Junaliikenne

Aloite: Helsingin junan pitää pysähtyä Paimiossa

MARTTIINA SAIRANEN
Varsinais-Suomessa tunnin junan on arvioitu toteutuvan 2030-luvulla. Junan pysähtymispaikoiksi on kaavailtu Turun lisäksi Salo.
Varsinais-Suomessa tunnin junan on arvioitu toteutuvan 2030-luvulla. Junan pysähtymispaikoiksi on kaavailtu Turun lisäksi Salo.

Maakuntavaltuustossa tehtiin aloite Helsingin junan pysähtymiseksi Paimiossa. Perussuomalaisten maakuntavaltuustoryhmä perustelee aloitettaan sillä, että junan päätepysäkki on elokuun 15. päivän jälkeen Kupittaa päärautatieaseman sijaan. Silloin junan aikatauluun sopisi pysähtyminen Paimiossa.

Helsingin junan pääteasema Turussa on Kupittaan asema seuraavan kahden vuoden ajan Aurajoen ylittävän rautatiesillan rakentamisen vuoksi. Perussuomalaiset muistuttavat aloitteessaan, että samalla Helsinkiin matkaajien käytöstä poistuvat Turun rautatieaseman lähettyvillä olevat parkkipaikat.

– On tunnettua, että Kupittaan aseman seutu on niin täyteen rakennettu, että alueella on huutava pula edullisista parkkipaikoista jo alueella työssä käyvien vuoksi, aloitteessa perustellaan.

Perussuomalaiset näkevät, että maakunnan päättäjät ovat avainasemassa ja vastuussa siitä, että maakunnan asukkaille järjestyy edullinen ja mutkaton kulku aamulla Helsinkiin töihin ja illalla takaisin.

– Nykyisillä polttoaineen hinnoilla ei ole suurta järkeä ajaa junan perässä pitkiä matkoja kyytiin päästäkseen. Ilmastoystävällisyys pitäisi huomioida myös julkisen liikenteen liityntöjä suunniteltaessa, puolue perustelee aloitteessaan.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (18)

Vanhimmat ensin
Vastaa
AKurkinen
turha pysäkki
Täysin turha pysäkki ! Juuri kukaan ei tule eikä jää !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: turha pysäkki
No ei kai, kun se ei ole käytössä. Mutta kyllä Paimiostakin käydään Turussa töissä, joten luulisi sille jonkin verran käyttöä löytyvän, jos asema avataan. Samalla tämä toimisi pienenä kokeiluna maakuntajunien suhteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: turha pysäkki
Asiat muuttuvat. Minusta Turku-Hki-välille pitäisi saada myös useammissa paikoissa pysähteleviä junia. Kyllä ne vanhat asematienoot vielä saattaisivat ainakin jonkin verran piristyä.

Ehkä jopa voisi matkustaa vaikkapa kahdella junalla Turkuun tai Helsinkiin; hitaalla lähimmälle sellaiselle pysäkille, jolle nopeammatkin pysähtyvät, ja siitä eteen päin nopeammin..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jackalope
Vast: turha pysäkki
hyvä ajatus persuilta!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pohjola
Ei kiitos
En haluaisi enää yhtään lisää matka-aikaa tai vaikeutusta matkustukseen Turun ja Helsingin välillä. On jo ihan tarpeeksi käsittämätöntä ja kohtuutonta, että junalla ei pääse enää Turun keskustaan, vaan pitää kaksi vuotta seikkailla Kupittaalle päästäkseen töihin. Kupittaalle tulisi olla kunnolliset pyörätiet sekä keskustan bussiyhteyden kuuluisi sisältyä junamatkan hintaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei kiitos
Turku ei pyöräteitä rakenna koska se on poissa autokaupungin pysäköinnistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Ei kiitos
Koko ajanhan pyöräteitä rakennetaan ja vanhoja päällystetään, lisäksi huoltopisteitä, pyöräparkkeja latauspisteitä ja kaikki tämä ilman erillisiä maksuja käyttäjiltä, mutta aina pitää lobata pyöräilyä ja morkata autoilijoita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Ei kiitos
Palkastani menee erillinen maksu kaupungille, jolla niitä pyöräteitä rakennetaan. Se on 19,50 % eli ihan merkittävä osa.

Autoilijoitahan sitten kuritetaankin parkkimaksuilla ja kiusataan vielä enemmän, kun niitä ei maksa. No ne on niitä pennosia. Keskimäärin jokainen turkulainen maksaa vuodessa ehkä 25 euroa pysäköinnistä. Ei sillä rahalla kovin pitkää tietä saa tehtyä. Että se siitä autoilijoiden kurituksesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei kiitos
Viimeisten 2 vuoden aikana on purettusaman verran pyörätietä kuin rakennettu. Eli Humalistonkadulta purettiin kahden korttelin edestä samaan aikaan kun Itäiselle Pitkäkadulle rakennettiin kaksi korttelinväliä.

Ja sitä ennen niitä pyöräteitä on rakennettu umpisurkeasti kaksisuuntaisina toiselle puolelle tietä ottamalla pala jalkakäytävästä ja pistämällä siihen pyörätien liikennemerkki. Tämä jotta autoilu sillä autotiellä sujuisi paremmin kun ei ole pyöräilijöitä häiritsemässä.

