Turun satama

Tässä on Turun jättimäisen yhteisterminaalin voittajasuunnitelma: "Virittää jo ulkoasullaan sopivaan matkan tunnelmaan"

PES-ARKKITEHDIT OY

Turun Sataman uuden matkustajaterminaalin pää- ja arkkitehtisuunnittelijan valitsemiseksi järjestetyn arkkitehtuurikilpailun voittajaksi on valittu Origami.

Syksyllä käynnistyneen Turun Sataman järjestämä Ferry Terminal Turku -hankkeen matkustajaterminaalin arkkitehtuurikilpailun voittaja valittiin kolmen aiemmin jatkoon päässeen ehdotuksen joukosta tuomariston yksimielisellä päätöksellä. Kaikki ehdotukset käsiteltiin kilpailun aikana anonyymeinä, ja voittaneen kilpailuehdotuksen tekijöiksi paljastui PES-Arkkitehdit Oy.

– Kaikki kilpailun toisessa vaiheessa mukana olleet ehdotukset olivat laadukkaita. Niistä tuomaristo päätyi ehdotukseen, jossa toiminnallisuudelle asetetut tavoitteet täyttyivät parhaiten, ja joka samalla sopii erinomaisesti tulevan Linnanniemien alueen ympäristöön ja maisemaan. Valittu ehdotus antaa hyvät lähtökohdat matkustajaterminaalin jatkokehittämiseen. Tulevassa kehitysvaiheessa tilaajan projektinjohto keskittyy kustannustehokkuuden lisäksi erityisesti toimivuuden ja tilankäytön parantamiseen yhteistyössä tulevien käyttäjien, suunnittelijoiden sekä projektinjohtourakoitsijoiden kesken, sanoo Turun Sataman toimitusjohtaja, arkkitehtuurikilpailun tuomariston puheenjohtajana toiminut Erik Söderholm tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Kutsu hienoon kilpailuun oli meille suuri kunnia. On ilo aloittaa uuden terminaalin suunnittelu yhteistyössä Turun Sataman kanssa. Terminaaliarkkitehtuuri palvelee ihmisiä niin arjessa kuin juhlassa ja on meille läheinen suunnitteluala. On arvokasta, että liikenteen rakennusten arkkitehtuuriin halutaan panostaa, sanoo kilpailuehdotuksen pääsuunnittelija, arkkitehti SAFA Tuomas Silvennoinen PES-Arkkitehdeista.

Tuomariston mielestä Origami vastasi parhaiten terminaalille asetettuja tavoitteita. Suunnitelmassa miellytti sen arkkitehtuurin poikkeuksellisuus ja ilmaisuvoima. Risteilymatkalle lähdetään usein irrottautumaan arjesta, ja terminaalirakennus virittää jo ulkoasullaan matkustajat sopivaan matkan tunnelmaan. Ehdotuksessa on lennokkuutta ja liikettä, tuomaristo kuvailee

Japanilaiseen paperitaiteeseen nimellään viittaavan Origamin arkkitehtuuri perustuu vinoihin kolmiomaisiin pintoihin, teräksen, lasin ja alumiinin leikkiin. Muodossa on merellistä symboliikkaa lohen kylkeen, teräslaivaan.

Rakennustekniset ratkaisut ovat tuomariston mukaan kunnossapidon kannalta mietittyjä ja alumiininen "sadetakki" elinkaariominaisuuksiltaan pitkäikäinen. Saapuminen alueelle on onnistunut ja pysäköintilaitos tukee arkkitehtuuria. Lyhytaikaisen pysäköinnin ja jätön eriyttäminen toimii erityisen hyvin, ja aukio on hyvin luonteva.

Rakennus on muuntojoustava ja sisätiloissa on ilmavuutta. Sisääntuloaulan puuseinä tuo lämpöä lasin, teräksen ja alumiinin maailmaan. Tunnelma rakennuksessa rauhoittuu ylöspäin kuljettaessa ja merikin näkyy. Terassit odotusaulan yhteydessä tarjoavat näköalapaikat Linnanniemen suuntaan.

Nyt valitun arkkitehtitoimiston kanssa tehdään sopimus pää- ja arkkitehtisuunnittelusta. Kehitysvaihe alkaa kesän 2022 loppupuolella ja jatkuu keväälle 2023 asti, jolloin siirrytään toteutusvaiheeseen. Tavoitteena on, että toiminta uudessa matkustajaterminaalissa käynnistyy alkuvuodesta 2026.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Turun satama julkisti viisi kilpailevaa arkkitehtisuunnitelmaa helmikuussa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Kasettiäijä
Loistavaa
On upea! Hyvä valinta 👍🏻
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Komeat puitteet lieveilmiöille
"Tässä on Turun jättimäisen yhteisterminaalin voittajasuunnitelma"
- Hieno homma. Saadaan kaikki joukkotappelut ja taksikuskien nahistelut nyt yhteen ja samaan paikkaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Havainnekuva – röhönaurua
Mutta ensimmäinen minun makuuni.
Seuraavasta en ole aivan samaa mieltä: ”joka samalla sopii erinomaisesti tulevan Linnanniemien alueen ympäristöön ja maisemaan.”
Havainnekuvissa oli yksi asia elävästä elämästä. Ensimmäisessä sisäkuvassa vasemman puoleisten liukuportaiden alapäähän on pysähtynyt henkilö, joka kaivaa olkalaukkuaan. Tyypillistä.

Turun linna, koko sataman alueen vanha rakennuskanta – vertaus ympäristöön kuulostaa samalta kuin Avotakka 70-luvulla. Jutussa jonkun julkkiksen koti, ”jossa harmonisesti yhdistetty uutta ja vanhaa”, joka selkokielellä tarkoitti että sekaisin kaikkea mahdollista, kaukana harmoniasta.

Mutta missä junarata? Joka on ollut yksiTurun vetonaula ilman autoa Ruotsiin matkustaville, suoraan junasta laivaan.
Entä laituri? Tulviiko terminaalissa syysmyrskyjen aikaan?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Nettoveronmaksaja
Hyvä ehdotus voitti.
Materiaalien ja muotojen vuoksi ei hypi silmille kovin pahasti mereltäkään katsottuna. Ja kaikki ovat parempaan suuntaan nykyisiin terminaaleihin verrattuna. Lisäksi lyhytaikaiseen ihmisten tuonti ja nouto ajoon on varauduttu paremmin. Vaikka piiperöt kuinka haluaisivat muuta, niin suurin osa ihmisistä tuodaan ja haetaan jatkossakin kantamuksineen henkilöautoilla terminaalista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Hyvä ehdotus voitti.
Mitä on piiperöt?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hyvä ehdotus voitti.
Piiperöillä tässä bruttoveronmaksaja tarkoittaa perussuomalaisia, jotka haluaisivat liikkua junalla tai bussilla, mutta kun ideologia kieltää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää