Lauttaliikenne

Saariston maantielauttojen etuajo-oikeuslupien käsittely pahasti ruuhkautunut – lupien myöntäminen voi kestää jopa kuukausia

JORI LIIMATAINEN
Paraisten ja Nauvon väliä liikennöivä Sterna siirtyy liikennöimään Kustavin ja Iniön välille ensi vuonna.
Paraisten ja Nauvon väliä liikennöivä Sterna siirtyy liikennöimään Kustavin ja Iniön välille ensi vuonna.

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen lupakäsittely on väliaikaisesti viivästynyt äkillisestä henkilöresurssivajauksesta johtuen. Tilanteen myötä esimerkiksi etuajo-oikeuslupien myöntäminen tietyille saariston maantielautoille kestää tällä hetkellä jopa useita kuukausia.

Vanhentuneiden lupien uusintahakutilanteissa ELY-keskus on päättänyt poikkeuksellisesti jatkaa vanhaa lupaa siihen asti, kunnes uusi lupahakemus ehditään käsittelemään. Näissä tilanteissa ELY-keskuksen kirje on pidettävä autossa mukana osoittamassa etuajo-oikeuden voimassaoloa, sillä etuajo-oikeuskylttejä ei uusita ennen uuden luvan myöntämistä.

Etuajo-oikeusluvan voi saada maantielautoille, jotka liikennöivät Paraisten kaupungin Nauvon, Korppoon, Norrskatan, Houtskarin ja Iniön saariin, Kemiönsaaren kunnan Hiittisten saareen, Kustavin kunnan Vartsalan saareen, Hailuodon saareen ja Raaseporin kaupungin Skåldön saareen sekä yhteysalukselle, joka liikennöi kesäisin Houtskarin ja Iniön välillä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

ELY-keskuksen tavoitteena on kehittää maantielauttaliikennettä koko ajan niin, että lauttojen välityskyky vastaa paremmin käyttäjämäärien tarpeita. Useilla lauttapaikoilla jonotusaikoja onkin saatu vähenemään merkittävästi viime vuosina tehdyillä parannustoimilla.

Paraisten ja Nauvon välisellä lauttapaikalla Elektra purkaa jonot ja odotusaika lautalle on pienentynyt oleellisesti. Tilanne paranee entisestään vuoden 2022 aikana, kun lauttapaikalle saadaan liikenteeseen toinen suuri hybridilautta Altera. Skåldön lauttapaikalle on tulossa kesäkaudelle 2022 nykyisen 90 tonnin lossin tilalle uusi 150 tonnin lossi.

Vuonna 2023 tilanne paranee myös Nauvon ja Korppoon sekä Kustavin ja Iniön lauttapaikoilla. Nauvon ja Korppoon välille tulee uusi isompi hybridilautta, ja Sterna siirtyy liikennöimään Paraisten ja Nauvon väliltä Kustavin ja Iniön välille.

Korppoon ja Norrskatan välille tulee Kustavin ja Iniön lauttapaikalta Aura korvaamaan nykyisen Merguksen. Muutos parantaa samalla myös Korppoon ja Houtskarin välisen lauttapaikan välityskykyä.

Hailuotoon toteutetaan kiinteä yhteys korvaamaan nykyisen lauttaliikenteen. Kiinteä yhteys on näillä näkymin valmistumassa vuonna 2025, mikäli vesilain mukainen lupa saa lainvoiman hallinto-oikeuskäsittelyssä.

Muutosten myötä etuajo-oikeuksien tarve on vähenemään päin ja monin paikoin jo vähentynyt uusien isompien maantielauttojen ja niiden paremman välityskyvyn ansiosta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Heiskalaine
Punalappuiset
Tuo etuajo-oikeus on vitsi. Lauttahenkilökunnalla ei ole velvollisuutta/oikeutta tarkistaa sitä, ainoastaan viranomaisilla ja sitä ne eivät käytännössä koskaan tee. Suurimmalla osalla vasenta kaistaa käyttävillä ei ole joko voimassa olevaa etuajo-oikeutta tai etuajo-oikeutta laisinkaan tai jos on, ei siihen aikaan kun sitä käyttävät. Toiminta lautoilla on kuin villissä lännessä, härskei mät ensin. Lupia myönnetään täysin tekaistuin perustein ja jos sellainen on saatu, sitä käytetään vuosia sen jo ummettua. Ainoa toimiva järjestelmä on sellainen, joka on käytössä Hailuodossa eli sähköinen lukija, joka varmistaa ajo-oikeuden. Epäilijät voivat mennä vaikka pe- tai su-iltana katsomaan tätä härskiä näytelmää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.