Alusliikenteessä estettiin viime vuonna 20 vaaratilannetta: Saaristomerellä kolme alusta pelastettiin karilleajolta
Fintrafficin meriliikenteenohjauksessa estettiin vuonna 2021 kaikkiaan 20 erilaista alusliikenteen vaaratilannetta sekä kirjattiin yli 810 muuta alusliikennettä koskeavaa poikkeamaa tai rikettä. Saaristomerellä estettiin kahden kuivalastialuksen sekä yhden kalastusaluksen karilleajo.
Viime vuosi näyttäytyi Fintrafficin mukaan meriliikenteenohjauksessa vilkkaana, mutta alusliikenne sujui kuitenkin turvallisesti läpi vuoden.
– Vuoden 2021 aikana estimme 20 mahdollista vaaratilannetta, joihin sisältyi yhdeksän mahdollista karilleajon estoa. Estetyissä karilleajoissa oli kaikissa kyse tilanteista, joissa alus oli ajamassa kohti matalikkoa, mutta muutti suuntaansa VTS-keskuksen (Vessel Traffic Servicen eli alusliikennepalvelun) yhteydenoton jälkeen, taustoittaa tiedotteessa Fintrafficin meriliikenteenohjauksen operatiivinen johtaja Sari Talja.
Karilleajon estojen lisäksi VTS-keskus avusti kahta alusta navigoinnissa sekä ehkäisi onnettomuuksia tiedottamalla aluksille läheltä piti -tilanteista. Tällaisia tilanteita olivat esimerkiksi kahden aluksen lähi- ja kohtaamistilanteet sekä väyläalueelta ulosajamiset.
Alusliikenteen poikkeamissa korostuivat muun muassa kone- ja tekniset viat sekä rikkomukset reittijakojärjestelmissä.
– Vuonna 2021 meriliikenteenohjaus puuttui noin 20 000 kertaa alusten liikkumiseen varmistaen turvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden tiedottamalla, ohjeistamalla ja varoittamalla aluksia, keroto laatupäällikkö Kati Westerlund.
Fintrafficin meriliikenteenohjaus varmistaa merenkulun turvallisuuden ja sujuvuuden Suomen rannikolla, sen läheisyydessä olevilla kansainvälisillä merialueilla sekä Saimaan syväväylällä.