Tyhmyydestä sakotetaan. Maapallon öljyvarat riittävät vielä vuosikymmiksi mutta sähköautojen tarvitsemat mineraalit alkaa olla louhittu joten mitään kiirettä ei ole.
A: "Tyhmyydestä sakotetaan". Juuri näin fossiilisten polttoaineiden yletön käyttö on saanut aikaan käynnissä olevan ilmastonmuutoksen.
Meppejä viedään kuin Turussa valtuutettuja ja lautakuntia. Sähköhankkeisiin on köyhän turha satsata maltaita kovalla kiireellä, kun varsinkin sähkön varastointitekniikka kehittyy kovaa vauhtia. Tänään myydyt sähköautot ovat kohta vanhanaikaista hylkytavaraa hajoittamoissa. Polttomoottori ei suinkaan kuole, ajetaanhan jo MM-rallitkin päästöttömällä ja fossiilittomalla polttoaineella.
Ande: "Tänään myydyt sähköautot ovat kohta vanhanaikaista hylkytavaraa hajoittamoissa. Polttomoottori ei suinkaan kuole, ajetaanhan jo MM-rallitkin päästöttömällä ja fossiilittomalla polttoaineella."
Nämä autojen päästöt ovat melkoista poliittista tiedettä ja myös mielikuvapeliä.
Voisi tehdä kahtiajaon; löytyykö sieltä auton perästä pakoputki vai ei.
Sähköautosta ei löydy joten paikallispäästöt ovat nolla.
Ralliautoista se pakoputki löytyy ja nuo nyt käytössä olevat Rally-1 autot kuluttavat erikoiskokeilla bensaa n. 60 litraa satasella. Aikamoinen pöhinä sieltä pakoputkesta siis käy.
Ja kannattaa myös seurata mitä europarlamentissa tapahtuu. Näin Yle muutama päivä sitten:
"Parlamentin enemmistö haluaa myös autoille nollapäästöt vuoteen 2035 mennessä. Käytännössä tämä tarkoittaa polttomoottoriautojen kieltoa."
T.S.Se ei ole mikään täyskielto polttomoottoriautoille.Se olisi kielto 2035jäkeen myydyille UUSILLE autoille.Sitäkään ei ole vielä hyväksytty .Se tapahtuu aikaisintaan tämä vuoden lopussa tai ensi vuoden alussa.Ja kannattaa seurata Sinunkin vähän tarkemmin,mitä EU:ssa tapahtuu.EU aikoo julistaa litiumin terveydelle vaaralliseksi kemikaaliksi.Sekin siis aiotaan kieltää.Litium on sähköautojen akkujen ehkä tärkein materiaali.Sitä ei voi korvata millään muulla.EU;n päätös tarkoittaisi,että vain täyssähköautoja voitaisiin myydä,mutta niiden käyttämä litium kiellettäisiin.Tässä on selvä ristiriita ja osoittaa kiistatta,että EU hölmöilee taas viherhuumassaan.Säälittävää touhua.
T.S: "Nämä autojen päästöt ovat melkoista poliittista tiedettä ja myös mielikuvapeliä."
Oikeassa olet. Minustakin todellä härskiä mielikuvapeliä nämä "nolla-päästöisyydet" ja "hiilineutraalisuudet".
Eräskin autovalmistaja mainostaa; "NN toimittaa täyssähköiset katumaasturit asiakkaille CO2-neutraaleina"
Ari Hyvönen; "sähköautojen tarvitsemat mineraalit alkaa olla louhittu"
Siitä en tiedä, mutta ei kovin ruusuiselta vaikuta tilanne.
IL 8.6.2022 https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/5cd8ca67-5ef2-494e-9987-6fbce95ffafd
otsikolla "Akkupula uhkaa sähköautoilun tulevaisuutta"
todetaan mm. "Muutaman vuoden kuluttua noiden raaka-aineiden lähteet eivät välttämättä ole meidän kannaltamme kovinkaan miellyttäviä"
MM esittää jälleen muunneltua totuutta. Ei EU aio litiumin käyttöä kieltää! Se suunnittelee antavansa uusia määräyksiä litiumin käsittelyyn, varastointiin yms., koska litiumyhdisteet ovat terveydelle vaarallisia. Jotain rajaa näille väitteille ja onnea bensa-autoilullesi!
Muumimamma: "T.S.Se ei ole mikään täyskielto polttomoottoriautoille.Se olisi kielto 2035 jälkeen myydyille UUSILLE autoille."
Olenko minä muka tuollaista väittänyt?
Minä otin vain pienen näytteen jutusta. Jos osaa googlata niin löytää jutun ja voi käydä lukemassa.
Mutta uuttakin on tullut, Yle:
"Uudessa EU-lainsäädännössä on Hanna Kalenojan mielestä paljon hyvää kuluttajien kannalta.
– Tämä tulee nopeuttamaan sähköautojen mallitarjonnan uudistumista ja tuo sinne juuri niitä kaivattuja keskihintaisia, pienempiä ladattavia autoja, joiden hintaero polttomoottoriautoihin nähden ei ole niin suuri kuin tänä päivänä.
Myös Aalto arvioi, että sähköautojen hinnat tulevat mitä todennäköisemmin laskemaan, kun uusien polttomoottoriautojen myynti kielletään.
– Odotettavissa on, että kilpailu kiristyy ja se näkyy myös kuluttajahinnoissa."
T.S. " nyt käytössä olevat Rally-1 autot kuluttavat erikoiskokeilla bensaa n. 60 litraa satasella"
Siis NYT käytössä olevat?
IL 1.8.2007 https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001520089.html
"Ralliauto kuluttaa 60 litraa satasella"
...siis 15 vuotta sitten.
1350: "T.S. " nyt käytössä olevat Rally-1 autot kuluttavat erikoiskokeilla bensaa n. 60 litraa satasella"
Siis NYT käytössä olevat?
IL 1.8.2007 https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001520089.html
"Ralliauto kuluttaa 60 litraa satasella"
...siis 15 vuotta sitten."
Niin, minä kirjoitin Rally 1 autoista, ja niitähän nyt ollut käytössä vasta tänä vuonna.
Jostain syystä 1350 sitten kaivaa jonkun ikivanhan artikkelin silloisista WRC-autoista!
Mutta onhan näistä ollut paljonkin puhetta, esimerkiksi Ylen rallilähetyksissä. Saattaa olla niinkin että nämä nykyiset Rally 1 autot kuluttavat jopa viimevuotisia enemmän. Onhan niissä tuon hybridiyksikön takia lähemmäs sata kiloa lisäpainoa.
T,S,Kirjoitit:"Parlamentti haluaa autoille nollapäästöt vuoteen 2035 mennessä.Käytännössä tämä tarkoittaa polttomootoriautojen kieltoa",Ymmärrätkö itsekään mitä kirjoitat????EI VUOTEEN 2035 MENNESSÄ,vaan vuodesta 2035alkaen.Se on aivan eri asia.Ja TARINA:Kyllä se käytön kieltämistä tai rajoittamista nykymuodossa käytännössä tarkoittaa EU;n alueella. Se tulee nostamaan akkujen hintaa merkittävästi, Tätä on puuhattu jo kaksi vuotta julkisuudelta piilossa ja puuhana on EU;n kemikaalivirasto,joka sattuu olemaan Suomessa.Minulla ei ole ainuttakaan bensa-autoa,joten tuokin väite meni metsään.Voi voi.
MM: mikään taho Euroopassa ei ole kieltämässä litiumin käyttöä. Tämä on vain sinun omaa toiveajattelua. Polkuautollako ajelet nykyään vai vieläkö sinulla on se dieselvolga?
Muumimamma vastaa minulle: "Ymmärrätkö itsekään mitä kirjoitat? EI VUOTEEN 2035 MENNESSÄ,vaan vuodesta 2035 alkaen. Se on aivan eri asia."
Kyllä minä aina pyrin siihen että ymmärrän mitä kirjoitan.
Mutta sinulta Muumimamma jäi ymmärtämättä että se teksti ei ollut minun vaan se oli sitaatti Ylen sivulta ja sen myöskin selvästi ilmoitin.
Nettikeskusteluissahan pidetään isoilla kirjaimilla kirjoittamista huutamisen ja nyt sinä huusit: "EI VUOTEEN 2035 MENNESSÄ"
Vaan niin siellä jutussa kuitenkin lukee vaikka kuinka huutaisit. Juttu on otsikolla: "Suomalaismepit yllättyivät päästökaupan kaatumisesta EU-parlamentissa: "Pahin mahdollinen tulos ilmastopaketille" – autoihin nollapäästöt vuoteen 2035 mennessä"
Voit käydä lukemassa ja muistetaan sitten molemmat että asia on kesken, muutoksia voi tulla.
Mutta se nyt lienee kaikille selvä että polttomoottori, ainakin henkilöautoissa, on tullut tiensä päähän.
T.S.Miksi sitten toistit jonkun muun kirjoitusta,kun tiesit,ettei se ihan niin ole.Ja polttomoottoriautoja on 2035 varmasti enemmän liikenteessä,kuin niitä sähköhärpäkkeitä.Se kielto koskisi valmistusta,ei käyttöä,eikä ostamista.Joten ostaa ja käyttää voi vielä 2035jälkeenkin.Eikä se kielto koske lainkaan muualla,kuin EU:n alueella valmistettuja uusia autoja.
Muumimamma: "T.S.Miksi sitten toistit jonkun muun kirjoitusta,kun tiesit,ettei se ihan niin ole."
Muumimamamma, kun kommentissani luki Yle ja kun kirjoitin: Parlamentin enemmistö haluaa...
Niin sinä taidat olla ainoa joka ei tajunnut että teksti oli Yleltä ja että kyse oli vasta parlamentin tahdon osoituksesta. Mutta jotenkin sinä taas poltit päreesi ja huusit: "EI VUOTEEN 2035 MENNESSÄ"
Vaan noin se Yle kuitenkin kirjoitti.
