36 autoilijalle sakkoja piittaamattomasta ajokäyttäytymisestä – poliisi varoittaa jalankulkijoille erityisen vaarallisesta "giljotiinista"
Poliisi antoi sakkoja 36 autoilijalle, jotka eivät pysäyttäneet autoa suojatielle menossa olevan jalankulkijan takia.
Lounais-Suomen poliisi tehovalvoi suojateitä kahden viikon ajan huhtikuun puolivälistä toukokuun alkuun asti. Valvonnan kohteena olivat erityisesti paikat, joissa liikkuu koululaisia ja työmatkalaisia.
Tyypillisin laiminlyönti oli, etteivät autoilijat antaneet jalankulkijoille kulkua suojatielle. Näitä sakkoja jaettiin 36 kappaletta. Suojatielle ajaessaan autoilijan on hiljennettävä vauhtia, oli jalankulkijoita näkyvissä tai ei. Auto on tarvittaessa saatava pysähtymään.
– Kuljettajan on hiljennettävä vauhtiaan ennen suojatietä, erityisesti jos suojatien läheisyydessä on jalankulkijoita, jotka voivat pyrkiä tai ovat selkeästi pyrkimässä suojatielle, muistuttaa Lounais-Suomen poliisilaitoksen liikennepoliisisektorin johtaja, ylikomisario Mika Peltola poliisin tiedotteessa.
Poliisi sai kiinni kuusi autoilijaa, jotka ohittivat viereistä kaistaa käyttäen suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon pysähtymättä.
– Tämä niin sanottu giljotiinitilanne on erittäin vaarallinen suojatiellä liikkuvalle tienkäyttäjälle. Poliisi voi määrätä tällaisesta piittaamattomasta ajokäyttäytymisestä kuljettajalle myös ajokieltoa, kertoo Peltola.
Sakkoja tai huomautuksia saivat myös polkupyöräilijät ja sähköpotkulautailijat, jotka eivät noudattaneet liikennesääntöjä suojateillä.
Poliisi tapasi liikenteestä yhteensä 13 polkupyöräilijää tai kevyen sähköajoneuvon kuljettajaa, jotka ajoivat sellaisella nopeudella, etteivät olisi tarvittaessa voineet pysäyttää ajoneuvoaan ennen suojatietä.
Yhteensä 12 polkupyöräilijää tai sähköajoneuvon kuljettajaa ei taas antanut esteetöntä kulkua suojatiellä olevalle tai sille valmistautumaan menevälle jalankulkijalle.
– On hyvä muistaa, että pyöräilijä tai sähköpotkulautailija on liikenteessä ajoneuvon kuljettaja ja ajoradalla kulkevia kuljettajia koskevat suurelta osin samat säännöt kuin autoilijaa. Tilannenopeus on sovitettava muun liikenteen ja ympäristön mukaan myös satulan selässä, Peltola toteaa.