Föli

Föli ryhtyy testaamaan pysäkkikuulutuksia sähköbusseissa – Kuulutusääneksi haluttiin valita selkeä ja miellyttävä ääni

LENNART HOLMBERG
Tänä vuonna pysäkkikuulutukset tulevat käyttöön kaikkiin Fölin sähköbusseihin.
Tänä vuonna pysäkkikuulutukset tulevat käyttöön kaikkiin Fölin sähköbusseihin.

Turun seudun joukkoliikenne Föli ottaa käyttöön pysäkkikuulutukset. Kuulutus sisältää seuraavan pysäkin nimen suomeksi ja ruotsiksi sekä keskeisillä pysäkeillä myös englanniksi. Pysäkin nimi kuulutetaan bussin sisällä hieman ennen kuin se saapuu pysäkille.

Ensimmäisenä kuulutukset otetaan testikäyttöön kahdella Turun keskustan pysäkillä, joita käyttävät muun muassa linjat 13, 18 ja 61.

– Seuraavan pysäkin kertovia kuulutuksia ovat toivoneet erityisesti näkövammaiset matkustajat. Kuulutukset lisäävätkin joukkoliikenteen saavutettavuutta. Kuulutuksista hyötyvät myös muut, esimerkiksi harvoin matkustavat tai itselleen vieraita reittejä kulkevat, kertoo tiedotteessa Fölin kehittämispäällikkö Topias Pihlava.

Kuulutukset tulevat tänä vuonna käyttöön kaikissa Fölin sähköbusseissa. Järjestelmän käyttöönotto koko liikenteessä tulee tapahtumaan kuitenkin vasta vuosien kuluessa, sillä kaikissa nykybusseissa ei ole sopivaa kuulutuslaitteistoa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Pihlavan mukaan pysäkkikuulutukset saadaan käyttöön vasta nyt, kun liikennöintisopimukset ja bussikalusto uusiutuvat. Hän kuitenkin myöntää, että näkövammaisilta henkilöiltä on jo aiemminkin tullut toiveita pysäkkikuulutusten käyttöönotosta. Uudistusten toteuttaminen ei kuitenkaan ole ollut ajankohtaista juuri pitkien sopimusten takia, perustelee Pihlava.

– Meillä on niin pitkät sopimukset, joiden myötä kalusto vaihtuu. Hankkeen toteuttaminen on tarkoituksenmukaista tässä kohtaa, kun kalustoa uusitaan.

Kuulutusääni valittiin parinkymmenen vaihtoehdon joukosta. Valittu ääni sai eniten kannatusta näkövammaisilta, muilta matkustajilta sekä ääniasiantuntijoilta. Fölin mukaan tavoitteena oli löytää erottuva ja selkeä, mutta miellyttävä ääni.

Valitun äänen pohjalta rakennetaan koneääni, jota voidaan jatkossa hyödyntää myös muunlaisiin kuulutuksiin bussin sisällä, kuten liikenteen häiriöistä kertomiseen. Koneäänen rakentaa kaarinalainen yritys a.i.mater. Testivaiheessa kuulutukset ovat ääninäyttelijä Jenni Sainion lukemia, minkä jälkeen käyttöön tulee koneääni.

Kuuntele tästä pysäkkikuulutuksen ääninäyte.



Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Luitko jo nämä?