Noiden ralliautojen polttomoottorin polttoaine on päästötöntä. Siis täyttävät eu-toiveet 2035 jälkeenkin.
Ande: mitä sinun käsityksesi mukaan käytetään ralliautoissa polttoaineena?
"FIA:n maailman moottoriurheiluneuvosto on päättänyt, että P1 Racing Fuels toimittaa polttoaineet Rally1-luokituksen autoihin kolmivuotisella sopimuksella kaudesta 2022 lähtien.
FIA:n tiedotteen mukaan P1 on kehittänyt fossiilivapaan polttoaineen, joka pohjautuu hiilivetyyn. Polttoaineeseen on sekoitettu komponentteja synteettisistä ja biopolttoaineista.
Rallin MM-sarja pyrkii ottamaan uudistuksella askeleen kohti kestävämpää tulevaisuutta. Autojen hiilidioksidipäästöt vähenevät, mutta polttoaineen suorituskyvyn pitäisi pysyä ennallaan." "Suomen MM-rallin (2021) yhteydessä nähdään historiallinen hetki, kun Jyväskylässä ajetaan maailman ensimmäiset rallikilometrit sataprosenttisesti uusiutuvalla polttoaineella. Maailman ensimmäisen päästöttömän WRC-erikoiskokeen ajaa rallin pääsponsorin Secto Automotiven toimitusjohtaja Matias Henkola Mini Cooperillaan. Historiallinen hetki nähdään perjantaina 1. lokakuuta Harjun erikoiskokeella. Henkola ajaa kilometrit näytösajoluonteisesti. Sataprosenttisesti uusiutuva polttoaine syntyy sieppaamalla ilmakehään jo vapautunutta hiilidioksidia. Sen jälkeen se muutetaan aurinko- ja tuulienergian avulla polttoaineeksi.
– Auton tekniikkaan ei tehdä minkäänlaisia muutoksia, auto kuulostaa samalta ja pakoputkesta tulee samaa savua kuin aiemminkin, mutta polttoaine on tehty sieppaamalla ilmakehään jo vapautunutta hiilidioksidia ja muuttamalla se aurinko- ja tuulienergian avulla polttoaineeksi. Polttoaine ei siis lisää ilmakehän hiilidioksidimäärää, Henkola kertoo tiedotteessa"
Ande: "Noiden ralliautojen polttomoottorin polttoaine on päästötöntä. Siis täyttävät eu-toiveet 2035 jälkeenkin."
Se on nyt siitä kiinni että miten päästötön määritellään.
Suosittelen google- hakua rally 1 fuels.
Heti kärkeen tulee sellainen kuvaesitys ja laatikossa lukee Biomassa, jätteestä.
Muitakin laatikoita kaaviossa on, mutta niiden käyttösuhteita ei anneta.
Tekstissä vain mainitaan että sekoitussuhde FIAN:n standardien mukaan.
Eli olen edelleen sitä mieltä että kyllä sieltä pakoputkesta melkoisesti CO2 tulee.
Mutta sen tietysti myönnän että suunta on hyvä.
Entä jatkossa.
Nythän ajetaan myös S
Formula E sarjaa. Autojen nopeus kolmannen sukupolven autoilla yli 300 km/h ja tehoa lähemmäs 500 hevosvoimaa. Vikana on se ettei ole sitä pakoputken pauketta.
Kävin muuten tänään Bauhausissa ja kuului mieletön pärinä. Katsoin että mistä noin kauhea meteli lähtee. No siellä oli sellainen pienituunattu sportti kiihdyttämässä liittymän kaarteessa Ohikulkutielle. Ei se ihan mallikkaasti mennyt kun sytytys ja syöttö oli pielessä ja bensa paloi putkessa.
Kun auto sitten pääsi sinne Ohikulkutien loivaan ylämäkeen niin äänet olivat tosi hulppeat. Tosin kaksi muuta autoa meni kuin heittämällä ohi.
Simmoista se on, jos ei taidot ja rahat riitä auton virittämiseen niin halvalla pääsee kun tuunaa vain äänet.
Mankala erehtyi mainitsemaan Muumimamman bensa-auton ja Muumimamma kuittasi: "Minulla ei ole ainuttakaan bensa-autoa,joten tuokin väite meni metsään.Voi voi."
Totta, Muumimammahan on kertonut dieselmersustaan.
Kolme päivää sitten Muumimamma antoi uutta tietoa Mankalalle: "Minulla on varaa ostaa useampikin täyssähköauto,..."
Todella kiinnostava tieto. Hyvin useinhan sähköautojen vastustajat vetoavat siihen että autokantamme keskihinta on vain muutamia tuhansia euroja eikä sitten ole varaa sähköautoon. No Muumimamma on poikkeus, rahaa olisi, mutta vastustus lienee ideologista.
Joskus muuten juteltiin siitä että paljonko pitäisi olla tilillä rahaa, siltä varalta että tulee yllätyksiä. Moni oli sitä mieltä että sen verran että kuukauden pärjää. Minä taas totesin että sen verran että voi ostaa koko perheelle uudet mersut jos mieli tekee.