Funikulaari

"Hoi laari laari laa, nyt Funi jumittaa" – Turun liikennekeskuksessa jaksetaan vääntää rinnehissistä vitsiä, kaupunki luottaa laitevalmistajaan

Miten tiedottaa uudella ja raikkaalla tavalla asiasta, joka toistuu lähes viikoittain? Funikulaarin rutiinihuolloista ja vikatilanteista informoidaan kaupunkilaisia muun muassa Turun liikennekeskuksen Twitter -tilillä. Viestejä selatessa ei voi välttyä ajatukselta, että jo suoranaiseksi urbaaniksi legendaksi muodostuneesta funikulaarista ei vain voi tiedottaa vakavalla naamalla.

– Voi funia poloista, kun lakkasi toimimasta. Odotetaan vielä hetken kaivatun, kunnes korjaaja tuo avun toivotun, runoillaan liikennekeskuksessa helmikuussa.

Välillä rinnehissistä syntyy kuva jopa omana persoonanaan. Joinain päivinä Funia laulattaa työnsä äärellä ja veto on kunnossa, toisinaan häntä huimaa. Joskus Funin kuppi meni nurin ja hissi nököttää paikallaan myrtyneenä.

Voi rinnehissiparkaa.

Turun liikennekeskuksessa liikenneoperaattori Erkka Orne naurahtaa, kun häneltä kysyy Funikulaarin persoonasta. Kaupunki sopi Turun liikennekeskuksen kanssa syksyllä 2019, että he ottavat vastuun funikulaarista twiittaamisesta. He kun saavat ajantasaista tietoa rinnehissin toiminnasta ympäri vuorokauden toimivaan päivystykseensä.

Ensimmäisinä vuosina twiitit olivat hyvin lyhyitä ja informatiivisia, mutta viime vuoden aikana niihin on lisätty leikkisyyttä.

– Kun pääsimme Twitteriin, ensimmäiset viestit olivat aika jäykkiä. "Funikulaari on poissa käytöstä sen ja sen aikaa." Mutta niihinkin ihmiset kommentoivat kaikenlaista, joten siitä se ajatus sitten lähti. Että miksei twiittejä voisi hieman maustaakin, Orne taustoittaa.

Hän korostaa, ettei voi ottaa kaikkea kunniaa hassuttelusta. Aivan ensimmäiset runolliset twiitit kirjoitti liikennekeskuksen Jyrki Suomalainen.

– Meillä on salissa aina 2–3 tyyppiä, ja mietimme yhdessä, että mitä sitä tällä kertaa laittaisi. Kun aloitimme tämän, niin sanoin, että antaa mennä vaan, kunhan se varsinainen asia tulee selville, Orne muistelee.

Nykyään myös teknisistä vioista kerrotaan siis runollisemmin.

Hassuttelevampi tyyli on kerännyt Twitterissä niin kannattajia kuin jonkin verran moitteitakin. Kaupungin viestintäjohtaja Saara Malila kehuu, että tyyli on kaupungin näkökulmasta vallan mainio.

– Funikulaarista joka tapauksessa Twitterissä ilkutaan ja ilakoidaan jatkuvasti, joten miksi ei virallista tietoa julkaiseva tahokin hieman irrottelisi. Kehitys on kaupungin näkökulmasta siis ollut toivottua ja kaupungin someviestinnän mukaista, Malila tiivistää.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Eikö liikennekeskuksessa sitten jo turhauduta siihen, että vioista joudutaan raportoimaan vähän väliä? Orne kiistää, että rinnehissiin olisi kyllästytty. Muutama twiitti viikossa ei työllistä liikaa.

– Ihan mielellään siitä twiittaillaan, hän naurahtaa.

Mutta millainen se funikulaarin persoona sitten olisi? Orne pohtii asiaa hetken.

– Kun meillä on tapa esittää traagisetkin asiat koomisesti, niin olisiko se sitten tragikoominen persoona?

Viime vuonna funikulaarin syntymäpäivien aikaan kaupunki vakuutti, että funikulaarin suurimittaiset katkokset tulevat selvästi vähentymään. Nyt kaupunkiympäristötoimialan vastaava rakennuttaja Antti Aalto vakuuttaa, että näin on myös käynyt.

Vikalistalta löytyy yhä ohjelmistovirheitä, yhteysongelmia ja anturivikoja, mutta Aallon mukaan kulunut vuosi on ollut edeltäjiään sujuvampi.

– Olemme saaneet tiettyjä vikoja vähenemään, mutta isoin murheenkryyni on taittopyörät. Meidän näkemyksemme mukaan niissä on suunnitteluvirhe, sillä pyöriin pääsee likaa ja kosteutta.
Sen vuoksi laakereita joudutaan vaihtamaan välillä jo etukäteen, heti kun ne osoittavat kulumisen merkkejä. Laakerit ovat Aallon mukaan niin sanotusti hyllykamaa, mutta jatkuvasti niitäkään ei voi olla vaihtamassa.

