Lähijuna

Varsinais-Suomen lähijunahanke etenee, VR:lle on perustettu kilpailija – yhtiössä on mukana todella kova nimi ja liikennöintilegenda

MAURI RATILAINEN
Onnibussin perustaja Pekka Möttö mullisti Suomessa linja-autoliikennemarkkinat. Nyt hän yrittää samaa temppua raiteilla. Möttö on mukana yhtiössä, joka haluaa käynnistää lähijunaliikenteen Turun seudulla.
Onnibussin perustaja Pekka Möttö mullisti Suomessa linja-autoliikennemarkkinat. Nyt hän yrittää samaa temppua raiteilla. Möttö on mukana yhtiössä, joka haluaa käynnistää lähijunaliikenteen Turun seudulla.

Suomeen on syntynyt uusi junaoperaattori, joka pyrkii henkilöjunaliikenteen markkinoille VR:n seuraksi.

Turun Sanomat on aiemmin uutisoinut kiinnostuneesta toimijasta, joka haluaa käynnistää lähijunali...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (55)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Pohjola
Lähijunia innokkaasti odottaen
Mahtavaa, että Möttö pyrkii tekemään saman raiteilla kuin teki bussiliikenteessä! Toivotaan vaan kovasti, että VR:n lobbarien voima ei riitä torppaamaan hanketta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
SaunaSivari
Vast: Lähijunia innokkaasti odottaen
Eli lopetti maaseutujen bussivuorot kokonaan👍
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Lähijunia innokkaasti odottaen
Kyytipalvelut meni konkurssiin. Onnibussi myytiin Skotlantiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mikkemakke
Vast: Lähijunia innokkaasti odottaen
Mitä järkeä on ylläpitää yhteiskunnan tuella sellaisia bussivuoroja, joissa on yksi tai kaksi matkustajaa? Kutsubussi tai -taksijärjestelmä ja digitalisaation hyödyntäminen, niin syrjäseutujen ihmisetkin pääsevät palvelujen äärelle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Todella kova nimi?
Kun Onnibussi oli myyty, oli kyytipalvelu Kyytin vuoro. Se päätyi konkurssiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Todella kova nimi?
Montako menestyvää yritystä nimimerkki 'Mankala' on itse perustanut ja myynyt?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Todella kova nimi?
Kommentaattori: mitä ihmettä se tähän asiaan liittyy??
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
PohdiskelijaPoika
Vast: Todella kova nimi?
Näin voi yritystoiminnassa joskus käydä. Vai onko sinulla jokin kirja, mistä näkee etukäteen kuinka käy? Ottaisin siitä mielelläni kopion. Onnibus on toki kova taidonnäyte ja aivan kiistaton. Se järkevöitti lippuhinnat vetäen myös rautatiet vastaavaan hinnoittelumalliin. Lisäksi lippujärjestelmät kokivat Onnibusin myötä huiman kehityksen, koska vuonna 2012 ne olivat bussien ja junien kohdalla monin tavoin vanhentuneita.

Toki tälläkin palstalla on niitä, joiden mielestä nykytasoon nähden moninkertainen hintataso huonommalla palvelulla olisi kova juttu. Ratikka ja lähijunat eivät ole vastakkain, vaan toisiaan täydentävät. Kuten on muualla Suomessa ja maailmallakin. Ja kumpikin on myös runkobussien tavoin hyviä, toteuttamiskelpoisia hankkeita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Antsu
Kiitos ei
ole tarvetta kun ei ole matkustajia ja mistä ne muutamat junaan nousee kun ei ole asemia eikä pysäkkejä, emmekä me veronmaksajat kustanneta uusien pysähdyspaikkojen rakentamista. Sähkö/vetybussit hoitaa ketterästi homman ja hakee ihmiset sieltä missä ne ovat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Kiitos ei
Samaa ihmettelen minäkin. Mitään huutavaa tarvetta lähijunalle ei ole ilmassa. Jotkut harvat sellaisesta haaveilevat, mutta ovatko hekään miettineet asiaa sen syvällisemmin. Kumipyöräliikenne on niin paljon joustavampaa, eikä lyhyillä matkoilla matkustusmukavuudella on oleellista merkitystä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Kiitos ei
Samaa sanon minä, omasta itsekkäästä näkökulmasta katsoen. En edes tiedä, missä lähin lähijunan pysäkki voisi olla, mutta epäilen että sinne on matkaa jokunen kilometri. Taksillako sinne pitäisi mennä? Pysyn bussien kannalla.

