Onnettomuudet

17-vuotias nuorukainen kuoli ulosajossa Espoossa – poliisi tutkii törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena sekä vammantuottamuksena

MARIKA LEMPÄÄ

17-vuotias henkilöautoa kuljettanut nuorukainen menehtyi ulosajossa lauantaiaamuna Turuntiellä Espoossa. Auto törmäsi ulosajon seurauksena puuhun. Kyydissä olleet kaksi 16-vuotiasta poikaa loukkaantuivat poliisin alustavien tietojen mukaan lievästi. Kuljettajalla oli poikkeusluvalla myönnetty B-luokan ajo-oikeus.

Poliisi on käynnistänyt asiassa rikostutkinnan, ja tapahtumaan johtaneita olosuhteita selvitetään parhaillaan. Tutkintaa johtava komisario Hannu Kontola kertoo, että tapahtunutta tutkitaan alustavasti nimikkeillä törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja vammantuottamus. Rikosnimikkeet tarkentuvat tutkinnan edetessä. Tapauksessa suoritetaan lisäksi kuolemansyyn tutkinta. Liikenneonnettomuuksien tutkintalautakunta tekee asiassa lisäksi omat tutkimuksensa.

Onnettomuus tapahtui kello 6.50 muutama sata metriä Jorvin sairaalasta Leppävaaran suuntaan.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vanhimmat ensin
Vastaa
maanviljelijä
Eikö jo riitä?
Liilenneministerin luulisi jo vihdoin tajuavan, millaidia riskejä otetaan, kun 17-vuotiaille annetaan oikeus auton ajoon. Ikä ei riitä vastuuntuntoon, jota turvallinen tiellä liikkuminen edellyttää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ajattelija
Vast: Eikö jo riitä?
Toi mikä sitten olisi sopiva ikä? Kahdeksantoista vuotiaat taitaa pölhöillö ihan yhtä paljon kun saavat kortin? 20 vuotiaana alkaa järki yleensä jo hiukan kasvamaan mutta toisilla taas ei silloinkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Eikö jo riitä?
maanviljelijä; " Ikä ei riitä vastuuntuntoon, jota turvallinen tiellä liikkuminen edellyttää"
Ei se vastuuntunto ole ikäkysymys. Se on asenne- ja kasvatuskysymys.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Eikö jo riitä?
Vastuuntunto on asenne- ja kasvatuskysymys, mutta myös ikäkysymys. Nuori ei vain hahmota asioita samalla tavalla kuin täysi-ikäinen, ja esim. 10-vuotias taas on vielä nuorta heikompi ymmärtämään syy-seuraus-suhteita, ottamaan muita huomioon - ja ihan jo havainnoimaan ympäristöä, tajuamaan nopeuksia jne. Vaikka kuinka hyvin olisi kasvatettu, ei pikkulapsille voi ajatellakaan antaa autoa.

ihmisen kehitystä tutkivilla psykologeilla olisi varmaan mielenkiintoisia näkemyksiä sopivasta iästä saada ajokortti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Eikö jo riitä?
Angus; "Nuori ei vain hahmota asioita samalla tavalla kuin täysi-ikäinen, ja esim. 10-vuotias taas on vielä nuorta heikompi ymmärtämään syy-seuraus-suhteita, ottamaan muita huomioon - ja ihan jo havainnoimaan ympäristöä, tajuamaan nopeuksia jne. Vaikka kuinka hyvin olisi kasvatettu"
"ei pikkulapsille voi ajatellakaan antaa autoa"
...no, eipä tässä 10-vuotiaille tai pikkulapsille autoa ja ajokorttia ollakaan antamassa.

Esimerkki iän vaikutuksesta esim. havannointiin ja nopeuden arviointiin, jossa "Ikä ei riitä vastuuntuntoon, jota turvallinen tiellä liikkuminen edellyttää"
Kalle Rovanperä; 15-vuotiaana Latvian rallisarja R2-luokan mestaruus.
16-vuotiaana Latvian rallisarjan yleisen luokan mestaruus ja poikkeuslupa AKK-Motosportilta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Eikö jo riitä?
Ajattelija: "Toi mikä sitten olisi sopiva ikä? Kahdeksantoista vuotiaat taitaa pölhöillö ihan yhtä paljon kun saavat kortin? 20 vuotiaana alkaa järki yleensä jo hiukan kasvamaan mutta toisilla taas ei silloinkaan."

Pölhöileviä yksilöitä kyllä löytyy joka ikäluokasta, myös keski-ikäisistä ja vanhuksista.
Kun siis kyse on isoista ihmisjoukoista niin pitää katsoa vain kehityksen suuntaa.

Tuli siis tuo muutos että 17-vuotiaskin voi saada ajo-kortin.
Suunta on nyt selvillä, ylinopeudet, onnettomuudet ja kuolonkolarit ovat lisääntyneet.
Olisi selvästikin syytä kiristää käytäntöjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Eikö jo riitä?
Ajaminen normaaliliikenteessä ja rallin ajaminen eroavat toisistaan huomattavasti. Esim. rallissa riskin ottaminen usein kannattaa, normaaliliikenteessä ei juurikaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Ja mitä LVM lupasi?
LVM lupasi että liikenneturvallisuus parantuu kun 17-vuotiaille jaetaan ajokortteja. Poliisin olisi nyt syytä tehdä tutkinta LVM:n osalta eli mikä on nyt heidän osansa ja vastuunsa kun alaikäisiä kuolee liikenteessä vaikka ministeriön piti parantaa liikenneturvallisuutta.

Ja mitä tulee sopivaan ajokortti-ikään, sanoisin että 18 on hyvä ikä mutta tässä pitäisi sitten antaa ajo-oikeuden käytön ehdoksi se, että autossa on ensimmäisen vuoden ajan mukana aina vähintään yksi yli 25-vuotias joka osaltaan vastaa ajosta aivan kuten itse ajaisi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Ja mitä LVM lupasi?
Tuollainen saattaja on vähän hankala systeemi ja estää juuri sen, mihin nuoret ajokorttia tarvitsevat varsinkin haja-asutusalueilla - itsenäisen liikkumisen.

Tarkkaan ottaen eri ihmiset kypsyvät autonkuljettamisen vastuuseen eri-ikäisinä (ja jotkut eivät koskaan). Koska yksilölliset psykologiset ja asennetestit eivät liene mahdollisia, on pyrittävä löytämään sopivin ikä: siis sellainen, että mahdollisimman suuri osa ikäluokasta pystyy jo ymmärtämään vastuunsa liikenteessä, mutta ei kuitenkaan tarvitsisi odottaa esim. keski-ikään asti. Mielestäni kaikki puhuu sen puolesta, että 17 v. ei ole hyvä ikä saada ajokorttia. 18 v. ei ole varmaan ihanteellinen sekään; osa teineistä on valmis vastuuseen jo siinä iässä, moni kuitenkaan ei. Koska 18 v. on periaatteessa aikuinen ja voi joutua esim. käymään töissä, ikäraja 18 v. on kai jonkinlainen laimea kompromissi. Itseäni ei haittaisi, vaikka ikäraja nostettaisiin 20 vuoteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ja mitä LVM lupasi?
Saattaja ei tarkoita muuta, kuin että itsenäisen autoilun ikäraja nostettaisiin 19-vuoteen. Eli 18 -vuotiasta käytännössä kuljetettaisiin edelleen harrastuksiinsa sun muuhun mutta auton kuljettaja on itse tuo 18-vuotias sen vanhemman sijaan. Tällä tavalla hän opettelee itsehillintää liikenteessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Ja mitä LVM lupasi?
Pyöräilijä; "autossa on ensimmäisen vuoden ajan mukana aina vähintään yksi yli 25-vuotias joka osaltaan vastaa ajosta aivan kuten itse ajaisi"
Tuohan toteutuu niin haluttaessa jo nykyiselläänkin, jos vaan näin haluaa. Ajo-opetusluvalla heti 16-vuotiaana ajamaan ne perheen kaikki ajot, joissa 16-vuotias vielä muun perheen mukana kulkee. Vuoden kun ajaa (useita tuhansia kilometrejä) hyvässä opetuksessa, niin valmis, vastuuntuntoinen ja harkitseva kuski sieltä vääjäämättä kehkeytyy. Oppii käytännön kokemuksella ennakoimaan/varomaan liikennesääntöjä osaamattomia/niistä piittaamattomia pyöräilijöitäkin.
Tiedän mistä puhun koska tuo konsepti on käytännössä jo toteutettu meidän perheessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ja mitä LVM lupasi?
Mutta sen pitäisikin olla pakollista, ei vapaaehtoista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Ja mitä LVM lupasi?
Pyöräilijä; "Mutta sen pitäisikin olla pakollista, ei vapaaehtoista."
Niinpä, muutoinkin toivoisi lastensa kasvattamisen vastuullisiksi kansalaisikisi kuuluvan jokaisen vanhemman todo-listaan ilman pakollisuuttakin.
Mutta kuten tiedämme, näin ei valitettavasti ole.
Kuitenkin, kuten jo totesin toisessa threadissa: "Ei se vastuuntunto ole ikäkysymys. Se on asenne- ja kasvatuskysymys"
Toki ilman kasvatusta ja opastusta se voi kääntyä puhtaasti ikäkysymykseksi ja kuten liikenteessä liikkuessamme huomaamme, osa ei saavuta sitä vastuullista ikää koskaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.