– Olemme ilmoittaneet Laitnerille, että taittopyörät on suunniteltava uusiksi. Niihin on joko saatava suojat, tai laitettava kokonaan uusiksi, se on heidän ratkaisunsa. Mutta jotain on tehtävä, koska laakerien vaihtamisesta tulee kustannuksia ja toimintahäiriöitä, Aalto tiivistää.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kaikkiaan viime vuoden huhtikuun lopulta lähtien funikulaarissa on ollut 58 käyttökatkosta. Niihin ei lasketa käyttäjälähtöisiä vikoja tai suunniteltuja huoltokatkoksia.

– Jos esimerkiksi raiteilla on lehtiä, tai raiteilta joudutaan luomaan lunta, hissi pitää pysäyttää turvallisuussyistä. Nämä pienet ulkoiset huoltotyöt eivät liity funikulaarin laitteistoon, mutta silti hissi joudutaan aina pysäyttämään, Aalto selvittää.

Tammikuussa Turku lähetti funikulaarin italialaiselle laitetoimittajalle Leitner GmbH:lle 80 000 euron laskun. Summaan sisältyivät kaikki viime lokakuuhun mennessä syntyneet ja takuun piiriin menevät korjaus-, huolto- ja päivystyskustannukset.

Viisivuotinen takuuaika umpeutuu 24. toukokuuta 2024. Aallon mukaan laitteistoa ei lähdetä vaihtamaan toisen toimittajan laitteistoon, ei takuuajankaan päätyttyä.

– Koko laitteiston vaihtaminen ei ole mahdollista. Funikulaari on tuollaisenaan hankittu, ei sitä lähdetä vaihtamaan tai muokkaamaankaan osa kerrallaan.

Sen sijaan laitevalmistajan kanssa tehdään yhteistyötä myös jatkossa.

– Ongelmia ratkaistaan heidän kanssaan senkin jälkeen, kun takuuaika on ohi. Heillä on se paras tietotaito.

ARI-MATTI RUUSKA

Arkistovideot kertovat Funikulaarin takkuisasta alkutaipaleesta

Funikulaari nostettiin raiteilleen tammikuussa 2019.
Tästä Turun Sanomien testiajovideosta nousi hilpeyttä herättänyt "hiilivaunukohu".
Näin funikulaaria esiteltiin medialle hetki ennen sen käyttöönottoa.
Turun Sanomat oli mukana myös yleisöavajaisissa.

Ennen avajaisia kuvattu 360-asteen video näyttää, miten matka sujuu Funin toimiessa

​​

Lue myös:

Kävimme läpi funikulaarin kaikki viat avajaisista alkaen – tästä johtuvat esimerkiksi ne 42 kertaa, kun ovi ei toiminut

Miten käy, kun funikulaarin takuuaika loppuu? Turun päättäjiä varoitettiin jo vuosia sitten: "Mitäs minä sanoin"



Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
yxxy
Turku kusetti itse itseään - tämä näkyy Kakolankin rinteessä
Kaupunki luottaa rinnejumittajaan Funiin..!
Kyllä kaupunki on pakko myöntää tosiasia että laite on iso fiasko laadultaan. Myös on myönnettävä ettei hankkeen hinta ole järjellinen, noin seitsemän nykyaikaisen omakotitalon hinnta, sitä on mahdoton niellä kun on vain hieman tekniikkaa sähköistettynä, betonia, terästä, peltiä ja lasia! Mutta veronmaksajat jaksavat kyllä - aina, siinä kun on se vahvin perusta, verotusvelvoite!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
yxxy
Vast: Turku kusetti itse itseään - tämä näkyy Kakolankin rinteessä
Korjaan noin 14 - 15 keskitason omakotitalon arvoa vastaava laite - funikulaari. Onko järkeenkäypää...kun ei edes toimi!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Vitsi, vitsi
Otsikossa lukee: "kaupunki luottaa laitevalmistajaan"

Miksi kaupunki yhä luottaa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Vitsi, vitsi
Kuinka moni autoilija luottaisi autonvalmistajaan joka tuottaisi yhtä epäluotettavia autoja...?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ArvoTasa
Mainosarvo
Hienoa on että Turkulaiset osaavat nauraa itselleen, (lue päätäjilleen), mutta aika Arvekastahan se on.
Otetaan opiksi, onhan raitiotiehankekin iso vitsi, onhan?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
iÅboriginaali
Naurattaa kauheasti...
Minua naurattaa aina kauheasti nähdessäni maksamani Turun kunnallisveron.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää