Junaliikenne

Reilun viiden miljoonan euron suunnittelutyö Hajalan ja Kupittaan väliselle kaksoisraiteelle käynnistyi

Salon ja Turun välisen Hajala-Kupittaa -kaksoisraiteen suunnittelu on alkanut. Noin 40 kilometrin mittaisen rataosuuden suunnittelutyö on jaettu kahteen ratasuunnitelmaan, joita toteuttamaan on valittu Sweco. Sopimusten yhteisarvo on noin 5,2 miljoonaa euroa.

– Olemme tyytyväisiä, että onnistuimme tässä markkinatilanteessa saamaan kovan luokan suunnittelijat edistämään hanketta, sanoo Turun Tunnin Juna Oy:n projektijohtaja Annika Salokangas tiedotteessa.

Hajalan ja Kupittaan välille suunnitellaan toinen raide nykyisen raiteen viereen. Työ sisältää rataoikaisuja, siltojen suunnittelua ja korjaussuunnittelua. Alueellisesti ratasuunnitelmat rajautuvat Salon Hajalasta Kaarinan Nunnaan ja Nunnasta Turun Kupittaalle.

– Maankäytön, ympäristövaikutusten ja olemassa olevien rakenteiden huomiointi on keskeisessä roolissa suunnittelussamme. Hankealueella on lähes 90 siltaa, yksi tasoristeys ja kolme rautatieliikennepaikkaa, joiden osalta tarvitaan erityistä huomiota ja suunnitteluosaamista, kertoo Swecon ratasuunnittelun liiketoimintajohtaja Jori Lehtikangas.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Helsingin ja Turun välistä uutta junayhteyttä edistetään hankeyhtiön vetämänä viidessä erillisessä suunnittelukokonaisuudessa: Espoo-Lohja, Lohja-Salo, Salo-Hajala, Hajala-Nunna ja Nunna-Kupittaa. Nyt kaikki suunnittelusopimukset on solmittu ja suunnittelutyö on käynnissä hankkeen koko rataosuudelta.

Pisimmällä on Salon ja Hajalan välinen rataosuus, jonka suunnittelu valmistuu jo kuluvan vuoden aikana. Espoo-Salo -oikoradan suunnittelu käynnistyi viime syksynä ja etenee aikataulun mukaisesti. Kaikki ratasuunnitelmat on tarkoitus saada valmiiksi teknisin osin vuoden 2023 loppuun mennessä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.