Raitiotieliikenne

Raitiotien linjausvaihtoehdoista jätettiin yli 1 100 kommenttia – yleissuunnitelman tarkoitus valmistua syksyllä

IDIS DESIGN
Raitiotieliikenteen linjausvaihtoehdoista tuli yli 1 100 kommenttia turkulaisilta. Havainnekuvassa raitiotie kulkisi Tuomiokirkon edestä.
Raitiotieliikenteen linjausvaihtoehdoista tuli yli 1 100 kommenttia turkulaisilta. Havainnekuvassa raitiotie kulkisi Tuomiokirkon edestä.

Turkulaiset jättivät yli 1 100 kommenttia Turun raitiotien linjausvaihtoehtoja koskevaan kyselyyn 19.4.–8.5. välisenä aikana. Kaupunkilaiset pääsivät samalla äänestämään parhaina pitämiään linjausvaihtoehtoja.

Turun kaupunki laatii parhaillaan raitiotien yleissuunnitelmaa välille Satama-Kauppatori-Varissuo, jonka on tarkoitus valmistua syksyllä 2022. Yleissuunnitelman laatiminen perustuu kaupunginvaltuuston keväällä 2020 tekemään päätökseen. Raitiotien rakentamisesta päätetään myöhemmin kaupunginvaltuustossa toteutussuunnitelmien ja tarkennettujen kustannusarvioiden perusteella.

Raitiotien yleissuunnitelmaa laadittaessa keskustassa on tutkittu kolmea linjausvaihtoehtoa Rautatientorin ja Kauppatorin välisellä osuudella. Linjausvaihtoehdot ovat Humalistonkatua pitkin kulkeva vaihtoehto, Matkakeskuksen kautta kulkeva vaihtoehto ja haarautuva vaihtoehto.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kyselyn äänestyksessä haarautuva linjausvaihtoehto ja Matkakeskuksen kautta kulkeva linjausvaihtoehto keräsivät lähes yhtä paljon ääniä. Raitiotieyhteyttä Matkakeskukselle pidettiin tärkeänä, koska sen katsottiin mahdollistavan sujuvat vaihdot joukkoliikennemuotojen välillä. Linjausvaihtoehdon valinnassa vastaajat pitivät tärkeinä raitiotiellä saavutettavia kohteita ja palveluita, keskustan vetovoimaa, joukkoliikenteen nopeutta ja täsmällisyyttä sekä helppoja vaihtoja.

Tuomiokirkon kohdalla on tutkittu kahta linjausvaihtoehtoa, jotka ovat Uudenmaankatua pitkin kulkeva vaihtoehto ja Tuomiokirkontorin läpi kulkeva vaihtoehto. Uudenmaankadun linjausvaihtoehto keräsi äänestyksessä selvästi enemmän ääniä.

Uudenmaankadun vaihtoehtoa pidettiin hyvänä, koska sen katsottiin olevan suorempi ja sujuvampi sekä mahdollistavan helpot vaihdot ja Uudenmaankadun liikennejärjestelyiden parantamisen.

Avoimissa kommenteissa Tuomiokirkontorin läpi kulkevaa linjausvaihtoehtoa vastustettiin ja Tuomiokirkon kulttuurihistoriallinen ympäristö toivottiin säilytettävän nykyisellään moottoriajoneuvoliikenteeltä rauhoitettuna kävelyn, pyöräilyn ja oleskelun alueena sekä keskeisenä tapahtumapaikkana.

Varissuolla on tutkittu kolmea linjausvaihtoehtoa, jotka ovat Pelttarinkadun, Orminkujan ja Kraatarinkadun linjausvaihtoehdot. Pisin Kraatarinkadun linjausvaihtoehto keräsi selvästi eniten ääniä.

Kraatarinkadun linjausvaihtoehtoa pidettiin saavutettavuuden kannalta parhaana vaihtoehtona, koska sen katsottiin tavoittavan eniten käyttäjiä. Linjausvaihtoehtoja käsiteltiin myös sidosryhmätilaisuudessa, johon osallistui muun muassa asukasyhdistysten, oppilaitosten, Esteettömyysraadin, Vammaisneuvoston, Turun kauppakamarin ja Varsinais-Suomen Ely-keskuksen edustajia, kaupungin viranhaltijoita sekä päättäjiä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Työskentelyssä pohdittiin raitiotien linjausvaihtoehtojen vaikutuksia elinkeinoelämään ja palveluihin, kaupunkikuvaan ja kaupunkirakenteeseen, liikenteeseen ja liikkumiseen sekä asukkaiden viihtyisyyteen ja hyvinvointiin.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Aleksi
Kiitokset kaikille jotka pitävät ovea auki raitiotien tulolleTurkuun
Tässä on tullut kokeiltua useampaakin uutta raitiotietä Euroopassa ja kokemus oli erittäin mukava. Myös on tullut luettua raideliikenteen hyödyistä. Ajatus raitiotiestä Turkuun kuulostaa hyvältä, toivottavasti hanke saadaan vietyä maaliin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Kiitokset kaikille jotka pitävät ovea auki raitiotien tulolleTurkuun
15 miljoonan euron määräraha tuhlattava, toivottavasti ei yhtään enempää ja ovi kiinni lopullisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
M.K.
Kommentteja jätettiin, juu
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka suuressa osassa kommenteista oli kritiikkiä raitiotietä kohtaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.