Lähijuna

Katso kuvat: tältä VR:n vanhat romujunat näyttäisivät modernisoituina – Suomen lähijunat esitteli Turun seudun lähijunahankkeen

IDS DESIGN LTD
Tältä paljon uutisoidut VR:n vanhat romujunat Turun seudun lähijunaliikenteeseen modernisoituina havainnekuvan mukaan näyttäisivät. Kunnostuksen ja modernisoinnin toteuttaa Suomen kiskokalustotehdas.
Tältä paljon uutisoidut VR:n vanhat romujunat Turun seudun lähijunaliikenteeseen modernisoituina havainnekuvan mukaan näyttäisivät. Kunnostuksen ja modernisoinnin toteuttaa Suomen kiskokalustotehdas.

Suomen lähijunat Oy esitteli oman visionsa näköiset Turun seudun lähijunat medialle ja kuntapäättäjille maanantaina Uudessakaupungissa.

Samalla esittäytyivät hankkeen tekijät.

Suomen lähijunien keulahah...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.

Tilaa 1. kk 1,90 €

1. kuukausi vain 1,90 €, jonka jälkeen tilaus jatkuu normaalihintaan. Voit perua tilauksen, milloin haluat.
Oletko jo käyttänyt tarjouksen? Tilaa tästä

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (20)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Samppa
Uutta lähiliikennettä
Näilläkin keskustelualustoilla on esiintynyt noita lähijunien ja liikenteen romuttajia. Toivottavasti tulevat siihen uskoon, että tässä on paikallisliikenteenkin tulevaisuus.
Lähijunaliikenne, joka kulkee asutuskeskuksissakin paikallisliikenteellekin sopivista kohdista korvaa molempia liikenteitä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Uutta lähiliikennettä
Tuohon uskoon en tule muutaman havainnekuvan tähden. Edelleen koko lähijunahankkeelta puuttuu rahoitus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Antsu
Haaveita
ei ole kielletty suurentelemasra,eikä suuria kielletty haaveilemasta.. Tällä touhulla ei ole toiminta edellytyksiä. Rautatie kulkee suurimmalta osin kaukana asutuskeskuksista eikä valtion omistamia pysähdyspaikkoja enää montakaan löydy, ellei ruveta pakkolunastamaan alueita.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pohkus
Vast: Haaveita
Ei niin kaukana. Esim valmiit raiteet kulkevat Turkuhallin ohitse ja haarautuvat Perno-Pansio-Telakka-suunnalle ja toisaalta Raisioon ja Naantaliin. Raision linjoista muutama yleisiin työvuoroihin sopiva voisi jatkaa Maskun kautta Uudenkaupungin telakalle. Helsinkiradan parantamisessa tulisi huomioida lähijunaliikenne Kaarinaan ja Piikkiöön. Radan varteen jää myös mm. Varissuo ja Littoinen. Satama ja Tyksin sairaalat ovat radan varressa. Koko Kupittaan koulu-/työkeskittymä on radan varressa. Jne. Jo olemassa olevat raiteet tavoittaisivat suuren määrän eri asutuskeskuksia ja suuria työnantajia, joille nyt kuljetaan pitkiäkin matkoja hitaammilla busseilla tai paljon yksityisautoilla. Vaikkeivät radat vie kaikkialle, voisi olemassa olevan raidekapasiteetin hyödyntää ja panostaa bussilinjoissa sitten niille seuduille, joihin raiteet eivät ainakaan vielä aloitusvaiheessa kulje. Jos lähijunaliikenne osoittautuu menestykseksi voi sitten pohtia pitäisi rataverkostoa laajentaa.

Kyseessä ei siis olisi keskustan maisemajuna, vaan suurien työssä/opinnoissa kävijämassojen liikuttaminen alueen eri asutuskeskusten/koulukeskusten/työpaikkakeskittymien/suurten työnantajien välillä. Helsingissä voi käydä kokeilemassa miten lähijunaliikenne toimii.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Haaveita
Helsingissäkin lähijunat tuottavat jatkuvasti tappiota, vaikka liikennemäärät ovat kasvussa. Valtio maksumiehenä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Haaveita
Mikä julkinen liikenne tuottaa voittoa tai pystyy toimimaan ilman yhteiskunna tukea?
Jospa nimetään lähijunaliikenne pika-super-hiilineutraali-raitiotievälineeksi...johan alkaisi kannatusta tulemaan? Nimen muuttaminen nostaisi myös kiinteistöjen ja tonttien arvot pilviin. Vihreiksi maalattujen vaunujen katolle tietysti aurinkopaneelit ja tuulihyrrät digilaitteiden sekä sähköpyörien latausta varten, unisex-vessat tietty sekä ilmainen polkupyörien kuljetus.
Nimikilpailukin olisi tosi kiva kansalaisvaikuttamisen lisä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Lisää havainnekuvia…
Muistakaa sitten miltä ne näyttivät kun junat tulevat liikenteeseen. Ottakaa vaikka kuvakaappaus ja kertokaa operaattorille ja vaatikaa, että tällaisella minä haluan matkustaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pohkus
Vast: Lisää havainnekuvia…
Onko sillä sitten lopulta väliä miltä juna näyttää?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Lisää havainnekuvia…
Iloinen ilmestys tämä uusi Pohkus. Jotain uutta ja edullista tarvittaisiin lähi-ja paikallisliikenteeseen. Kiskoja riittää ja jos tarve vaatii niin lisää voidaan asentaa. Kaikkeen joukkoliikenteeseen lapioidaan yhteiskunnan rahaa. Noihin uiviin hotelleihinkin. Kysymys on vain siitä kuinka suuri on yksityisen osuus kokonaishinnasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Lisää havainnekuvia…
Pohkus: ei tosiaan ole mitään merkitystä sillä, miltä nämä romujunat saadaan havainnekuvissa näyttämään. Photoshoppia ja vesivärejä on helppo käytellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Lisää havainnekuvia…
Havainnekuvillahan tarjoajat bisneksensä Turulle myyvät. Toistaiseksi ovat osanneet vieheensä oikein värittää kun niillä on sopimukset syntyneet ja kaikista on päästy ylimääräistä laskuttamaan.
Näissä vanhoissa lättähatuissahan ei ole muuta arvokasta kuin alustat. Korit tehdään uudestaan. Tärkeintähän koko hommassa olisi, että turkulaisten ähky ylikalliiseen ratikkaan saadaan parannettua ja löytyy rahoittaja, joka helpottaa tässä asiassa veromaksajien ahdinkoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Lisää havainnekuvia…
Samppa: mistä löydät niin hölmön rahoittajan joka kävisi helpottamaan veronmaksajien ahdinkoa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Lisää havainnekuvia…
Mankala: Tuossa lähijunabisneksessähä yksi rahoittaja ilmottautuu. Ratikkahan tulisi ilmeisesti kokonaan veronmaksajien maksettavaksi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Lisää havainnekuvia…
S: Kuka?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kohuniklaamon_jätevesiseuranta
Vast: Lisää havainnekuvia…
Oma havainnekuvamyönteisyyteni pohjautuu kansakouluaikaan; silloin mentiin - oliko se nyt jouluna - kirkkoon, ja annapa olla - alttarin takana oli iso ja komea havainnekuva Taivaasta. Mietin tuolloin, että "tuonne haluan ja heti". No, sitten kun koulun uskonnonopettaja kertoi hieman lisää pääsyvaatimuksista, joita havainnekuvaan pääsemiselle on asetettu, uskoni havainnekuvaan pääsystä alkoi omalta kohdaltani horjua... No, saa sitten nähdä, vaihtoehtoja on tasan kaksi: joko havainnekuvaan tai löylypuolelle; näin olen asian ymmärtänyt.

Mutta ainakin havainnejunanvaunuun saatan vielä ehtiä, jo täällä ajassa, jos kaupungin ja valtion päättäjät sen minulle suovat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Lisää havainnekuvia…
Niklaaja, muistat varmaan myös usein toistuvan havainnekuvan projektinvetäjästä Pääsiäistä viettämässä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Lisää havainnekuvia…
Mitäpä jos annettaisiin vaan verorahoista vaikkapa 15-20 miljoonaa selvityksiin, kuten toisellekin kiskohankkeelle?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Lisää havainnekuvia…
Havainnekuvien Turku! Hyvä oivallus. Havainnekuvat ja havainnekustannusarviot! Meillähän noita havainnekuvia on esitelty ratikasta, unikulaarista, konserttitalosta ja ties mistä sekä tietysti kaikkkien unikuvien urakkatarjouksista.
Hyvin on mennyt, menköön loputkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kohuniklaamon_jätevesiseuranta
Vast: Lisää havainnekuvia…
@Mankala
"... havainnekuvan projektinvetäjästä Pääsiäistä viettämässä?"

Sikäli kun nyt seuraan johtoajatusta, tästä "projektinvetäjästä" tulee ensinnä mieleen käsite "projektinvetäjäkänni".

- Mikäs se on sit?
- Se on simmonen et ko lähet kahdentoista kaverisi kanssa viättään iltaa, ja sit kolmen päivän perästä heräät jostain lualasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Lisää havainnekuvia…
Tuo Alfin ehdotus on hyvä. Kokeltais nyt sitä mallia, että annetaan tosiaan se sama summa kun rutikkaprojektillekin, 20 miljoonaa ja jäädään katsomaan kuinka monta vuotta äijä kalustollaan ajaa? No, tuo lähijunaprojekti saa kyllä rahoitusta EU:lta, valtiolta, lähikunnilta ja Turulta. Tuskin se rahasta kiinni jää kun on kiskot jo olemassa. Rohkea yrittäjä kun tietää, että vastassa on VR, ratikkakauppiaat ja ilmeiseti vielä iso osa Turunkin päättäjiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.