Lounais-Suomen poliisilaitos

36 autoilijalle sakkoja piittaamattomasta ajokäyttäytymisestä – poliisi varoittaa jalankulkijoille erityisen vaarallisesta "giljotiinista"

MARTTIINA SAIRANEN

Poliisi antoi sakkoja 36 autoilijalle, jotka eivät pysäyttäneet autoa suojatielle menossa olevan jalankulkijan takia.

Lounais-Suomen poliisi tehovalvoi suojateitä kahden viikon ajan huhtikuun puolivälistä toukokuun alkuun asti. Valvonnan kohteena olivat erityisesti paikat, joissa liikkuu koululaisia ja työmatkalaisia.

Tyypillisin laiminlyönti oli, etteivät autoilijat antaneet jalankulkijoille kulkua suojatielle. Näitä sakkoja jaettiin 36 kappaletta. Suojatielle ajaessaan autoilijan on hiljennettävä vauhtia, oli jalankulkijoita näkyvissä tai ei. Auto on tarvittaessa saatava pysähtymään.

– Kuljettajan on hiljennettävä vauhtiaan ennen suojatietä, erityisesti jos suojatien läheisyydessä on jalankulkijoita, jotka voivat pyrkiä tai ovat selkeästi pyrkimässä suojatielle, muistuttaa Lounais-Suomen poliisilaitoksen liikennepoliisisektorin johtaja, ylikomisario Mika Peltola poliisin tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Poliisi sai kiinni kuusi autoilijaa, jotka ohittivat viereistä kaistaa käyttäen suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon pysähtymättä.

– Tämä niin sanottu giljotiinitilanne on erittäin vaarallinen suojatiellä liikkuvalle tienkäyttäjälle. Poliisi voi määrätä tällaisesta piittaamattomasta ajokäyttäytymisestä kuljettajalle myös ajokieltoa, kertoo Peltola.

Sakkoja tai huomautuksia saivat myös polkupyöräilijät ja sähköpotkulautailijat, jotka eivät noudattaneet liikennesääntöjä suojateillä.

Poliisi tapasi liikenteestä yhteensä 13 polkupyöräilijää tai kevyen sähköajoneuvon kuljettajaa, jotka ajoivat sellaisella nopeudella, etteivät olisi tarvittaessa voineet pysäyttää ajoneuvoaan ennen suojatietä.

Yhteensä 12 polkupyöräilijää tai sähköajoneuvon kuljettajaa ei taas antanut esteetöntä kulkua suojatiellä olevalle tai sille valmistautumaan menevälle jalankulkijalle.

– On hyvä muistaa, että pyöräilijä tai sähköpotkulautailija on liikenteessä ajoneuvon kuljettaja ja ajoradalla kulkevia kuljettajia koskevat suurelta osin samat säännöt kuin autoilijaa. Tilannenopeus on sovitettava muun liikenteen ja ympäristön mukaan myös satulan selässä, Peltola toteaa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (20)

Vanhimmat ensin
Vastaa
CeeJii
Kuinka tehokasta valvontaa?
Näen joka päivä useita tällaisia tilanteita lyhyen työmatkani aikana, joten tiedän varmasti sen, että nämä luvut ovat paljon alakanttiin.

Jos Poliisi haluaisi todella tehovalvoa tätä asia, niin puhuisimme varmasti sadoista, eikä kymmenistä tapauksista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
K.K.
Vast: Kuinka tehokasta valvontaa?
Juuri näin. Ei tällainen näpertely valvonnassa muuta mitään. Sama meno jatkuu kaikkialla. Tämä valvonta tulisi ottaa jokapäiväiseksi Turussa!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ArvoTasa
Otsikko
Myös 25 pyöräilijälle...ettei totuus unohtuisi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Turuus2015
Ihme, että yhä elossa
"Poliisi sai kiinni kuusi autoilijaa, jotka ohittivat viereistä kaistaa käyttäen suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon pysähtymättä."