Julkista liikennettä käytetään siellä missä se on toimivaa. Jos pysäkki on kaukana tai ajot harvassa, nykykansalainen ottaa käyttöön omat eväät. Ei bussilinjoillakaan ole muuta kuin työmatkaliikennettä, kaksi kertaa tunnin, pari vuorokaudessa ja muuten ajavat tyhjinä, mikäli kunta panostaa yksipuolisesti tietyn ikäisiin asukkaisiin.

Mutta yksi asia jaksaa aina vain ihmetyttää, miesten vähäisyys julkisten käytössä. Opiskelijaikäisiä näkyy, mutta siitä vanhempia on hyvin harvassa. Seuraavana ovat rollaattori-ikäiset.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Kiitos ei
"Mitään huutavaa tarvetta lähijunalle ei ole ilmassa" - ehkä ei, mutta niin kaupunki kuin asukkaat tunnistavat tarpeen kehittää joukkoliikennettä, mm. ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi.

Lähijuna ei juuri nyt kattaisi kuin suurimman osan Turkua, osia jäisi ilman lähijunayhteyksiä. Mutta. Kun radat kerran ovat olemassa (joiltain osin ehkä kaipaavat kyllä kunnostusta), eikö olisi järkevää käyttää niiden tarjoamat mahdollisuudet? Se ei tarkoita, ettei paikallisbussiliikennettä tarvitsisi lainkaan kehittää, mutta lähijuna korvaisi aika hyvin ainakin äärimmäisen kalliin ratikan.

Eikös suunta muutenkin koko yhteiskunnassa ole nykyään, että käytetään vanha hyväksi ja loppuun, ennemmin kuin pykätään aina uutta?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Hyvä
Toivotan onnea hankkeelle, toivottavasti lähijunaliikenne Turun seudulla toteutuu. Tuhat kertaa mielekkäämpi hanke kuin raitiotie.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hyvä
1000 kertaa? Mihin tämä hype mahtaa perustua ja miksei kukaan ole tähän aiemmin ryhtynyt? Olisiko kannattavuudellea jotain tekemistä asian kanssa? Tässäkin puuhamiehet ilmoittavat, että he eivät tähän rahojaan laita, mutta veronmaksajien kustannuksella saadaan 40 vuotta vanhat romut raiteille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Hyvä
Luulisi asiayhteydestä ymmärtävän (vapaa keskustelupalsta, henkilökohtaiset mielipiteet), että tuo "tuhat kertaa" oli vain ilmaisu. Mielekkyyttähän ei ylipäätään voi tarkasti mitata, mielekkyys on arvioijan ajatuksissa. Olisinpa voinut heittää jopa "miljoona kertaa mielekkäämpi", ilmaisunvapauden puitteissa.

Kannattavuuteen en ottanut kantaa, en osaa sitä arvioida. Olen taipuvainen ajattelemaan, että lähijunahanke ei ole mikään suuri rahasampo. Hyvä, jollei jopa ihme, jos saavat omansa pois, ihanteellisesti vielä korkojen kera. Olisikin pikemminkin yhteiskunnan asia järjestää tuo lähijunaliikenne, kuten joukkoliikenne suurelta osin muutenkin. Joukkoliikenteen ei pitäisi olla mikään rahabisnes, vaan yhteiskunnan tarjoama palvelu - niin ihmisten kuin luonnonkin hyväksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nettoveronmaksaja
Vast: Hyvä
Juuri noin. Tuosta hankkeesta ei tule Turun veronmaksajille samanlaista järjetöntä rasitetta ja laskua mitä raitiovaunusta tulisi. Onneksi raitiovaunua ei tule kuitenkaan Turkuun, koska nykyisessä valtuustossa on vaalikoneiden mukaan enemmän raitiovaunuhankkeen vastustajia kuin kannattajia. Toki Arve voi yrittää jotain silmänkääntötemppua konsulttiensa avulla, mutta siinäpähän sitten maksavat kun me nettoveronmaksajat muutamme Naantaliin tai Kaarinaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Hyvä
Nimimerkki Mankala ihmettelee, miksei joku ole tähän aiemmin ryhtynyt? Ihan vastaava kysymys kuin alkaisi ilmastonmuutoksesta ihmetellä miksi kukaan ei ole sen torjuntaan aiemmin ryhtynyt.

Tähän perustamishankkeeseen ei olla saatavilla olevien tietojen mukaan käyttämässä verorahoja. Itse matkoista maksettaisiin aluksi vastaava tuki kuin bussiliikenteellekin. Sinänsä ihan loogista, jos yhdelle maksetaan tuki niin miksei toisellekin.

Lisäksi: Tässä puhutaan summista 1-5 miljoonaa.

Raitiovaunuhankkeessa on kyseessä 300-500 miljoonaa kyseessä, eli siinä puhutaan satakertaisista rahamääristä. Lähijuna on kiteytettynä suosittu hanke sen kohtuullisen hinnan takia.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hyvä
Angus on tässä oikeassa. Jos yhteiskunta tarvitsee lähijunia, sen pitää ne järjestää. Tähän asti ei ole tarvetta ollut, mikä myös Kommentoijalle tiedoksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Hyvä
En ymmärrä perusteluja lähijunan vastustamista, antaa yrittäjien yrittää, markkinat hoitaa jos ei kannata. Luulen että kyseessä onkin pelko raitiotiehankkeen kaatumisesta, mikä onkin toivottavaa, "junat" eivät kuulu kaupungin kaduille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Hyvä
Mikäs joukkoliikenteen muoto ei saa yhteiskunnan tukea? Tämä lähijunabuumi taitaa olla ratikkabuumista lähtöisin? Tosin sitä paljon järkevämpi ja halvempi ratkaisu tällä kalustolla. Sitäpaitsi raideliikennettä suositaan tänä ilmastomuutoksen aikana varsinkin kun se täyttää osin sekä lähi-että paikallisliikenteen tarpeita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hyvä
AT: tässä yrittäjät yrittävät yritellä veronmaksajien rahoilla. En ymmärrä miksi sellaista pitäisi puoltaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Hyvä
Mankala: "Tässä yrittäjät yrittävät yritellä veronmaksajien rahalla". Vai niin. Vastustanet siis myös Föliä kokonaisuudessaan ja myös tulevaa ratikkaa. Iso osa Fölistä liikennöidään yksityisten palveluntarjoajien voimin, ja pidän hyvin todennäköisenä, että myös ratikkatoiminnot ulkoistettaisiin, sen ajeleminen kun ei kuulu kaupungin "ydintoimintoihin". En tunne Kela-taksien toiminta- ja kustannusperiaatteita, mutta eiköhän niitäkin tueta. Kaikki pois vain, joukkoliikenne toimikoon puhtaasti markkinatalouden ehdoilla, vai? Itse olen lähes päinvastaista mieltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hyvä
Angus: joukkoliikenne kuuluu yhteiskunnan tarjoamiin palveluihin ja siihen on syytä käyttää verovaroja. Mutta yhteiskunta määrää mitä liikennemuotoja on järkevä tukea. Lähijuniin ei riitä matkustajia. Tässä jutussa esiintyvät "liikemiehet" eivät ole mitään liikennoitsijöitä vaan pelureita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Hyvä
Tuossa on pähkäiltävää puolesta tai vastaan julkisen liikenteen osalta.
En tiedä olenko oikeassa tai väärässä toteamuksessani.
Aikoinaan työmatkakulut olivat verovapaita ja esim. bussiliikenne Matkahuollon taksojen mukainen.
Turussa poliittisesti sovittiin yhteistariffiin koskien yksityisiä liikennöitsijöitä ja "keltsikoita".
Seuraavaksi poliittisesti sovittiin matkakulujen verovähennyksistä.
Tuohon liittyen kuntien piti tukea joukkoliikennettä kompensoidakseen verovähennyksiä.
Siitä on tullut tämä nykyinen Föli-liikenne. Kunnat maksavat osuutensa liikennöinnistä.
Tämä lyhyen yksinkertaisen lyhyestä yksinkertaistuksesta tässä asiassa.
Joten tästä alkakoon tietäjien temmellyskenttä.
Tähdennän että tämä on yksinkertaisen bussikuskin tiivistelmä alkutaipaleesta FÖLI-liikenteeseen.
Valtakunnan tai Helsingin tai Tampereen päätöksistä en tiedä enkä ehkä Turun seudun päätöksistäkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää

Luitko jo nämä?