Autotehdas

Valmet Automotive käynnistää muutosneuvottelut Uudessakaupungissa – irtisanomisuhan alla 1 100 työntekijää

JORI LIIMATAINEN

Valmet Automotive tiedotti perjantaina Uudenkaupungin tehtaan koko autonvalmistusliiketoimintaa ja sen henkilöstöä koskevista muutosneuvotteluista. Sopeutustarve on 1 100 henkilöä.

 – Muutosneuvottelujen taustalla ovat tuotannolliset ja taloudelliset syyt liittyen siihen, että meillä loppuu GLC-mallin tuotanto sopimuksen mukaisesti ja tässä globaalissa epävarmuustilassa, missä autoteollisuus elää, niin tähän ajankohtaan ja tällä aikataululla ei ollut mahdollista saada korvaavaa sopimusta, valmistusliiketoiminnan johtaja Pasi Rannus kertoo.

Mercedes-Benzin GLC-sopimus päättyy kesäkuussa.

Neuvottelut eivät koske yrityksen akkuliiketoimintoja, Mersun A-sarjan valmistusta, eikä käynnissä olevia projektitöitä. Valmet Automotive on aiemmin ilmoittanut kahdesta sähköautoprojektista, jotka tulevat tuotantoon Uudenkaupungin autotehtaalla vuosina 2022 ja 2023.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Korona-aikana äitynyt autoteollisuuden komponenttipula sai uuden, merkittävän iskun Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Läntisessä Ukrainassa valmistetaan erityisesti johtosarjoja. Venäjä taas tuottaa muun muassa merkittävän osan elektroniikkateollisuudessa käytettävistä jalokaasuista.

Sota ja Venäjän pakotteet ovat vaikeuttaneet keskieurooppalaisten autotehtaiden toimintaa merkittävästi. Iltalehden ja Moottorin mukaan muun muassa Mercedes, Volkswagen, Audi ja BMW ovat supistaneet tai keskeyttäneet toimintojaan Ukrainasta tulevien komponenttien toimitusongelmien vuoksi.

Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäki kertoi Turun Sanomille maaliskuun alkupuolella, että Uuteenkaupunkiin ei tule komponentteja tai osia Ukrainasta, Venäjältä tai Valko-Venäjältä, ja että sen tuotanto jatkuu normaalisti (TS 11.3.).

Jo 18. maaliskuuta yritys kuitenkin tiedotti, että se neuvottelee henkilöstön tilapäisestä vähennystarpeesta A-sarjan tuotantoon vaikuttaneesta yllättävästä komponenttipulasta. Välitön uhka mallin valmistuksen keskeyttämisestä on jo kuitenkin väistynyt.

Tehtaan ahdingossa ei Rannuksen mukaan edelleenkään ole kyse komponenttipulasta.

– Puhtaasti komponenttipulaan tämä ei liity. Kokonaisvaltainen tilanne joka on nyt käsillä, on hidastanut tiettyjä päätöksiä ja sen takia uusia ratkaisuja ei olla saatu tehtyä, hän sanoo ja jatkaa:

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

 – Kyllä kaikella on kaikkeen vaikutus. Pandemia, komponenttipula ja viimeisimpänä Ukrainan sota – ne hidastavat asiakkaidemme päätöksentekoa.

Bensan hintojen nousulla ja sodan vauhdittamalla sähköautojen kysynnän kasvulla hän ei näe olevan tehtaan tilanteelle merkitystä.

– Ei sillä ole vaikutusta tässä kohtaa meidän ratkaisuihin. Polttomoottoriautoja valmistetaan vielä hyvänkin aikaa, Rannus sanoo.

Rannuksen mukaan muutosneuvottelut aloitetaan Uudessakaupungissa ensi viikolla. Työnantaja harkitsee toimenpiteeksi lomautuksia, irtisanomisia ja toimenkuvien muutoksia.

– Muutosneuvotteluesitys on annettu tänään luottamushenkilöille ja sitä kautta koko henkilöstölle. Neuvottelut kestävät noin kuusi viikkoa ja sen jälkeen on päätöksenteon paikka.

Rannus ei globaalin tilanteen epävarmuuteen vedoten kommentoi, missä vaiheessa käännettä parempaan olisi odotettavissa.

Professori: Taustalla globaalit muutokset ja kriisit

Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan professori Peter Lund näkee Valmet Automotiven vaikeuksien olevan osa laajaa, koronan aikana eskaloitunutta teollisuuden ahdinkoa, jolle Ukrainan sota on vain viimeisin isku.

– Venäjän kriisi ei vaikuta pelkästään energiapuolelle vaan myös erilaisiin materiaalivirtoihin. Venäjä on suuri metallien ja materiaalien viejä. Se vaikuttaa tuotantoketjuissa laajasti, Lund toteaa ja jatkaa:

– Korona ja Ukrainan kriisi yhdessä vaikuttavat siihen, että tuotantoihin tulee suuria pullonkauloja, kun materiaaleja ja esimerkiksi piisiruja ei saada tarpeeksi. Voisin kuvitella, että sillä on vaikutusta myös autopuoleen Suomessa.

Ennen kaikkea Lund näkee Valmetin tilanteen heijastelevan globalisaatiota.

– Suomi on pieni viejämaa, ja meille kaikki kaupan häiriöt, joita kriisien tai vaikka Kiinan ja Yhdysvaltojan taloussodan myötä tulee, heijastuvat helposti näin. Taustalla ovat myös isot globaalit muutokset, kuten vihreä siirtymä ja teknologia-aallot, kuten polttomoottoreista luopuminen, jotka varmasti alkavat näkyä myös Suomessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Täydennetty kauttaaltaan ja lisätty Rannuksen kommentit 7.56.

Lisätty Peter Lundin kommentit 19.55.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Kekkula
Jassåå
Taas. Tuo ei ole niitä varmimpia arpoja työpaikaksi.
Pääseekö ilman palkkatukea töihin?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Viimeisiä_viestejä
Vast: Jassåå
Pääsee töihin jos vaan jaksaa hakea. Eri asia sitten jaksaako siellä olla töissä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
jukkeri
Vast: Jassåå
Ei tosiaankaan mikään varma arpa.Jos sota jatkuu pidempäänkin, tehdas menee varmaan täysin kiinni.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.