Sähköautot

Autojen latauksesta tehdään bisnestä – sähköautojen latausasemia pitää olla pääväylillä 60 kilometrin välein vuoteen 2025 mennessä

RIITTA SALMI
Täyssähköautolla ajaessa sadan kilometriin kuuluu söhköä noin kolmen euron verran. Bensiiniautolla samaan matkaa kuluu nykisillä hinnoilla 17 euroa.
Täyssähköautolla ajaessa sadan kilometriin kuuluu söhköä noin kolmen euron verran. Bensiiniautolla samaan matkaa kuluu nykisillä hinnoilla 17 euroa.

Latausverkosto oli Suomessa kasvamassa jo ennen EU:n liikenneneuvoston linjaustakin. Esimerkiksi Keskon omistama K-Lataus oli jo ehtinyt luvata, että sen latausverkosto kattaa vuoden lopussa noin 200 ...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.

Tilaa 1. kk 1,90 €

1. kuukausi vain 1,90 €, jonka jälkeen tilaus jatkuu normaalihintaan. Voit perua tilauksen, milloin haluat.
Oletko jo käyttänyt tarjouksen? Tilaa tästä

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (102)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ari Hyvönen
No
Tyhmyydestä sakotetaan. Maapallon öljyvarat riittävät vielä vuosikymmiksi mutta sähköautojen tarvitsemat mineraalit alkaa olla louhittu joten mitään kiirettä ei ole.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No
A: "Tyhmyydestä sakotetaan". Juuri näin fossiilisten polttoaineiden yletön käyttö on saanut aikaan käynnissä olevan ilmastonmuutoksen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ande
Vast: No
Meppejä viedään kuin Turussa valtuutettuja ja lautakuntia. Sähköhankkeisiin on köyhän turha satsata maltaita kovalla kiireellä, kun varsinkin sähkön varastointitekniikka kehittyy kovaa vauhtia. Tänään myydyt sähköautot ovat kohta vanhanaikaista hylkytavaraa hajoittamoissa. Polttomoottori ei suinkaan kuole, ajetaanhan jo MM-rallitkin päästöttömällä ja fossiilittomalla polttoaineella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No
Ande: "Tänään myydyt sähköautot ovat kohta vanhanaikaista hylkytavaraa hajoittamoissa. Polttomoottori ei suinkaan kuole, ajetaanhan jo MM-rallitkin päästöttömällä ja fossiilittomalla polttoaineella."
Nämä autojen päästöt ovat melkoista poliittista tiedettä ja myös mielikuvapeliä.
Voisi tehdä kahtiajaon; löytyykö sieltä auton perästä pakoputki vai ei.
Sähköautosta ei löydy joten paikallispäästöt ovat nolla.
Ralliautoista se pakoputki löytyy ja nuo nyt käytössä olevat Rally-1 autot kuluttavat erikoiskokeilla bensaa n. 60 litraa satasella. Aikamoinen pöhinä sieltä pakoputkesta siis käy.

Ja kannattaa myös seurata mitä europarlamentissa tapahtuu. Näin Yle muutama päivä sitten:
"Parlamentin enemmistö haluaa myös autoille nollapäästöt vuoteen 2035 mennessä. Käytännössä tämä tarkoittaa polttomoottoriautojen kieltoa."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: No
T.S.Se ei ole mikään täyskielto polttomoottoriautoille.Se olisi kielto 2035jäkeen myydyille UUSILLE autoille.Sitäkään ei ole vielä hyväksytty .Se tapahtuu aikaisintaan tämä vuoden lopussa tai ensi vuoden alussa.Ja kannattaa seurata Sinunkin vähän tarkemmin,mitä EU:ssa tapahtuu.EU aikoo julistaa litiumin terveydelle vaaralliseksi kemikaaliksi.Sekin siis aiotaan kieltää.Litium on sähköautojen akkujen ehkä tärkein materiaali.Sitä ei voi korvata millään muulla.EU;n päätös tarkoittaisi,että vain täyssähköautoja voitaisiin myydä,mutta niiden käyttämä litium kiellettäisiin.Tässä on selvä ristiriita ja osoittaa kiistatta,että EU hölmöilee taas viherhuumassaan.Säälittävää touhua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: No
T.S: "Nämä autojen päästöt ovat melkoista poliittista tiedettä ja myös mielikuvapeliä."
Oikeassa olet. Minustakin todellä härskiä mielikuvapeliä nämä "nolla-päästöisyydet" ja "hiilineutraalisuudet".
Eräskin autovalmistaja mainostaa; "NN toimittaa täyssähköiset katumaasturit asiakkaille CO2-neutraaleina"

Ari Hyvönen; "sähköautojen tarvitsemat mineraalit alkaa olla louhittu"
Siitä en tiedä, mutta ei kovin ruusuiselta vaikuta tilanne.
IL 8.6.2022 https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/5cd8ca67-5ef2-494e-9987-6fbce95ffafd
otsikolla "Akkupula uhkaa sähköautoilun tulevaisuutta"
todetaan mm. "Muutaman vuoden kuluttua noiden raaka-aineiden lähteet eivät välttämättä ole meidän kannaltamme kovinkaan miellyttäviä"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No
MM esittää jälleen muunneltua totuutta. Ei EU aio litiumin käyttöä kieltää! Se suunnittelee antavansa uusia määräyksiä litiumin käsittelyyn, varastointiin yms., koska litiumyhdisteet ovat terveydelle vaarallisia. Jotain rajaa näille väitteille ja onnea bensa-autoilullesi!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No
Muumimamma: "T.S.Se ei ole mikään täyskielto polttomoottoriautoille.Se olisi kielto 2035 jälkeen myydyille UUSILLE autoille."

Olenko minä muka tuollaista väittänyt?
Minä otin vain pienen näytteen jutusta. Jos osaa googlata niin löytää jutun ja voi käydä lukemassa.

Mutta uuttakin on tullut, Yle:
"Uudessa EU-lainsäädännössä on Hanna Kalenojan mielestä paljon hyvää kuluttajien kannalta.
– Tämä tulee nopeuttamaan sähköautojen mallitarjonnan uudistumista ja tuo sinne juuri niitä kaivattuja keskihintaisia, pienempiä ladattavia autoja, joiden hintaero polttomoottoriautoihin nähden ei ole niin suuri kuin tänä päivänä.

Myös Aalto arvioi, että sähköautojen hinnat tulevat mitä todennäköisemmin laskemaan, kun uusien polttomoottoriautojen myynti kielletään.

– Odotettavissa on, että kilpailu kiristyy ja se näkyy myös kuluttajahinnoissa."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: No
T.S. " nyt käytössä olevat Rally-1 autot kuluttavat erikoiskokeilla bensaa n. 60 litraa satasella"
Siis NYT käytössä olevat?

IL 1.8.2007 https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001520089.html
"Ralliauto kuluttaa 60 litraa satasella"
...siis 15 vuotta sitten.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No
1350: "T.S. " nyt käytössä olevat Rally-1 autot kuluttavat erikoiskokeilla bensaa n. 60 litraa satasella"
Siis NYT käytössä olevat?
IL 1.8.2007 https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001520089.html
"Ralliauto kuluttaa 60 litraa satasella"
...siis 15 vuotta sitten."

Niin, minä kirjoitin Rally 1 autoista, ja niitähän nyt ollut käytössä vasta tänä vuonna.
Jostain syystä 1350 sitten kaivaa jonkun ikivanhan artikkelin silloisista WRC-autoista!
Mutta onhan näistä ollut paljonkin puhetta, esimerkiksi Ylen rallilähetyksissä. Saattaa olla niinkin että nämä nykyiset Rally 1 autot kuluttavat jopa viimevuotisia enemmän. Onhan niissä tuon hybridiyksikön takia lähemmäs sata kiloa lisäpainoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: No
T,S,Kirjoitit:"Parlamentti haluaa autoille nollapäästöt vuoteen 2035 mennessä.Käytännössä tämä tarkoittaa polttomootoriautojen kieltoa",Ymmärrätkö itsekään mitä kirjoitat????EI VUOTEEN 2035 MENNESSÄ,vaan vuodesta 2035alkaen.Se on aivan eri asia.Ja TARINA:Kyllä se käytön kieltämistä tai rajoittamista nykymuodossa käytännössä tarkoittaa EU;n alueella. Se tulee nostamaan akkujen hintaa merkittävästi, Tätä on puuhattu jo kaksi vuotta julkisuudelta piilossa ja puuhana on EU;n kemikaalivirasto,joka sattuu olemaan Suomessa.Minulla ei ole ainuttakaan bensa-autoa,joten tuokin väite meni metsään.Voi voi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No
MM: mikään taho Euroopassa ei ole kieltämässä litiumin käyttöä. Tämä on vain sinun omaa toiveajattelua. Polkuautollako ajelet nykyään vai vieläkö sinulla on se dieselvolga?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No
Muumimamma vastaa minulle: "Ymmärrätkö itsekään mitä kirjoitat? EI VUOTEEN 2035 MENNESSÄ,vaan vuodesta 2035 alkaen. Se on aivan eri asia."

Kyllä minä aina pyrin siihen että ymmärrän mitä kirjoitan.
Mutta sinulta Muumimamma jäi ymmärtämättä että se teksti ei ollut minun vaan se oli sitaatti Ylen sivulta ja sen myöskin selvästi ilmoitin.

Nettikeskusteluissahan pidetään isoilla kirjaimilla kirjoittamista huutamisen ja nyt sinä huusit: "EI VUOTEEN 2035 MENNESSÄ"
Vaan niin siellä jutussa kuitenkin lukee vaikka kuinka huutaisit. Juttu on otsikolla: "Suomalaismepit yllättyivät päästökaupan kaatumisesta EU-parlamentissa: "Pahin mahdollinen tulos ilmastopaketille" – autoihin nollapäästöt vuoteen 2035 mennessä"

Voit käydä lukemassa ja muistetaan sitten molemmat että asia on kesken, muutoksia voi tulla.

Mutta se nyt lienee kaikille selvä että polttomoottori, ainakin henkilöautoissa, on tullut tiensä päähän.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: No
T.S.Miksi sitten toistit jonkun muun kirjoitusta,kun tiesit,ettei se ihan niin ole.Ja polttomoottoriautoja on 2035 varmasti enemmän liikenteessä,kuin niitä sähköhärpäkkeitä.Se kielto koskisi valmistusta,ei käyttöä,eikä ostamista.Joten ostaa ja käyttää voi vielä 2035jälkeenkin.Eikä se kielto koske lainkaan muualla,kuin EU:n alueella valmistettuja uusia autoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No
Muumimamma: "T.S.Miksi sitten toistit jonkun muun kirjoitusta,kun tiesit,ettei se ihan niin ole."

Muumimamamma, kun kommentissani luki Yle ja kun kirjoitin: Parlamentin enemmistö haluaa...
Niin sinä taidat olla ainoa joka ei tajunnut että teksti oli Yleltä ja että kyse oli vasta parlamentin tahdon osoituksesta. Mutta jotenkin sinä taas poltit päreesi ja huusit: "EI VUOTEEN 2035 MENNESSÄ"
Vaan noin se Yle kuitenkin kirjoitti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ande
Vast: No
Noiden ralliautojen polttomoottorin polttoaine on päästötöntä. Siis täyttävät eu-toiveet 2035 jälkeenkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No
Ande: mitä sinun käsityksesi mukaan käytetään ralliautoissa polttoaineena?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No
"FIA:n maailman moottoriurheiluneuvosto on päättänyt, että P1 Racing Fuels toimittaa polttoaineet Rally1-luokituksen autoihin kolmivuotisella sopimuksella kaudesta 2022 lähtien.
FIA:n tiedotteen mukaan P1 on kehittänyt fossiilivapaan polttoaineen, joka pohjautuu hiilivetyyn. Polttoaineeseen on sekoitettu komponentteja synteettisistä ja biopolttoaineista.
Rallin MM-sarja pyrkii ottamaan uudistuksella askeleen kohti kestävämpää tulevaisuutta. Autojen hiilidioksidipäästöt vähenevät, mutta polttoaineen suorituskyvyn pitäisi pysyä ennallaan." "Suomen MM-rallin (2021) yhteydessä nähdään historiallinen hetki, kun Jyväskylässä ajetaan maailman ensimmäiset rallikilometrit sataprosenttisesti uusiutuvalla polttoaineella. Maailman ensimmäisen päästöttömän WRC-erikoiskokeen ajaa rallin pääsponsorin Secto Automotiven toimitusjohtaja Matias Henkola Mini Cooperillaan. Historiallinen hetki nähdään perjantaina 1. lokakuuta Harjun erikoiskokeella. Henkola ajaa kilometrit näytösajoluonteisesti. Sataprosenttisesti uusiutuva polttoaine syntyy sieppaamalla ilmakehään jo vapautunutta hiilidioksidia. Sen jälkeen se muutetaan aurinko- ja tuulienergian avulla polttoaineeksi.
– Auton tekniikkaan ei tehdä minkäänlaisia muutoksia, auto kuulostaa samalta ja pakoputkesta tulee samaa savua kuin aiemminkin, mutta polttoaine on tehty sieppaamalla ilmakehään jo vapautunutta hiilidioksidia ja muuttamalla se aurinko- ja tuulienergian avulla polttoaineeksi. Polttoaine ei siis lisää ilmakehän hiilidioksidimäärää, Henkola kertoo tiedotteessa"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No
Ande: "Noiden ralliautojen polttomoottorin polttoaine on päästötöntä. Siis täyttävät eu-toiveet 2035 jälkeenkin."

Se on nyt siitä kiinni että miten päästötön määritellään.
Suosittelen google- hakua rally 1 fuels.
Heti kärkeen tulee sellainen kuvaesitys ja laatikossa lukee Biomassa, jätteestä.
Muitakin laatikoita kaaviossa on, mutta niiden käyttösuhteita ei anneta.
Tekstissä vain mainitaan että sekoitussuhde FIAN:n standardien mukaan.
Eli olen edelleen sitä mieltä että kyllä sieltä pakoputkesta melkoisesti CO2 tulee.
Mutta sen tietysti myönnän että suunta on hyvä.

Entä jatkossa.
Nythän ajetaan myös S
Formula E sarjaa. Autojen nopeus kolmannen sukupolven autoilla yli 300 km/h ja tehoa lähemmäs 500 hevosvoimaa. Vikana on se ettei ole sitä pakoputken pauketta.

Kävin muuten tänään Bauhausissa ja kuului mieletön pärinä. Katsoin että mistä noin kauhea meteli lähtee. No siellä oli sellainen pienituunattu sportti kiihdyttämässä liittymän kaarteessa Ohikulkutielle. Ei se ihan mallikkaasti mennyt kun sytytys ja syöttö oli pielessä ja bensa paloi putkessa.
Kun auto sitten pääsi sinne Ohikulkutien loivaan ylämäkeen niin äänet olivat tosi hulppeat. Tosin kaksi muuta autoa meni kuin heittämällä ohi.
Simmoista se on, jos ei taidot ja rahat riitä auton virittämiseen niin halvalla pääsee kun tuunaa vain äänet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No
Mankala erehtyi mainitsemaan Muumimamman bensa-auton ja Muumimamma kuittasi: "Minulla ei ole ainuttakaan bensa-autoa,joten tuokin väite meni metsään.Voi voi."

Totta, Muumimammahan on kertonut dieselmersustaan.
Kolme päivää sitten Muumimamma antoi uutta tietoa Mankalalle: "Minulla on varaa ostaa useampikin täyssähköauto,..."

Todella kiinnostava tieto. Hyvin useinhan sähköautojen vastustajat vetoavat siihen että autokantamme keskihinta on vain muutamia tuhansia euroja eikä sitten ole varaa sähköautoon. No Muumimamma on poikkeus, rahaa olisi, mutta vastustus lienee ideologista.

Joskus muuten juteltiin siitä että paljonko pitäisi olla tilillä rahaa, siltä varalta että tulee yllätyksiä. Moni oli sitä mieltä että sen verran että kuukauden pärjää. Minä taas totesin että sen verran että voi ostaa koko perheelle uudet mersut jos mieli tekee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Peacetaituleeturpaan
Valoja päälle
Puhdasta sähköä!? Onko tämä nyt sitä informaatiovaikuttamista vai propagandaa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Valoja päälle
"informaatiovaikuttamista vai propagandaa?"
Ainoa mikä siinä on puhdasta, on valehtelu, joka jostain kummasta syystä uppoaa jopa ns. sivistyneisiin ihmisiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Valoja päälle
Mikä teitä tässä rassaa? Sähkö on paljon puhtaampi eli vähäpäästöisenpi energiamuoto kuin kivihiili tai öljy, jos se on tuotettu vedellä, tuulella, auringolla tai ytimen halkaisulla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Valoja päälle
"paljon puhtaampi"
Rassaa se, että paljon puhtaampi ei ole sama kuin puhdas. Miksi siis pitää valehdella, eikä toimia rehellisesti puhumalla vain puhtaammasta tai vähemmän tiettyjä saasteita aiheuttavasta? Niin uskomatonta kuin se onkin, jotkut tosissaan luulevat voivansa saada täysin saasteetonta töpselisähköä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Valoja päälle
Siinä vaiheessa kun polttomoottorin hyötysuhde on sama kuin sähkömoottorilla, voidaan alkaa vertailemaan energiantuotannon puhtautta. Bensasta muuttuu jopa 75-80 % lämmöksi ja meteliksi autoissa eli tästä osuudesta ei ole mitään hyötyä liikkumiseen, pelkkää saastetta.

Ja toiseksi, kun energia tuotetaan keskitetysti suurissa voimaloissa, on päästöt per Watti paljon pienemmät kuin jos sama energiamäärä tuotettaisiin tuhansissa pienvoimaloissa. Henkilöautoihin ei ikipäivänä saada yhtä tehokkaita suodattimia, hukkaenergiaa (lämpöä) ei saada kuin hiven talteen ja kesällä ei sitäkään.

Vaikka sähköautojen energia tuotettaisiin suurissa dieselvoimalaitoksissa, ne olisivat saasteettomampia kuin diesel-autot. Se nyt vaan on sellainen ikävä tosiasia, mikä pitää ymmärtää ja hyväksyä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Valoja päälle
Selvä:Masa_Pasa Nyt lähti keulimaan.Mieti vähän,ennenkuin kirjoittelet tuollaista sontaa.Muu on totta,mutta viimeinen lause on sitä itseään.Miksi piti pilata samalla kaikki?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Valoja päälle
Yritä ensin ymmärtää ja sen jälkeen hyväksyä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Valoja päälle
Muumimamma, minulle jäi aikoinaan mieleen kommenttisi jossa väitit että kun sähköautoa ladataan tuollaisesta kerrostalon lämmitystolpasta niin sähköä kuluu loputtomiin.
No tuollaiseen tolppaan laitetaan auto jossa on lohko/sisälämmitin niin se kyllä syö sähköä loputtomiin. Mutta sähköauton latauksessa noin ei käy vaan kun akku on täynnä niin auto katkaisee latauksen. Tuolloin siis huomasin että sinulla Muumimamma on puutteelliset tiedot tekniikasta.

Nyt sitten Masa_Pasa kirjoitti: "Vaikka sähköautojen energia tuotettaisiin suurissa dieselvoimalaitoksissa, ne olisivat saasteettomampia kuin diesel-autot. Se nyt vaan on sellainen ikävä tosiasia, mikä pitää ymmärtää ja hyväksyä."

Sinä Muumimamma et tuota hyväksynyt vaan kirjoitit: "Selvä:Masa_Pasa Nyt lähti keulimaan.Mieti vähän,ennenkuin kirjoittelet tuollaista sontaa.Muu on totta,mutta viimeinen lause on sitä itseään."

Ehkä sinun Muumimamma pitäisi asiaa miettiä.
On siis kaksi vaihtoehtoa tässä dieselin polttamisessa:
1) On iso dieselvoimala jossa konetta voidaan käyttää koko ajan optimioloissa, tasainen kuorma, imuilman lämmön optimointi ja vielä päälliskauppana hukkalämpö voidaan hyötykäyttää vaikka lämmitykseen. Ja tietysti pakokaasupesurit.
2) On dieselauto jolla ajetaan normaalia ajoa. Jatkuvia kiihdytyksiä ja jarrutuksia ja sääoloja ei oikein voi ottaa huomioon. Hyvin vaihtelevaista siis tuomoottorin kuormitus, kaikkea muuta kuin optimaalista.

