 80 000 ajokilometrin takuulla, joka umpeutui tämän vuoden maaliskuussa. Tätä ennen Koivurinta oli huomannut autossa ole...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.

Tilaa 1. kk 1,90 €

1. kuukausi vain 1,90 €, jonka jälkeen tilaus jatkuu normaalihintaan. Voit perua tilauksen, milloin haluat.
Oletko jo käyttänyt tarjouksen? Tilaa tästä

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ari Hyvönen
No
Takuuaika on sitä varten, että sen aikana ilmenevät viat korjataan. Akku temppuili ennen takuun päättymistä joten silloin olisi ollut huollon aika.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Tuhma akku
Ehkäpä akku on yhtä luotettavalta valmistajalta kuin suomalaisten id-korttien ja passien sirut, jotka eivät kuulemma kestä viittä vuotta kauempaa (samalla kun osassa EU-maita ne kestävät 10, jopa 15 vuotta).
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
KoalaMotorola
Siinäpä toteutui esimerkillisesti, edullinen, hiilineutraali ja vihreä autoilu 88tkm muodossa.
Siinäpä toteutui esimerkillisesti, edullinen, hiilineutraali ja vihreä autoilu 88tkm muodossa.

Luontoäiti kiittää.

Viime vuonnahan kierrätettiin vastaava 8 vuotias vihreästi palvellut Tesla 30 kilolla dynamiittia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
W.Palmu
Vast: Siinäpä toteutui esimerkillisesti, edullinen, hiilineutraali ja vihreä autoilu 88tkm muodossa.
Teslan akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä, joten luonto kiittää.

Ja hyvin suuri määrä pieniä lapsia on jälleen pitkän aikaa työllistettyinä Chilen, Australian ja Kongon Litium-kaivoksissa, jotta tähänkin Teslaan saadaan uudet akut, jotta tämänkin luontoa säästävän ja ihmisoikeuksia noudattavan ajoneuvon 'päästötön' matka voi taas jatkua seuraavan vajaat 10 vuotta.

Eikös ole mahtavaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KoalaMotorola
Vast: Siinäpä toteutui esimerkillisesti, edullinen, hiilineutraali ja vihreä autoilu 88tkm muodossa.
W.Palmu; "Teslan akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä, joten luonto kiittää"
...eli jos tuohon Teslaan uusi akku päätetään asentaa, on se hiilineutraali-ajaminen pelkkien akkujen muodossa tuottanut dieselauton 18 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöt. Ja muut toki siihen sitten päälle.
Nyt on niin vihreää ja päästötöntä ihan huimaa.
Hip hurraa!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jeppe
Vast: Siinäpä toteutui esimerkillisesti, edullinen, hiilineutraali ja vihreä autoilu 88tkm muodossa.
@1350 otitko huomioon, että kyseessä oli lunastukseen mennyt kolariauto, joka oli vastoin valmistajan suosituksia "korjattu" eräässä baltianmaassa, jossakin nyrkkipajassa. Korjauksessa syntyi vaurio akun eristeisiin ja myöhemmin akkuun pääsi kertymään vettä. Akkuhan oli sitä ennen täysin kunnossa, mutta takuu oli kuitenkin rauennut lunastuksen takia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KoalaMotorola
Vast: Siinäpä toteutui esimerkillisesti, edullinen, hiilineutraali ja vihreä autoilu 88tkm muodossa.
Jeppe; "otitko huomioon, että kyseessä oli lunastukseen mennyt kolariauto"
En, koska itse hajoamisen syy ei muuta jo syntynyttä hiilijalanjälkeä miksikään muuksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
exturkulainen
Jos ostaa auton
niin miksi Tesla?
Tämän hetken akkuteknologialla sähköauton hankinta ei ole ympäristöteko. Ottamatta kantaa valmistusprosessiin, jo pelkästään sähköauton rengaskulumat ovat huomattavasti suurempia kuin vastaavan polttomoottoriauton. Myös tiestö on suuremman rasituksen kohteena. On hyvin suppeakatseista vertailla pelkästään moottorista tulevia päästöjä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KoalaMotorola
Vast: Jos ostaa auton
exturkulainen; "Tämän hetken akkuteknologialla sähköauton hankinta ei ole ympäristöteko"
No, eipä tosiaankaan ole. Itsepetos-henkinen viherpesu-teko enintään.
IL otsikolla "Viisi syytä siihen, miksi akun valmistus pilaa sähköauton ympäristöystävällisen maineen"
"Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä"
Sen lisäksi nykyinen latausinfra on edelleen niin lastenkengissä ja lupaukset autojen rangesta ja latausajoista eivät toteudu alkuunkaan.
Toki infra ja tekniikka kehittyy; 27.06.2022 Tekniikka&Talous uutisoi "10 minuutin latauksella 1 000 ajokilometriä – Akkujätin uusin teknologia yltää ennätyslukemiin"
Sitä odotellessa, mutta mikähän mahtaa olla sitten se hiilijalanjälki?
Meinaan, että jos pelkkä akun tekeminen tuottaa 9 vuoden dieselillä ajon päästöt, niin miksipä ei sitten ajaa dieselillä jos se on nytkin se paras vaihtoehto mm. 1500km rangen myötä?

Olisi mielenkiintoista kuulla heiltä, joilla sähköauto jo on, että miten ovat saaneet itse itselleen uskoteltua, että ovat tehneet millään mittarilla mitattuna ympäristöteon kun huomioidaan koko autoilun elinkaari; valmistus ja käyttö?

Öyhöttäjille valmiiksi jo tiedoksi, että en ole sähköautovastainen. Päinvastoin; ostan varmaan itsekin joskus sellaisen kunhan ovat oikeasti hiilineutraalimpia (tai edes yhtä vähän luontoa kuormittavia kuin polttomoottoriautot; vrt. Volvon tutkimus) ja edes auttavasti varteenotettava vaihtoehto dieselille, nimenomaan liikkumisen joustavuuden kannalta.
Ehkäpä 5 vuoden päästä kaikki on jo toisin (ja nykyiset hybridit ja sähköautot "ongelmajätettä").

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KoalaMotorola
Vast: Jos ostaa auton
Melko hiljaista on ollut vastausten suhteen, eli ilmeisesti yksikään sähköauton omistaja ei ole edes itselleen kyennyt uskottelemaan, että ovat tehneet millään mittarilla mitattuna ympäristöteon kun huomioidaan koko autoilun elinkaari; valmistus ja käyttö?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää

Luitko jo nämä?