Eli oikeasti Turussa ei tälläkään hetkellä ole suunnitteluohjeita täyttäviä pyöräteitä yhtään ainoaa korttelikokonaisuutta. Yksittäisiä pätkiä toki on mutta niiden laatu loppuu ennen risteystä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Ei kiitos
Ei kenenkään kunnallisvero mene tiettyyn tarkoitukseen, edes pyöräilijöiden. Autoilijoilla sen sijaan on paljonkin erillisiä maksuja ja veroja, normaali verotuksen lisäksi. Pyöräilijät eivät maksa mistään erikseen, jopa heidän menopeliensä varkaudet ja muut korvaukset rasittavat jokaista kotivakuutuksen ottajaa. Mistähän tuo 25 euroa on repäisty, mutta hyvä idea eteenpäin vietäväksi, voisin helposti maksaa vaikka puolet enemmän vapaasta pysäköinnistä vuodessa.
Eli kyllä pyöräilijät edelleen ovat vapamatkustajia ja muutamat jaksavat valittaa jatkuvasti, onneksi eivät kaikki.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Ei kiitos
Autoilusta kerätyistä erityismaksuista kertyy Turulle vuodessa ehkä 4 miljoonaa parkkimaksuja. Siitä jakamalla sen asukkaiden määrän kanssa tuo 25 euroa per asukas. Per autoilija tietysti enemmän. Niin tai näin, pennosia ne on, mitä kaupunki autoilusta tilittää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Ei kiitos
Parkkitulot pennosia? Ok, siispä poistetaan ne ja hoidetaan liikennemerkeillä ja pysäköintikiekoilla asia, sopii mainiosti. Valtionavustusten kautta toki tulee Turullekin huomattavat summat jotka peritään liikenteeltä eri muodoissaan, mutta eivät ole korvamerkittyjä.
Pyöräilyn tuotot kunnalle ja valtiolle tasan 0€ ja kulut pyöräilijää kohti on....
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Ei kiitos
Pyöräilyn tuotot kunnalle ja valtiolle... On miljardeja paremman kansanterveyden muodossa. Autoa pääasiallisena liikkumismuotona käyttävien menot sen sijaan on miljardeja, eikä ne pennoset mitä autoilusta kerätään riitä niiden kattamiseen!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Ei kiitos
Nämä terveystuottoväitteet ja vetovoimatekijät ovat valitettavasti sellaisia joita ei pystytä tarkasti mittaamaan. Näissä mielikuvissa esitetään että autoilijat eivät liiku tai kuntoile ollenkaan, mikä ei pidä paikkaansa. Ihmisen luonnollisia liikkumismuotoja ovat kävely, juoksu ja hyppely, ei polkeminen ja ohjaustangosta kiinni pitäminen, hiihto tai luistelu yms. Eli jalan liikkuvat olisivat kaikkein hyödyllisempiä niin terveyden kuin luonnonkin kannalta, eivät tarvitsisi mitään liikenneinfraa, mutta eihän siihen maailmaan ole paluuta.
Ideologinen autoilun vastustaminen on näillä valittajilla pääsyynä, suurin osa autotalouksista myös pyöräilee, kävelee, urheilee, eikä koe niitä mitenkään ristiriitaiseksi liikkumismuodoiksi muuten kuin autoiluun kohdistuvien kohtuuttomien kustannusten vuoksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Ei kiitos
Näitä terveystuottovaikutuksia on tutkittu lukuisissa maissa eri yliopistoissa. Akateeminen tutkimus on aina laaja-alainen sekä vertaisarvioitu eli ei siellä mitään internetin keskustelupalstojen setiä ole keksimässä asioita mieltymystensä mukaan.

Saat puolestani jatkaa ideologista ja kategorista pyöräilyn vastustamistasi, mutta älä yritä myydä agendaasi minulle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Ei kiitos
Minä en pyöräilyä vastusta, haluan vain ikuisten valittamisen ja vaatimusten lisäksi hiukan tasapuolisuutta. Kuten edellisen viestin viimeisessä lauseessa totesinkin.
" Ideologinen autoilun vastustaminen on näillä valittajilla pääsyynä, suurin osa autotalouksista myös pyöräilee, kävelee, urheilee, eikä koe niitä mitenkään ristiriitaiseksi liikkumismuodoiksi muuten kuin autoiluun kohdistuvien kohtuuttomien kustannusten vuoksi." MOT.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Ei kiitos
Minä pyöräilen, autoilen, kävelen ja käytän muutenkin kaikkea tarpeeseeni sopivaa kulkumuotoa. Ja kaipaan tosiaan tasapuolisuutta niiden välille.

Autoilun käyttäjille kohtuuttomat kustannukset on ihan linjassa siihen käytettyyn rahaan verrattuna. Pyöräily sekä kävely on taas ihan lapsipuolen asemassa mitä tulee niihin panostamiseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Tarvitaan pariraide
Jotta junaliikenne olisi varteenotettava vaihtoehto, tarvitaan kahdenlaisia junia. Eli pikajunia jotka kulkevat Tku-Hki -välin oikeasti alle tunnissa ja näitä täydentämään sitten paikallisjunia jotka pysähtyvät useammin ja käyttävät matkaan sen vanhan 2+ tuntia.

Tähän tarvitaan sitten se pariraide koko matkalle jotta molemmat vaihtoehdot voidaan toteuttaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.