Juuri tuollaisissa tilanteissa olen melkein päässyt hengestäni. Sitten on nämä suojatiet, joissa on kaksi samansuuntaista kaistaa. Esimerkiksi tuolla Kivikartiolla on yksi, ennen sitä uutta R-kioskia, jos tulee keskustan suunnasta. Kun toinen auto on pysähtynyt päästääkseen minut yli, niin mitä tekee se toinen auto? Kaasuttaa vaan, totta kai... Mikä ärsyke se on joillekin autoilijoille, että kun toinen auto pysähtyy suojatien eteen, niin painetaan sitä kaasua, eikä jarrua? Yhdellä kerralla oli liiankin lähellä, ettei ajanut päälle. Aina kun toinen auto päästää yli, katson aina, päästääkö se toinen. Vieläkin kaduttaa, etten ottanut rekisteriä ylös, mutta sen jälkeen olinkin hetken shokissa... Mitä jos olisin työntänyt lastenvaunuja tai joku muu olisi kävellyt edelläni? En halua edes ajatella.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Ihme, että yhä elossa
Olen kaksi kertaa pelastunut kuolemalta/vakavalta loukkaantumiselta jäämällä odottamaan, pysähtyykö se rinnakkaisenkin kaistan auto. Tuntuu tosi inhottavalta seisottaa sitä autoa, joka antoi tietä, mutta oman hengen nimissä on pakko pysähtyä sen nokan eteen katsomaan, miten käy. Muitakin kertoja olen joutunut pysähtymään samoin pysähtyneen auton eteen, mutta niillä kerroilla se toinen auto sentään pysähtyi, eli ei ollut hengenlähtö niin likellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Ihme, että yhä elossa
Minäkin olen ollut lähellä jäädä pyörän, skuutin ja auton alle, mutta en silti käytä sanoja aina, taas, ei koskaan yms. Kun usempikaistaisella teillä kuljettajana pysähtyessä "houkuttelee" jalankulkijan ylittämään suojatietä, pelottaa että joku ajaa viereiseltä kaistalta pysähtymättä, mutta silti en usko että kyse on tahallisuudesta. Itse pyrin myös kävellessä varmistumaan että kadun ylitys olisi turvallista mutta varsinkin isojen autojen kohdalla näkyväisyys on huono viereiselle kaistalle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Ihme, että yhä elossa
Tieliikennelaissa ei ole mitään sellaista poikkeusta suojatiesäännöstä, että useampikaistaisella tiellä sitä ei tarvitse noudattaa. Tietä antava autoilija on täysin oikeassa ja vastuullinen, viereistä kaistaa pysähtymättä ajava täysin väärässä ja erittäin vastuuton.

Olen kyllä ollut tulla pyöräilijänkin kaatamaksi, muutaman kerran. En kokenut tilannetta yhtä vaaralliseksi kuin jos oli uhkana jäädä auton alle. Vaikka voihan siinä pahasti käydä, pyörän kaatamanakin.

Tässä keskustelussa ei ole käytetty sanoja aina, taas, ei koskaan (poikkeuksena että Turuus2015 kertoi, miten hän itse "aina" toimii), joten niiden käyttöä on kumma tässä kritisoida.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
SirT
Jalankulkijoiden syytä katsoa ja pysähtyä ennen suojatielle menoa
Tällaista valvontaa toivoisi poliisin ehtivän tehdä useamminkin. Myös jalkakäytävillä ajelevia aikuisia pyöräilijöitä ja skuuttimenijöitä tulisi sakottaa sillä heitä liikkuu liiaksi, ja liian kovalla nopeudella. Itse olen hyvin varovainen suojatielle astuessa, ja useimmat autoilijat ovat hidastaneet ja antaneet tietä. Silti varmasti heitä liikkuu liiaksi teillä. Kaikkein jalankulkijoiden kannattaa olla varovaisia. Usien valitettavasti näkee niitä, jotka astuvat suojatielle ljopa katsomatta tuleeko autoja vai ei. Kannattaa oman turvallisuuden vuoksi katsoa, ja ottaa katse ylös sieltä kännykästä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Jalankulkijoiden syytä katsoa ja pysähtyä ennen suojatielle menoa
"sien valitettavasti näkee niitä, jotka astuvat suojatielle ljopa katsomatta tuleeko autoja vai ei"

Tyypillistä uhrin syyttämistä. Tuon kirjoittajan mielestä on valitettampaa että jalankulkija ei katso kuin se, että autoilija ei katso eikä piittaa. Omalla turvallisuudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä eikä tuollainen uhrin syyllistäminen ole koskaan eikä missään parantanut turvallisuutta vaan heikentänyt sitä koska vastaavalla tavalla ajattelevat kokevat saavansa siitä hyväksyntää lainvastaiselle toiminnalleen.

Eli tuollainen jalankulkijoita syyllistävä kirjoittelu todellakin heikentää liikenneturvallisuutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Jalankulkijoiden syytä katsoa ja pysähtyä ennen suojatielle menoa
Mistä pyöräilijä tuohon nuo uhrit nappasi tuohon SirT:n kirjoitukseen.
Onko liian vaikeaa käsittää että liikkuessa kannattaa aina seurata myös ympäristöä.
Tuo koskee kaikkia eli myös jalankulkijoitakin.
Kun liikenteessä tapahtuu onnettomuuksia niin se että tietää olevansa oikeassa ei auta vammoihin.
Kannattaisi aina pitää mielessä että liikenteessä kaikkien pitäisi huomioida myös toiset liikkujat.
On vaikea ymmärtää että miljoonakaupungeissa osataan liikkua mutta ei Turussa.
Ehkä Turkulaisten pitäisi miettiä kumpi on parempi tapa: Mää Mää vai Me Me.

Mää Mää = Minä tiedän oikeuteni.
Me Me = Me tiedämme velvollisuutemme.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Jalankulkijoiden syytä katsoa ja pysähtyä ennen suojatielle menoa
Ennenkuin tulee mitään mielenpahoitusta niin lisään:
Hälytysajossa olevien ajoneuvojen on valoista ja äänestä huolimatta noudatettava varovaisuutta.
Vaikka niille pitää antaa tilaa niin ei niilläkään ole "rajattomia oikeuksia" liikenteessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää

Luitko jo nämä?