Junaliikenne

"Keskeytyspäätös yhteiskunnallinen ja Turun alueen ongelma" – Helsingin junaliikenteen päättyminen Kupittaalle kerää armotonta kritiikkiä kaupunkilaisilta ja asiantuntijalta

MARTTIINA SAIRANEN
Pendelöijä Julia Fomin ja veturinkuljettaja sekä rautatiealan unioni ry:n pääluottamusmies Markku Lehtinen pohtivat, millaista tuhoa junamatkustushalukkuudelle kahden vuoden keskeytys tekeekään.
Pendelöijä Julia Fomin ja veturinkuljettaja sekä rautatiealan unioni ry:n pääluottamusmies Markku Lehtinen pohtivat, millaista tuhoa junamatkustushalukkuudelle kahden vuoden keskeytys tekeekään.

Helsingistä Turkuun tuleva ja Helsinkiin suuntautuva junaliikenne seisahtuu elokuun 15. päivästä lähtien kahdeksi vuodeksi Kupittaan asemalle. Syynä on Turku–Kupittaa-kaksoisraiteen rakennustyöt, jot...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.

Tilaa 1. kk 1,90 €

1. kuukausi vain 1,90 €, jonka jälkeen tilaus jatkuu normaalihintaan. Voit perua tilauksen, milloin haluat.
Oletko jo käyttänyt tarjouksen? Tilaa tästä

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (16)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Juha
Kaksi ongelmaa
Liikenteen toimintavarmuuden kannalta olisi ollut parempi olla kaksi erillistä yksiraiteista siltaa. Tällöin kun jatkossa siltaremontteja tehtäisiin, aina olisi vähintään toinen silta käytettävissä.

Toinen ongelma on se, että vanhan sillan purku ja uuden rakentamisen voisi tehdä hyvinkin nopeasti. Mutta se olisi kalliimpaa kuin rakentaminen periaatteella neljä työmiestä ja insinööri.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
JHE
Kyllä te selviätte
Jos kilometrin pidempi matka on jollekin este, niin hän tuskin muutenkaan käy missään
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rautalanka
Vast: Kyllä te selviätte
Ei hieman pidempi matka varmaan este ole, mutta ei kiireinen nykyihminen halua haaskata ylimääräistä aikaa matkustamiseen. Henkilöauton käyttöä puoltaa Turun ja Helsingin välinen hyvä ja suhteellisen vähäliikenteinen moottoritie. Turun ja Helsingin välisessä junaliikenteessä toteutettiin merkittävä parannus 1980-luvulla, jolloin matka-aika lyheni kolmesta tunnista kahteen tuntiin, mutta sen jälkeen ei ole tapahtunut juurikaan kehitystä.

Itse tykkään junamatkustamisesta, mutta käytännössä junamatkustuksen hyödyt tulevat esiin vasta Ouluun tai Rovaniemelle matkustaessa, jolloin makuuhytti yhdistää kätevästi matkustamisen ja majoituksen. Pääkaupunkiseudulle matkustaessa haasteena on junan pitkä matka-aika, harva vuoroväli ja hitaat siirtymät pääkaupunkiseudulla varsinkin, ellei matkakohde ole minkään rautatie- tai metroaseman läheisyydessä. Tunnin matka-aika puolen tunnin vuorovälillä auttaisi jo paljon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Bölgen
Jälleen vuosikausien liikennekaaos
Aloin heti katsella myytäviä asuntoja Helsingistä, kun luin tästä.

Onko kukaan heistä, joiden mielestä nykyisillä 32 ja 42 -vuoroilla pärjätään, käyttänyt noita vuoroja? Ihanko vilpittömästi ihmiset ovat sitä mieltä, että kun toista sataa ihmistä ryntää samaan aikaan pysäkille, niin siitä vaan seuraavaan 42:een koko porukka matkalaukkuineen – ja asia hoidettu?

Ratikkaa on perusteltu sillä, että nuo bussivuorot eivät vedä enää yhtään enempää ja vuoroväliä on hankala tiivistää. Nyt luodaan kaupunkiin jälleen uusi totaalinen liikennekaaos vuosikausiksi – ja vain viiden miljoonan euron säästöjen takia. Todella turhauttavaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ilkka Salo
Raitiotie Kupittaa-Kauppatori-Päärautatieasema/Turku-Satama olisi hoitanut homman
Ongelmana on ainoastaan Turun saamattomuus ja turha viivyttely raitiotien rakentamisessa, joka olisi paikannut tuonkin ongelman liikennöimällä välillä Kupittaa-Kauppatori-Aninkainen-Päärautatieasema/Turku-Satama.

Superhessubusseilun selvitykset ja muut jarrutusoperaatiot ovat tulleet ja tulevat Turulle todella kalliiksi, kun samaan aikaan yhtä jalkaa Tampereen kanssa aloitettuna Tampereella tehdään jo raitiotien jatkolaajennuksia. Turun raitiotien 1. linjaa olisi tarvittu jo vuosia, mutta viimeistään nyt.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Raitiotie Kupittaa-Kauppatori-Päärautatieasema/Turku-Satama olisi hoitanut homman
Miten 0-korkolaina, joka maksaa itse itsensä? Esitän ratkaisuna kuljetusongelmiin kaupunkipyöriä, sähötakseja ja skuutteja, reippaammat voivat tietysti kävellä.
Samat ongelmat on ennemmin tai myöhemmin esissä kaikella joustamattomalla kiskoliikenteellä, joten eiköhän lähijunaliikenne valmiilla raiteilla ja VR:n kaukojunat riitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
O.K.
Vast: Raitiotie Kupittaa-Kauppatori-Päärautatieasema/Turku-Satama olisi hoitanut homman
Totta! Myös pyöräily-yhteyksien ja Kupittaan aseman pyöräpysäköinnin kehittäminen on ollut puutteellista ja hidasta, mikä korostuu nyt poikkeustilanteessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nettoveronmaksaja
Vast: Raitiotie Kupittaa-Kauppatori-Päärautatieasema/Turku-Satama olisi hoitanut homman
Kyseessä on väliaikainen järjestely kaksoisraiteen valmistumiseen asti, eikä sitä raitiovaunua tarvittaisi yhtään mihinkään kahden vuoden päästä. Normaalisti 32 ja 42 linjat pystyvät hoitamaan Varissuon julkisen liikenteen aivan mallikkaasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Raitiotie Kupittaa-Kauppatori-Päärautatieasema/Turku-Satama olisi hoitanut homman
Niin että junamatkustajat sitten vaan matkalaukkuineen potkulautojen ja polkupyörien kyytiin. Okei. Reippaimmat voivat sitten vaikka kävellä sinne satamaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Raitiotie Kupittaa-Kauppatori-Päärautatieasema/Turku-Satama olisi hoitanut homman
"Niin että junamatkustajat sitten vaan matkalaukkuineen potkulautojen ja polkupyörien kyytiin."

Tuo Turun katujen viime talvinen "kunnossapito" (lue: heitteillejättö) oli kyllä jo sitä luokkaa, että Turun lumitalvessa on ihan turha yrittää Kupittaalta mihinkään suuntaan ilman moottorikelkkaa tai snowcatia (= lumikissa, rinnekone).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rautalanka
Vast: Raitiotie Kupittaa-Kauppatori-Päärautatieasema/Turku-Satama olisi hoitanut homman
Ratikkasuunnitelma on myös haitallinen osalle Varissuon asukkaista, sillä sen jälkeen Varissuolla olisi kaksi ratikkapysäkkiä nykyisen yhdeksän bussipysäkin sijaan. Useimmilla Varissuon asukkailla etäisyys pysäkille kasvaisi. Sama ongelma olisi myös koko ratikkareitin varrella, sillä ratikkalinjan nopeus aikaansaadaan vähentämällä pysäkkien lukumäärää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää