Muistakaa sitten miltä ne näyttivät kun junat tulevat liikenteeseen. Ottakaa vaikka kuvakaappaus ja kertokaa operaattorille ja vaatikaa, että tällaisella minä haluan matkustaa.
Onko sillä sitten lopulta väliä miltä juna näyttää?
Iloinen ilmestys tämä uusi Pohkus. Jotain uutta ja edullista tarvittaisiin lähi-ja paikallisliikenteeseen. Kiskoja riittää ja jos tarve vaatii niin lisää voidaan asentaa. Kaikkeen joukkoliikenteeseen lapioidaan yhteiskunnan rahaa. Noihin uiviin hotelleihinkin. Kysymys on vain siitä kuinka suuri on yksityisen osuus kokonaishinnasta.
Pohkus: ei tosiaan ole mitään merkitystä sillä, miltä nämä romujunat saadaan havainnekuvissa näyttämään. Photoshoppia ja vesivärejä on helppo käytellä.
Havainnekuvillahan tarjoajat bisneksensä Turulle myyvät. Toistaiseksi ovat osanneet vieheensä oikein värittää kun niillä on sopimukset syntyneet ja kaikista on päästy ylimääräistä laskuttamaan.
Näissä vanhoissa lättähatuissahan ei ole muuta arvokasta kuin alustat. Korit tehdään uudestaan. Tärkeintähän koko hommassa olisi, että turkulaisten ähky ylikalliiseen ratikkaan saadaan parannettua ja löytyy rahoittaja, joka helpottaa tässä asiassa veromaksajien ahdinkoa.
Samppa: mistä löydät niin hölmön rahoittajan joka kävisi helpottamaan veronmaksajien ahdinkoa?
Mankala: Tuossa lähijunabisneksessähä yksi rahoittaja ilmottautuu. Ratikkahan tulisi ilmeisesti kokonaan veronmaksajien maksettavaksi?
Oma havainnekuvamyönteisyyteni pohjautuu kansakouluaikaan; silloin mentiin - oliko se nyt jouluna - kirkkoon, ja annapa olla - alttarin takana oli iso ja komea havainnekuva Taivaasta. Mietin tuolloin, että "tuonne haluan ja heti". No, sitten kun koulun uskonnonopettaja kertoi hieman lisää pääsyvaatimuksista, joita havainnekuvaan pääsemiselle on asetettu, uskoni havainnekuvaan pääsystä alkoi omalta kohdaltani horjua... No, saa sitten nähdä, vaihtoehtoja on tasan kaksi: joko havainnekuvaan tai löylypuolelle; näin olen asian ymmärtänyt.
Mutta ainakin havainnejunanvaunuun saatan vielä ehtiä, jo täällä ajassa, jos kaupungin ja valtion päättäjät sen minulle suovat.
Niklaaja, muistat varmaan myös usein toistuvan havainnekuvan projektinvetäjästä Pääsiäistä viettämässä?
Mitäpä jos annettaisiin vaan verorahoista vaikkapa 15-20 miljoonaa selvityksiin, kuten toisellekin kiskohankkeelle?
Havainnekuvien Turku! Hyvä oivallus. Havainnekuvat ja havainnekustannusarviot! Meillähän noita havainnekuvia on esitelty ratikasta, unikulaarista, konserttitalosta ja ties mistä sekä tietysti kaikkkien unikuvien urakkatarjouksista.
Hyvin on mennyt, menköön loputkin.
@Mankala
"... havainnekuvan projektinvetäjästä Pääsiäistä viettämässä?"
Sikäli kun nyt seuraan johtoajatusta, tästä "projektinvetäjästä" tulee ensinnä mieleen käsite "projektinvetäjäkänni".
- Mikäs se on sit?
- Se on simmonen et ko lähet kahdentoista kaverisi kanssa viättään iltaa, ja sit kolmen päivän perästä heräät jostain lualasta.
Tuo Alfin ehdotus on hyvä. Kokeltais nyt sitä mallia, että annetaan tosiaan se sama summa kun rutikkaprojektillekin, 20 miljoonaa ja jäädään katsomaan kuinka monta vuotta äijä kalustollaan ajaa? No, tuo lähijunaprojekti saa kyllä rahoitusta EU:lta, valtiolta, lähikunnilta ja Turulta. Tuskin se rahasta kiinni jää kun on kiskot jo olemassa. Rohkea yrittäjä kun tietää, että vastassa on VR, ratikkakauppiaat ja ilmeiseti vielä iso osa Turunkin päättäjiä.