Helsingin ja Turun välisen ratalinjan muinaisjäännöskohteiden arkeologiset koekaivaukset käynnistyivät maanantaina Salossa
Helsingin ja Turun välisen uuden junayhteyden suunnittelun yhteydessä selvitetään ratalinjan arkeologisia muinaisjäännöskohteita. Museoviraston Arkeologisten kenttäpalvelujen kevään ja kesän aikana tekemillä koekaivauksilla selvitetään kohteiden laajuus ja säilyneisyys jatkotutkimustarpeita varten. Työt käynnistyivät kuluvan viikon maanantaina Salon Halikossa ja jatkuvat lokakuun loppuun.
– Halikossa töitä tehdään ainakin ensi viikolla. Kaarinassa kaivaukset alkavat juhannusviikolla, kertoo projektipäällikkö Vesa Laulumaa Museoviraston Arkeologisista kenttäpalveluista.
Hankealueella on tehty arkeologinen arkisto- ja karttaselvitys vuonna 2010 sekä maastoinventointeja vuosina 2017–2020. Selvitysten mukaan ratalinjalla tai sen välittömässä läheisyydessä, noin 50 metriä leveässä käytävässä, sijaitsee yhteensä 20 kiinteää muinaisjäännöstä ja kolme kulttuuriperintökohdetta.
Kiinteät muinaisjäännökset ovat rauhoitettuja muinaismuistolain perusteella. Kulttuuriperintökohteella tarkoitetaan kohdetta, jonka säilyttäminen on perusteltua sen historiallisen merkityksen ja kulttuuriperintöarvojen takia. Kulttuuriperintökohteet ajoittuvat yleensä 1800–1900-luvuille.
– Nyt käynnistyvillä koekaivauksilla selvitetään muinaisjäännösalueiden laajuus ja säilyneisyys. Kaivauksissa arkeologinen kohde tai sen osa tutkitaan järjestelmällisesti tekemällä koekuoppia ja -ojia. Tehdyt havainnot, rakenteet ja löydöt dokumentoidaan tarkasti jatkotutkimuksia silmällä pitäen, Laulumaa kertoo.
– On tärkeää, että arkeologiset kohteet selvitetään perusteellisesti suunnittelun yhteydessä. Maanomistajille tiedotetaan kaivausten aloittamisesta ja sisällöstä vielä henkilökohtaisesti kotiin lähetettävällä kirjeellä, toteaa Turun Tunnin Juna Oy:n projektijohtaja Annika Salokangas.
Kaivauksia tehdään Espoon, Salon, Vihdin, Kaarinan ja Paimion kuntien alueilla. Koekaivausalueet sijaitsevat pelloilla ja metsissä. Metsäkohteiden työt tehdään kesän aikana ja peltokohteiden työt valmistuvat lokakuun loppuun mennessä.
Koekaivausten jälkeen jälkityö- ja raportointivaihe kestää muutamia kuukausia. Päätökset varsinaisista tutkimuskaivauksista tehdään, kun ratasuunnitelmat ovat valmiit ja radan toteuttamisesta on tehty investointipäätös.