Varmaan Muumimamma tajuat että jos sitä dieseliä pitää polttaa niin se olisi syytä tehdä optimaalisissa oloissa, autokäyttö ei sitä o,e.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Valoja päälle
T.S. Vähän on Sinullakin tekniikka puoli hakusessa vielä.Esimerkki:Kumpi on ympäristön kannalta parempi vaihtoehto dieselauto,jolla ajetaan vaikkapa 10000km tai täyssähköauto,jolla ajetaan saman matkan,mutta sen akku ladataan dieselgeneraattosilla?Ennenkuin TAAS alat haukkumaan kirjoitus virheistä,voin kertoa,että kyllä se on ehdottomasti dieselauto paljon parempi ympäristön kannalta.Ja on se paljon halvempikin vaihtoehto.Mitä tulee niihin lämmitystolppiin,niin ne on todellakin tarkoitettu moottorin lämmitykseen,ei täyssähköautojen jatkuvaan lataukseen.Useat taloyhtiöt on sen kieltänyt erikseen.Tukes antoi lausunnon täyssähköauton latauksiin liittyen tavallisesta schugo pistorasiasta.Tämä pistorasia EI OLE tarkoitettu sähköauton jatkuvaan lataukseen.Siihen pitää käyttää erillistä lataukseen tarkoitettua latauslaitetta.Kaikki lämmäripistorasiat ovat juuri tällaisia schugo rasioita.Syy tähän on palovaara rasia lämmetessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Valoja päälle
Sähkön tuottaminen voimalassa on edelleen ympäristöystävällisempää kuin polttomoottorilla autossa. Tähän on useita syitä joista vasta yksi on mainittu.

Toinen syy on tosiaan hukkalämmön talteenotto. Kolmas syy on pakokaasujen talteenotto. Etenkin dieselit saastuttavat todella paljon paikallisesti eikä se CO2 ole ainoa saaste jota ne tupruttavat. Voimaloissa nämä pestään pois siitä pakokaasusta. Ja voimaloissa voidaan myös haluttaessa poistaa hiilidioksidikin ja ottaa se talteen ja säilytykseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Se siitä halpuudesta
”Kun ladattavien autojen määrä saavuttaa tietyn tason, lataamisesta tulee bisnes, hän sanoo.”

Niinpä niin. Monet hankkivat ja ovat hankkineet töpseliauton pelkästään sen vuoksi että sillä liikkuminen on halpaa ja varmasti joukossa on niitäkin, joille sen ympärisövaikutukset ovat tärkein kriteeri. Ellei latausta pysty tekemään kotona tai työpaikoilla, on ollut aika selvää jo pitkään, että ilmaisia lounaita ei ole.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Se siitä halpuudesta
No mutta onneksi öljyteollisuus ei ole bisnestä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ajattelija
No puhdasta ja puhdasta
Ydinvoima ei ole puhdasta sähköä. Siitä tulee päästöjä joita haudataan maansisään vähintään 300 vuodeksi.
Ennakko tieto 2021 sähköntuotannosta ydinvoima 26,1%, Vesi 17,9%, Tuuli 9,4 Aurinko 0,4%. Eli minun laskuopilla sellaista josta piipun päästä ei tule hiilidioksidi päästöjä on 53,8%. Nettotuonti oli 20,5% josta suuri osa varmaankin puhdasta...
Mutta sitten kun aletaan puhumaan kokonais energiasta eli ei pelkästä sähköstä. Uusiutuva 39,4% josta puupolttoaineet 27,8% hiili 5,5% turve 3,4% ydinenergia 19,1% tuulivoima 2,2% vesivoima 4,4%.

Miten siis suomen energiantuotanto tehdään päästöttömäksi jos puustakin tulee päästönlähde?
Nyt kun Ville poika ajaa vielä puutakin ei uusituvaksi niin yksi ydinvoimala lisää. Villelle tiedoksi mustalipeä oli 12,4 prosenttia kun tämän he voisivat hyväksyä... Eli ei jää enää kuin 11% jos puun pienpolttokin olisi ok.
Eli tuulivoimaloita 5 kertainen määrä, ydinvoimaloita yksi lisää tai miten tämä ratkaistaan kun puulla tehty lämpöä niin talvella on vaan paljon tuulettomia ja pimeitä päiviä.
Vielä GWh eli puun teollisuuden ja energiantuotannon puupolttoaineet 39 126 ydinenergia 67740 eli Hanhikivellä uuttaa toteuttajaa valitsemaan Ville ja äkkiä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No puhdasta ja puhdasta
Näitä on helppo tilastoida, Googlella löytyy numeroita. Mutta mikä tässä oli message? Kenen Villen on nyt löydettävä Hanhikivelle uusi ydinvoimaisäntä ja miksi? Ja miksei Olkiluoto 4 kelpaa? Miksei Suomesta löydy enää halukkuutta perinteisen ydinvoiman rakentamiseen, jos se kerran kaiken ratkaisee? Ollaanko täällä niin tyhmiä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: No puhdasta ja puhdasta
Ydinvoima ei ole halpaa edes omistajille.Rakentaminen kestää yli kymmenen vuotta.Eikä se ole uusiutuvaa,eikä myöskään päästötöntä.Ja kyllä täälläkin ollaan tyhmiä.Luullaan,että vihreä siirtymä pelastaa meidät ilmastonmuutokselta.EI muuten pelasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No puhdasta ja puhdasta
MM: fossiilisten polttoaineiden käyttö on aiheuttanut käynnissä olevan ilmastonmuutoksen. Vihreä siirtymä tarkoittaa fossiilisista polttoaineista luopumista. Mutta kun et kerran usko näihin faktoihin on keskustelua Turha jatkaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: No puhdasta ja puhdasta
Vihreä siirtymä tarkoittaa rahastusta,mutta myös viherpesua.Tämä on täysin fakta,mutta jotkut elää täydellisesti vihreässä kuplassaan.Se on kuin uskonto,johon sinisilmäisesti uskotaan.Vääräuskoiset on heidän mielestään aina väärässä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No puhdasta ja puhdasta
MM: mitä uskontoa edustaa ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen jatkuva kiistäminen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: No puhdasta ja puhdasta
En ole koskaan kiistänyt ilmastonmuutosta.Se on ollut jo kauan ihmisten olemassaoloa.Ja se tulee jatkumaan ja hyvä niin.Olisi ihmiskunnan/eläinkunnan täydellinen tuho,jos ilmastonmuutos pysähtyisi kokonaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No puhdasta ja puhdasta
MM: kyse oli ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta. Miten ihmeessä se olisi voinut alkaa ennen ihmisten olemassaoloa??
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: No puhdasta ja puhdasta
Muumimamma oikeasti luulee että esim. jääkauden päättyminen 10000 vuoden aikana on sama asia kuin ilmastön lämpeneminen puolessa vuosisadassa. Siksi hän oikeasti luulee että "ilmasto on aina muuttunut siten kuin se nyt muuttuu". Koska ei ymmärrä aikaskaalojen eroa. Ja loppujen lopuksihan muumimaailma luotiinkin vasta alle 100 vuotta sitten joten siinä on se aikaskaala jonka muumimamma ymmärtää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: No puhdasta ja puhdasta
Mankalalta erittäin ansiokas havainto; "kyse oli ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta. Miten ihmeessä se olisi voinut alkaa ennen ihmisten olemassaoloa"
Sitä varmaan moni muukin pohtii, että jos mukamas kyse ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta niin kuinka ihmeessä se tosiaan alkoi jo kauan ennen ihmisten olemassaoloa.
Liekö paranormaali ilmiö?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No puhdasta ja puhdasta
Lyhytnumerovalinnalle tiedoksi, että ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos alkoi noin 150 vuotta sitten. Ei ennen ihmisen tuloa maapallolle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: No puhdasta ja puhdasta
Mankala; "Lyhytnumerovalinnalle tiedoksi, että ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos alkoi noin 150 vuotta sitten. Ei ennen ihmisen tuloa maapallolle."
Ilahduttavan loogista ajattelua Mankalalta.
Enää jää siis auki, että kenenkäs syytä se ennen ihmisten tuloa tapahtunut ilmastonmuutos oli.
Vai saimmeko kontollemme sen ihan normaalin maapallolla tapahtuvan luonnollisen ilmaston muuttumisen ihan vaan sillä, että ilmaannuimme maapallolle?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No puhdasta ja puhdasta
Lyhytnumerovalinta ei taida olla koskaan kuullut mitä on ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos. Sen syynä on fossiilisten polttoaineiden käytöstä syntyvät hiilidioksidipäästöt, jotka aiheuttavat maapallolla ilmakehän lämpenemistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: No puhdasta ja puhdasta
Tosiaan Joseph Fourier huomasi sen jo 1824.Miten se voi johtua fossiilipolttoaineiden käytöstä,kun ei ollut teollisuutta,autoja ym.Ensimmäiset auton keksittiin vajaa satavuotta myöhemmin.Noin kaksisataa vuotta sitten tedettiin ilmastonmuutoksesta,vaikka ei ollut juuri ihmisiäkään,saati niitä päästöjä.Tarina kirjoitti itsensä pussiin.Käyttikö ihminen fossilisia polttoaineita noin 150 vuotta sitten?Ei todellaan käyttänyt.Ilmastonmuutos alkoi jo kauan ennen ihmistä.On ollut kymmeniä jääkausia ja sen jälkeen on tullut lämmin kausi,eikä sillä ole mitään tekemistä ihmisten kanssa.Fakta asia.Ilman saasteita ei pidä sekoittaa ilmastonmuutoksen.Vain toiseen voidaan vaikuttaa,mutta toiseen ei pätkän vertaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: No puhdasta ja puhdasta
Mankala; "Lyhytnumerovalinta ei taida olla koskaan kuullut mitä on ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos. Sen syynä on fossiilisten polttoaineiden käytöstä syntyvät hiilidioksidipäästöt, jotka aiheuttavat maapallolla ilmakehän lämpenemistä."
Olen kyllä kuullut ja hyvin loogiselta-kuulostava selityskin sille on keksitty.
Enää jää epäselväksi se, että jos kerran ilmaston lämpeneminen vain ja ainoastaan johtuu fossiilisten polttoaineiden käytöstä, että ketkäs niitä fossiilisia polttoaineita ennen ihmisiä mahtoi käyttää?

