Föli

Föli palauttamassa käteismaksumahdollisuuden busseihin – aikuisten käteiskertalipun hinta nousee eurolla

JUHA PAJU-HEIKKILÄ

Käteislippujen myynti on palautumassa Fölin busseihin 20. toukokuuta alkaen. Samalla käteisellä maksettavien kertalippujen hintaa nostetaan. Aikuisten kertalipun hinta nousee kolmesta eurosta neljään euroon ja lasten kertalipun hinta 1,50 eurosta kahteen euroon. Korotus ei vaikuta lähimaksulla ostettujen lippujen, mobiililippujen, lippuautomaateista tai palvelupisteistä ostettujen kertalippujen eikä matkakorttien hintoihin.

Käteislippujen myynti Fölin busseissa lopetettiin koronapandemian takia 27. joulukuuta 2021. Joukkoliikennelautakunnan kertoo, että käteismaksuja on toivottu takaisin busseihin erityisesti lasten takia. Suurin osa lapsista maksaa matkansa matkakortilla, mutta käteismaksumahdollisuutta on toivottu takaisin busseihin siltä varalta, jos matkakortti katoaa.

Hinnankorotuksella paikattaisiin liikennöintikustannusten nousua sekä ohjattaisiin asiakkaita lähimaksuun ja muihin maksutapoihin. Joukkoliikennelautakunnan mukaan linja-autoliikenteen kustannukset ovat kasvaneet talousarvion laatimisen jälkeen peräti seitsemän prosenttia. Lisätulo joukkoliikenteelle on noin 200 000-500 000 euroa vuodessa riippuen siitä, minkä verran käteiskertalippuja ostetaan. Asia tulee Turun joukkoliikennelautakunnan käsittelyyn ensi keskiviikkona.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kokouksessa esitetään myös Turun kaupunkipyörien eli fölläreiden käyttämistä Fölin kausikorteilla. Föllärien käyttöoikeus esitetään kuuluvan 30 päivää tai kauemmin voimassa oleviin kausikortteihin. Föli ei päätä fölläreiden asiakashinnoittelusta. Siitä on menossa ehdotus käsittelyyn kaupunkiympäristölautakunnalle.

Edellinen Turun kaupunkipyöräjärjestelmä päättyi syksyllä 2021 ja uusi järjestelmä otetaan käyttöön touko-kesäkuun vaihteessa. Kaupunkipyöriä eli fölläreitä tulee yhteensä 700 ja asemia noin 70, järjestelmä kasvaa siis huomattavasti entisestä.



Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (14)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Repe Cucco
Konkurssi häämöttää
4€ lipusta, unohtakaa matkustajat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jurmalainen
Vast: Konkurssi häämöttää
Outoa voihketta. Kuka muistaa sen,. milloin taksa nousi kolmeen euroon? Joukkoliikenteen maksut ovat nousseet todella vähän verraten siihen, miten palveluja on lisätty. Täällä puhutaan ilmaisesta joukkoliikenteestä ulkomaisissa kaupungeissa. Ei ole olemassa ilmaista joukkoliikennettä. Jostain sen kustannukset rahoitetaan ja maksaja oin sitten se vero-orja, joka ei mitään vastinetta maksamilleen euroille mistään saa., Vaikka kuljettajistakin päästäisiin eroon, eivät edes robottibussit ole ilmaisia käyttää, saati hankkia. Tuo porukalla kulkeminen taksilla on aina ollut vaihtoehto sille, että maksaa bussimaksun. Satamasta torille pääsee siten halvalla, mutta jos tutorilta pitää jatkaa esimerkiksi Paattisille. Loppumatkalle riittää, kun osoittaa matkansa maksetuksi ja taksilla sinne on kertynyt hintaa taatusti enemmän, kuin neljä euroa. Ja monelleko yleensä riittää, että pääsee satamasta torille, kun kotiosoite on jossain kauempana. Voisiko joskus hiukan miettiä, mitä jollain hinnalla saa, jos hetken kalliilta tuntuukin. Bensalitra. kossupottu, pizza, mitä' niitä onkaan mukavia asioita, joiden hinnat ovat nykyisen fölisysteemien aikana nousset moneen kertaan, mutta en ole huomannut kovin suurta meteliä nostetun asiasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Konkurssi häämöttää
Kyllä minä ainakin muistan edellisen korotuksen. Onneksi nykyinen on sentään jossain määrin vapaaehtoinen. Ja juu, kaikki peruskoulun käyneet ymmärtävät, että ”ilmainen” joukkoliikenteessä ja muissa julkisissa palveluissa tarkoittaa ilmaista käyttöhetkellä. En tiedä, mikä pakkomielle joillain oikeistolaisilla on valistaa ihmisiä asiasta, ikään kuin se olisi uutta tietoa. Muita ”ilmaisia” asioita Suomessa ovat poliisi, palokunta ja julkisten teiden käyttäminen. Jostain syystä näistä puhuttaessa valistusta tapahtuu harvemmin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jackalope
Vast: Konkurssi häämöttää
Yhtiöittäminen toimii Turussa hyvin. Hinnat nousevat ja palvelu laskee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jurmalainen
Vast: Konkurssi häämöttää
Eipä ole Jurmalaista kovin usein oikeistolaiseksi syytetty. En minä veroista kitise. Olen joskus jossain muussakin yhteydessä sanonut ja sanon taas. Nykyinen palvelujen rahoitustapa on ollut minun pelastukseni . Myös läheisten ihmisten viime hetket olivat verovaroin tuotettujen palveluiden ansiosta inhimilliset ilman, että olisi tarvinnut pantata kotia tai jättää syömättä. Mitä tulee tuohon pääasiaan, eli taksojen korotukseen käteismaksujen osalta, en minä niistä kovin suurta porua nostaisi. Ensimmäisellä kerralla maksaessa kirvelee, toisella kerralla harmittaa ja pian sen jälkeen voidaan todeta, että näin se on aina ollut. Sillä saa melko kattavan palvelunkin. Kahden tunnin voimassa olon aikana samalla maksulla ehtii liikkua melko laajalla alueella, eli ellei ole niitä kolmea kumppania, ei taksi kovin hyvä ja paljon halvempi vaihtoehto ole esimerkiksi Satamasta jonnekin pohjoiseen Turkuun tai naapurikaupunkiin., Ja kun käyttää matkakotia, on tarjolla halvempia matkoja. Mutta on oikein purnata, ettei päättäjille tule sellaista mielikuvaa, että ovat viisaita. Eivät aina ole, mutta tässä asiassa menee lähellä. Täytyy muuten muistaa sekin, että käteisen rahan käsittelykin maksaa jotain, eli sen tuotoista on sekin kustannus poissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mietiskelijä
Taksillako sittenkin?
Lentokentältä tai satamasta, joissa eniten kertamaksua käytetään, lähtevien kannattaa ottaa taksi ja ajella sillä keskustaan. Kerää vain neljän porukan pysäkillä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Taksillako sittenkin?
Lentokentältä saattaa vielä kannattaakin ajaa bussilla, mutta satamasta… on jo niin ja näin.
Neljä euroa. No, joillekin se on rahaa – toisille ei, mutta eivät he taida bussilla mennä muutenkaan..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Taksillako sittenkin?
Voi silti maksaa kortilla vanhaan hintaan. Korotus koskee vain käteisellä rahalla maksettuja matkoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Aboriginaali
Ihan pikkanen korotus
Törkeä kertakorotus 33 %, mutta ilmeisesti on tarkoituskin vähentää asiakkaita.

Kaikki puheet ympäristöasioista ja ilmastotoimista ovat Turussa pelkkää päättäjien teatteria, joilla yritetään perustella toimivien sähköbussilinjojen korvaamista jollain idioottimaisella Varissuon raitiotiellä. Eikä maksa paljon, alle miljardin. Muuten kaikki toimet tähtäävät yksityisautoilun lisäämiseen keskustassa.

Tallinnassa joukkoliikenne on ilmaista, ottaisitte oppia!

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hurweli
Vast: Ihan pikkanen korotus
No miten sen nyt ottaa. Koronan aikanahan käteismaksu ei ole ollut lainkaan käytössä, joten tulevaa hintaa voi tavallaan pitää ihan uutena maksumuotona omalla hinnallaan. Tällä välillä ehti käyttöön tulla lähimaksu, jonka hinta ei muutu.

Tallinna on huono esimerkki ilmaisesta joukkoliikenteestä. Alussa se toki nosti matkustajamääriä ja teknisistä syistä sai ihmisiä siirtämään paperinsa Tallinnaan, koska maksuttomuus koski vain kaupungissa asuvia. Vähemmälle huomiolle on jäänyt se, että maksuttomuuden aikana palvelutasoa on jouduttu alentamaan kustannusten takia ja siitä syystä ollaan tällä hetkellä lähtötilannetta huonomassa tilanteessa.

Houkuttelevassa joukkoliikenteessä palvelutaso on matkustajalle maksuttomuutta oleellisempi tekijä kunhan hinta on maltillinen. Ja esimerkiksi raitiotien tuoma palvelutason, nopeuden, esteettömyyden, täsmällisyyden ja kapasiteetin nosto on parhaimpia tapoja pitää nykymatkustajat ja houkutella uusia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Horhe
Jalot on aikeet
" .. sekä ohjattaisiin asiakkaita lähimaksuun ja muihin maksutapoihin."

Ai että ohjataan? Vai käytetään ihmisen hätää hyväksi?

".. toivottu takaisin busseihin siltä varalta, jos lapsen matkakortti katoaa."
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää