Raitiotieliikenne

Tässä ovat Turun raitsikan linjausvaihtoehdot – kiertävätkö kiskot koko Varissuon?

RIITTA SALMI
Turun kaupunginjohtaja Minna Arve ja kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen esittelivät raitsikkahanketta helmikuussa 2020. Reitin yksityiskohdat ovat vielä hionnassa.
Turun kaupunginjohtaja Minna Arve ja kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen esittelivät raitsikkahanketta helmikuussa 2020. Reitin yksityiskohdat ovat vielä hionnassa.

Turkulaiset pääsevät puntaroimaan kaupunkiin suunniteltavan raitiotien ykkösvaiheen linjausvaihtoehtoja. Mielipiteitä voi esittää Kerro kantasi -palvelussa. Kysely avautui tiistaina. Kommentointi päät...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (44)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Rainer Kukko
Runosmäki
Raitiovaunut olisi hyvä jatkaa toisessa osassa myös Runosmäkeen..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Runosmäki
Raitiovaunuhanke olisi hyvä haudata kaatopaikan uumeniin.

Näyttää olevan niin, että korruptoituneet päättäjät eivät kunnioita demokratiaa edes vähimmissä määrin. Raitiotiehanketta kannattaa kaikkien mielipidemittausten mukaan selvästi alle puolet alueen asukkaista. Silti nämä demokratiaa halveksuvat päättäjät eivät luovuta ennenkuin hanke on saatu läpi ja hanketta lobbaavat tahot maksavat hulppeat lahjukset heille tästä verovarojen ohjaamisesta oikeiden tahojen tarkuun. Siksi hanke viedään läpi, vaikka väkisin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Runosmäki
Kommentaattorilla on varmaan pitävää näyttöä päättäjien korruptiosta? Turkulaisilta kysyttiin viimeksi mielipidettä ratikasta kuntavaaleissa. Nämä päättäjät on niissä valittu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Runosmäki
Siis Turunkin päättäjätasolla on korruptiota ja paljon. Tämä näkyy etenkin kaavoituksissa.

Mutta. Raitiotien kaltainen ratkaisu ei kuulu asukkaille. Se kuuluu päättäjille joilla vastaavasti pitää olla paikkansapitävät tiedot asiasta.

Nythän toriparkistakin valehdeltiin ilmeisesti ihan päättäjätasolla. Eli luvattiin vähentää kadunvarsipysäköintiä ja se pistettiin jopa alkuperäiseen päätökseen. Sitten ujutettiin lisää parkkipaikkoja myöhemmin ja ne juntattiin läpi ilman että niistä päättävät tiesivät mistä on kyse.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Runosmäki
Mankala se jaksaa tällä palstalla toistella näkemystään äänestyksestä jonkinmoisena avoimena ja rajoittamattomana valtakirjana päättäjille. Joten kaipa minä sitten jaksan vastalauseena esittää omaa näkemystäni :-) On ihan selvää, että jos äänestyksessä ei kysytä yhdestä nimenomaisesta asiasta, niin äänestystulos ei kerro (välttämättä) äänestäjäkunnan tahtoa siitä asiasta. Äänestämällä esim. kerran neljässä vuodessa ei äänestäjä betonoi mielipidettään kaikista yksittäisistä asioista neljäksi vuodeksi. Demokratiaan kuuluu jatkuva vuoropuhelu sekä äänestäjien tahdon kartoitus ja kunnioittaminen myös vaalien välillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Runosmäki
Pyöräilijä: mitä näyttöä on väitteesi tueksi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Runosmäki
Viimeisin esimerkki korruptiosta kaavoituksessa ovat Puolimatkan Kaskenkadun kiinteistöt. Toriparkin valehtelusta taas ihan tässä lehdessä oli oma juttunsa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AKurkinen
turhaa touhua
Ei tule mitään ratikkaa !👎🏻
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
K.K.
Vast: turhaa touhua
Juuri näin. Miksi kaupungin veronmaksajien pitäisi valita sellaisten asioiden väliltä, joista kumpikaan ei koskaan tule toteutumaan kuin korkeintaan Arven sinisissä unelmissa.

Turkulaiset osaavat laskea ja jokainen Kalle 2v. ja sitä vanhempi pystyy helposti ymmärtämään, että nyt ollaan ostamassa Ferraria vaivaistaloon.

Ylimitoitettu hanke, jonka perusteena oli tarkotuksellisesti yliarvioitu asukasmäärä ja ennen koronaa sekä sähköpotkulautoja käytetty joukkoliikenteen tarvearvio. = Raitsikan valheellinen viherpesu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jurmola
Vast: turhaa touhua
Täysin samaa mieltä.. Budjeti olisi noin 500M€ - 800M€, mikä ylittyy 75% todennäköisyydellä yli kaksinkertaiseksi. Samalla rahalla Turku uudistaisi joukkoliikennteen kalustoa 200 vuodeksi kaasu / vety / säkömalleihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: turhaa touhua
Jurmola sit vetää täysin hatusta jotain satunnaislukuja ja nauraa niille. Sivistyneessä maailmassa tuota sanotaan olkiukoksi, harmi vaan että Suomessa nuo ovat keskustelupalstoja vaivaava syöpä.

Eli jos jatkossa kokeiltaisiin keskustella ihan faktoihin perustuvilla argumenteilla?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ande
Vast: turhaa touhua
Reilulla puolella miljardilla hankittaisiin hienot bussit hyvässä kunnossa olevine katulinjoineen koko kaupunkiin eikä vain Varissuolta satamaan. Ovatpa silloin linjamuutoksetkin halpoja ja nopeita ihan sen mukaan mitä toivomuksia uusissa kyselyissä saadaan ja uusia kerrostalorykelmiä päätetään kaavoittaa sinne sun tänne.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
MIKKO NERG
Kuka päätti raitiotien tulon.
Onko jo päätetty että turkuun tulee raitiovaunu?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vire
Vast: Kuka päätti raitiotien tulon.
Ei ole. Valtuustolle tarjottiin mahdollisuutta keskeyttää, mutta lepsuuttaan se päätti jatkaa suunnittelumiljoonien syytämistä kankkulan kaivoon. Sama muuten koskee Itsenäisyyden puistoa. Sen tuhoamista toki suunnitellaan miljoonilla. Rakentamattajättämispäätökset tehdään uudessa valtuustossa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Kuka päätti raitiotien tulon.
Valtuusto on päättänyt, että joukkoliikenneratkaisu tehdään tarvittavien selvitysten jälkeen. Tähän on sitoutuneet kaikki pormestarisopimuksen allekirjoittaneet puolueet. Lähiviikkoina on valmistumassa WSP:n yleissuunnitelma nyt kaavailulle välille. Tämän jälkeen voi vasta tehdä päätöksen, joka perustuu tutkittuun tietoon.

Olisi katastrofaalista tehdä päätöksiä ilman mitään tietoa asiasta. Ihan mitä tahansa päätöksiä. Valtuutettujen tärkein tehtävä on päättää yhteisistä asioista parhaan tiedon valossa, heillä on kaikki materiaali, kaikki selvitykset, kaikki laskelmat ja tarjoukset. Olemme valtuuttaneet heidät siihen. Olisi täydellistä luottamuksen pettämistä, jos kaiken tarjotun datan perusteella päättäisi asioista vasten kaikkien yhteistä etua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Bimbo
Tahtoo metron
Tehkää mieluummin metro. Turku-Raisio-Naantali jne.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Tahtoo metron
Eiku lentoyhteys Kaarina - Naantali, ilman välipysäkkejä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää

Luitko jo nämä?