Osannet kertoa senkin, Mankala?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No puhdasta ja puhdasta
MM: Huh, huh. Nämä perusasiat ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta opetetaan nykyisin jo kansakoulussa. IPCC raportit päivittävät kaiken tieteellisen tutkimuksen asiasta. Perehdy ensin näihin ennen kuin alat julistamaan itse keksimiäsi teorioita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No puhdasta ja puhdasta
"Fossiilisten polttoaineiden käyttö alkoi suuremmassa määrin 1850-luvulla".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: No puhdasta ja puhdasta
Mankal; "IPCC raportit päivittävät kaiken tieteellisen tutkimuksen asiasta"
En ehkä käyttäisi sanaa "kaiken".
Sillä IPCC:n tehtävähän on pelkästään koota ja arvioida ihmisen aiheuttamaa ilmaston lämpenemistä.
Eli ne tieteelliset tutkimukset, jotka tätä heidän tarkoitushakuista tehtävää ei edistä/tue, eivät heitä kiinnosta lainkaan.

Eli IPCC-raportti on valitettavan kaukana objektiivisesta läpileikkauksesta tieteellisiä tutkimuksia.

No, niinhän se on, että sen lauluja laulat joiden leipää syöt.
Onhan se inhimillistä, mutta tutkimustyössä sitä toivoisi kuitenkin edes pientä objektiivisuutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: No puhdasta ja puhdasta
1350 väittää, että "IPCC:n tehtävähän on pelkästään koota ja arvioida ihmisen aiheuttamaa ilmaston lämpenemistä. Eli ne tieteelliset tutkimukset, jotka tätä heidän tarkoitushakuista tehtävää ei edistä/tue, eivät heitä kiinnosta lainkaan." Asia ei suinkaan ole näin. IPCC arvioi käynnissä olevan ilmastonmuutoksen KAIKKIA tieteellisiä perusteita. "Hallitustenvälinen ilmastopaneeli eli IPCC, on julkaissut viisi laajaa arviointiraporttia (Assesment Report). Raportit koostuvat yleensä eri osa-alueita käsittelevistä kolmesta osaraportista, joista jokaisen on laatinut oma työryhmänsä. Kaikkiaan osaraportteihin kootaan tieto ilmastonmuutoksen tieteellisestä perustasta, vaikutuksista, sopeutumisesta ja hillitsemisestä, niin luonnontieteellisestä, sosiaalisesta kuin taloudelliseta näkökulmasta tarkasteltuna." "Ilmastonmuutoksen tieteellinen perusta. Osaraportti vahvistaa entisestään käsitystä ihmisen osallisuudesta ilmastonmuutoksen syntyyn ja kehitykseen esiteollisesta ajasta alkaen. Sadan viime vuoden aikana maapallon lämpötila on noussut keskimäärin 0,74 °C, ja lämpeneminen on viime vuosikymmeninä kiihtynyt. Lämpötilan arvioidaan nousevan 1,8–6,4°C vuoteen 2100 mennessä. IPCC on havainnut kokonaisiin maanosiin ja valtamerien altaisiin vaikuttavia muutoksia sekä pitkän aikavälin muutoksia sademäärissä, merten suolaisuudessa ja tuuliolosuhteissa."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää