Tunnin juna

Kiskot kitisemään 50 vuoden tauon jälkeen: Tunnin junan päätepysäkki saattaakin olla Naantalissa

RIITTA SALMI
Henkilöjunaliikenteen päätepiste olisi Naantalin keskustan maisemissa. Pistoraide päättyy S-marketin nurkalle. Rata jatkuu kuitenkin satamaan asti.
Henkilöjunaliikenteen päätepiste olisi Naantalin keskustan maisemissa. Pistoraide päättyy S-marketin nurkalle. Rata jatkuu kuitenkin satamaan asti.

Jos suunnitelmat toteutuvat, henkilöjunaliikenne Naantaliin voi toteutua jo ennen kuin Tunnin juna on kiitänyt metriäkään, mutta tuskin ennen kuin Turun ratapihan remontti valmistuu.

– Käymme henkilöju...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.

Tilaa 1. kk 1,90 €

1. kuukausi vain 1,90 €, jonka jälkeen tilaus jatkuu normaalihintaan. Voit perua tilauksen, milloin haluat.
Oletko jo käyttänyt tarjouksen? Tilaa tästä

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vanhimmat ensin
Vastaa
yxxy
Lounainen Naantali ja kaunainen naapuri
Varmasti Naantalilla on katse kohti tulevaisuutta ja ensi askel on E18 parannuslinjaus.
Raideliikenne nopealle junalle, mikä ettei, sillä Naantali voisi uudelleen nousta myöskin matkustajalauttasatamana kohti suuruutta. Laiturikapasiteettia on yhä reilusti käyttämättä ja sujuva syväväylä odottaa isompaakin käyttöä. Mutta kykeneekö Turku haastamaan Naantalin, rahtiosuuksissa se on jo jäänyt kauas toiseksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
VR
"hanketta on valmisteltu vaivihkaa", "VR on ollut liikkeellä jo ennen kun julkisuuteen tulivat Onnibussin perustajan Pekka Mötön ja kumppaneiden suunnitelmat käynnistää lähijunaliikenne Varsinais-Suomessa". Vai niin. Hassu yhteensattuma sitten, että pian sen jälkeen, kun Möttö&knit kertoo suunnitelmistaan, putkahtaa tämäkin hanke esiin.

Voi tuota VR:ää. Sitä ei lähijunaliikenne olisi viime vuosikymmeninä juuri vähempää voinut kiinnostaa - kunnes joku muu pyrkii markkinoille. Silloin romutetaan vaunuja ja julkisuuteen tulee aiemmin ihan vaiettuja suunnitelmia.

VR:n linja on jo pitkään ollut, että rataliikenne pelkästään isoimpien kaupunkien välillä on tarpeen, kiinnostaa ja tuottaa kunnolla rahaa. Palvelua ei juuri enää saa, itse on hoidettava kaikki mahdollinen. Mitä sitä nyt "hyväksi koettua" (siis VR:n hyväksi kokemaa, ei kansalaisten) linjaa yhtäkkiä muutamaan? No, kyllähän me tiedämme, miksi.

Vieläköhän sekin päivä nähdään, että VR:lle palaavat edes perustason palvelut...?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vire
Vast: VR
Vihdoinkin. Toki on yllätys että VR:kin on valmistellut tätä jo pitkään. Hyvä että tulivat lopulta esiin. Mm. Tampereen ympäristössä VR:n henkilöjunaliikenne voi nyt hyvin ja kehittyy.

Turun pitää välittömästi keskeyttää kallis raitsikkahulluttelu velkarahoilla, ja suunnata voimia henkilöjunaliikenteeseen. Kaupungin tulee huolehtia, että kasvavan raideliikenteen tarvitsemat maa-alat riittävät kaikkialla eikä niitä tuhlata vuokrakasarmeille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eteenpäin
Vast: VR
Vire, ei Helsinki-Naantali kaukojunayhteys ratkaise Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneongelmia, ei se paljoa lämmitä jos pääset IC-junalla Kupittaalta joskus tulevaisuudessa Naantaliin.

Raitiotie on tarkoitettu Turun ja naapurikuntien joukkoliikenteen runkolinjoille, eli esim. suurista lähiöistä (Varissuo, Runosmäki, Raisio, Kaarina) keskustaan ja niiden välisen maankäytön tehostamiseen. Busseilla tämän hoitaminen tehokkaasti on kallista (vrt. 550 runkolinja Helsingissä) ja eivät houkuttele vastaavaa investointia asuntoihin ja työpaikkoihin kuin raiteet, kuten on nähty Tampereella ja pk-seudulla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vire
Vast: VR
Eteenpäin. VR kehittää seutuliikennettä. Samalla sillä helpotetaan keskustojen liikennetarpeita. Mm. raitsikkauskovaisten 1. vaihe Varissuolta Kupittaan kautta satamaan on helppo korvata modernilla henkilöjunalla.
Hesassa muuten raitsikka-km on nettitietojen mukaan yli tuplasti kalliimpi kuin bussilla, jonka reittejä on halpa muutella kun maailma menee eteenpäin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: VR
Vire, katsopas missä se junarata kulkee ja mieti miksi bussit eivät kulje samaa reittiä. Pari pointtia: Varissuo, junarata on yli kilometrin päässä Varissuon asutuksesta. Itäharju, junarata on ykköstien toisella puolella. Keskusta, junarata on kilometrin päässä keskustasta. Ja sitten ne pysäkit, junaradalla voisi olla ehkä neljä pysäkkiä, jotka on todetusti aivan väärissä paikoissa. Miten ihmeessä edes selität itsellesi sen palvelevan kaupungin sisäistä liikennettä?

Mitä taas tulee Helsingin liikennöintikuluihin bussi vs. ratikka, olet oikeassa. Mutta se on vain puolet totuudesta. Ratikka liikennöi keskellä kaupunkia, bussit ajavat taas jopa kilometrikaupalla moottori- ja kehäteitä, ne on todella halpoja kilometrejä ja vääristävät vertailua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: VR
Hyvä ja asiallinen kannanotto arvon Angus.
Sensijaan yleisenä toteamuksena pientä mietittävää asian johdosta.
Tässä ei kannattaisi vertailla keskenään tätä juna-asiaa - mahdollista raitsikka - joukkoliikennettä yleensäkään.
Suosittelisin pohdiskelemaan asiaa kokonaisuutena.
Ikävä vertaus: Venäjä tuossa Ukrainan touhussaan luotti väärin että Eurooppa olisi epäyhtenäinen.
Tässä keskustelussa on myös havaittavissa erimielisyys siitä että mikä on kannattavaa ja mikä ei.
Mikäli tämä nurkkakunta haluaa kokonaisuudeksi niin nimenomaan tuota kokonaisuutta pitää pohtia.
Lisään vielä että kokonaisuuteen kuuluvat kaikki ketkä yleensäkin liikkuvat alueella.
Myös ...... ja ...... ja ...... jne.
Riitely ei ole kehittävää sensijaan laaja ajattelu on.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
lipsanen
Raisio raiteille
Unohdetaan Raisionkaaren jatke junaradan ali ja palautetaan Ihalan seisake käyttöön, jolloin liikenteen voi ohjata raiteille. Olisi rohkea, moderni ja ekolgoinen vaihtoehto Raision kaupungilta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TeePi
Vast: Raisio raiteille
Junarata ei ole millään muotoa vaihtoehto nykyiselle joukkoliikennekäytävälle Raisiossa. Rata kulkee kaukana Raision keskustasta ja vuorotiheys tulisi olemaan todennököisesti useamman tunnin välein. Linja-autojen vuorotiheys Turkuun parhainmillaan 5 min Raisiosta. Lisäksi mentäessä Turun keskustaan linja-auto nopeampi kuin juna. Junalla et pääse rautatieasemaa pidemmälle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Malvik
Tunnin junan täytyy palvella isoa osaa alueen väestöstä
On se hyvä kun tämä Marinin hallitus laittoi ns tunnin juna hankkeen liikkeelle ja ajaa sitä todellista käyttöä varten eikä pelkästään jokusen professorin Turku -Espoo matkaa varten Kupittaalta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää