Pysäköinti

Autot pysyvät arvotalon kupeessa – Benito Casagranden vaatimus ei johtanut toimenpiteisiin

EERO SAARIKOSKI

Kiinteistö Oy Casagrandentalon hallitusta johtavan arkkitehti Benito Casagranden allekirjoittama toimenpidepyyntö veti vesiperän torstaina Turun rakennus- ja lupalautakunnassa. Casagrande vaati talon ...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Ei yllätä
Ei ole suurikaan yllätys, että Turku pitää autoilijoiden puolta viihtyvyys- ja kulttuuriarvoja vastaan. Olisi tosi mielenkiintoista kuulla perustelut, miksi nuo kolme autopaikkaa ovat niin olennaisen tärkeät, ettei niitä voi poistaa!

Mikä kumman peruste hylätä esitys tämä on: "Autojen sijoittumisella keskiaikaisen kadun varrelle ei ole merkitystä, koska katua ei ole suojeltu kaavalla." Eikö mitään muita kuin autoilun arvoja voi ottaa huomioon, ellei niitä ole kaavassa?! Onko tuohon sitten kaavassa merkitty kolme autopaikkaa?

En kylläkään hahmota paikkaa. Ehkä nuo autopaikat ovat jotenkin tavattoman hyödyllisiä ja tärkeitä. Mutta paikka kuin paikka, vaikutukset mitkä vaikutukset, Turku kannustaa yksityisautoilemaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Ei yllätä
En hahmota minäkään, mutta kun autoilu ja/tai parkkipaikat mainitaan, vastustan aina niitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Saarelainen
Vast: Ei yllätä
Kysehän on Casagranden naapuritalon pihasta, suljetun rautaportin takana, yksityisalueesta .
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Autoilun helpottajat
Rakennus- ja lupalautakunnan ei ole tarkoituskaan suojella ympärristöä, kaupunkikuvaa tai muuta kivaa. Lautakunnan ja sen alaisuudessa toimivien virkahenkilöiden tehtävä on helpottaa autoilua. Sen näkee jo kaavasuunnittelijoiden piirtämistä kaavoista. ”Sinne minne insinööri piirtää kadun tulee katu, tarvittiin sitä tai ei”.

Kaupunkiympäristölautakunnassa voisi olla järkevämpää toimintaa. Tosin sielläkin on kokoomus ja mm O.Manni jotka autoilu-ideologiaa kannattavat järjen vastaisesti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Autoilun helpottajat
Eli kääntäen, pitäisikö autoilua vaikeuttaa? Miksi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Autoilun helpottajat
Se, että autoilua ei erityisesti edistetä, ei ole sama asia kuin autoilun vaikeuttaminen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Autoilun helpottajat
Sanoilla leikkimistä, helpottamisen vastakohta on vaikeuttaminen, mitä onkin onnistuneesti harjoitettu, mutta autoilijoiden rahat kyllä kelpaavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Autoilun helpottajat
"Sanoilla leikkimistä", sanoo ArvoTasa, vaikka itse aloitti "Eli kääntäen, pitäisikö autoilua vaikeuttaa?"

Kyllä helpottamisen ja vaikeuttamisen lisäksi on kolmas vaihtoehto, neutraalius ja/tai tilanteen säilyminen ennallaan.

Mutta jos ArvoTasa vaatii, että kahdesta on valittava, niin useimpien perusteiden mukaan autoilua on sitten ennemmin vaikeutettava kuin helpotettava. Tämän puolesta puhuu ennen kaikkea ilmasto, mutta myös viihtyvyys ja turvallisuus. Yleinen, laaja ja pitkäaikainen tarkoitus on ollut suosia kevyttä ja joukkoliikennettä, tarvittaessa jopa autoilun kustannuksella. Tämä tosin on enimmäkseen jäänyt juhlapuheiden tasolle. Hiilineutraaliustavoitteita on lähes mahdoton saavuttaa, ellei yksityisautoilua pystytä vähentämään yhtään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Autoilun helpottajat
Olen täysin tietoinen Turun maailman kunnianhimoisimmasta ilmastostrategiasta, jonka valtuusto siunasi, Turkulaisilta ei asiaa kysytty.
Pelkäänpä että sen seurauksena ja toteutustavoista johtuen aktiiviväestö siirtyy lähikuntiin.
Jo Koronan aikana kuultiin keskustan yrittäjien hätähuuto ja tehtiin muutamia kokeiluja, joita ei kuitenkaan jatkettu, YLE: "Yrittäjien koronakurimusta yritettiin helpottaa ilmaisella keskustapysäköinnillä monessa kaupungissa. Kokeilua ei kuitenkaan jatketa, koska ilmainen pysäköinti kävi liikaa kaupunkien kukkaroille."
Mitä turvallisuuteen ja viihtyisyyteen tulee, itse koen turvattomuutta ainoastaan kaksipyöräisten osalta kävellessäni, autoista ei mitään haittaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.