Tunnin juna

Helsingin ja Turun välisen ratalinjan muinaisjäännöskohteiden arkeologiset koekaivaukset käynnistyivät maanantaina Salossa

MARTTIINA SAIRANEN
Turun ja Helsingin välisen uuden junayhteyden yhteydessä selvitetään ratalinjan arkeologisia muinaisjäännöskohteita.
Turun ja Helsingin välisen uuden junayhteyden yhteydessä selvitetään ratalinjan arkeologisia muinaisjäännöskohteita.

Helsingin ja Turun välisen uuden junayhteyden suunnittelun yhteydessä selvitetään ratalinjan arkeologisia muinaisjäännöskohteita. Museoviraston Arkeologisten kenttäpalvelujen kevään ja kesän aikana tekemillä koekaivauksilla selvitetään kohteiden laajuus ja säilyneisyys jatkotutkimustarpeita varten. Työt käynnistyivät kuluvan viikon maanantaina Salon Halikossa ja jatkuvat lokakuun loppuun.

– Halikossa töitä tehdään ainakin ensi viikolla. Kaarinassa kaivaukset alkavat juhannusviikolla, kertoo projektipäällikkö Vesa Laulumaa Museoviraston Arkeologisista kenttäpalveluista.

Hankealueella on tehty arkeologinen arkisto- ja karttaselvitys vuonna 2010 sekä maastoinventointeja vuosina 2017–2020. Selvitysten mukaan ratalinjalla tai sen välittömässä läheisyydessä, noin 50 metriä leveässä käytävässä, sijaitsee yhteensä 20 kiinteää muinaisjäännöstä ja kolme kulttuuriperintökohdetta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kiinteät muinaisjäännökset ovat rauhoitettuja muinaismuistolain perusteella. Kulttuuriperintökohteella tarkoitetaan kohdetta, jonka säilyttäminen on perusteltua sen historiallisen merkityksen ja kulttuuriperintöarvojen takia. Kulttuuriperintökohteet ajoittuvat yleensä 1800–1900-luvuille.

– Nyt käynnistyvillä koekaivauksilla selvitetään muinaisjäännösalueiden laajuus ja säilyneisyys. Kaivauksissa arkeologinen kohde tai sen osa tutkitaan järjestelmällisesti tekemällä koekuoppia ja -ojia. Tehdyt havainnot, rakenteet ja löydöt dokumentoidaan tarkasti jatkotutkimuksia silmällä pitäen, Laulumaa kertoo.

– On tärkeää, että arkeologiset kohteet selvitetään perusteellisesti suunnittelun yhteydessä. Maanomistajille tiedotetaan kaivausten aloittamisesta ja sisällöstä vielä henkilökohtaisesti kotiin lähetettävällä kirjeellä, toteaa Turun Tunnin Juna Oy:n projektijohtaja Annika Salokangas.

Kaivauksia tehdään Espoon, Salon, Vihdin, Kaarinan ja Paimion kuntien alueilla. Koekaivausalueet sijaitsevat pelloilla ja metsissä. Metsäkohteiden työt tehdään kesän aikana ja peltokohteiden työt valmistuvat lokakuun loppuun mennessä.

Koekaivausten jälkeen jälkityö- ja raportointivaihe kestää muutamia kuukausia. Päätökset varsinaisista tutkimuskaivauksista tehdään, kun ratasuunnitelmat ovat valmiit ja radan toteuttamisesta on tehty investointipäätös.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.