Liikenneturvallisuus

Alusliikenteessä estettiin viime vuonna 20 vaaratilannetta: Saaristomerellä kolme alusta pelastettiin karilleajolta

JUHA PAJU-HEIKKILÄ
Viime vuonna Saaristomerellä kolme alusta vältti karille karahtamisen Fintrafficin meriliikenteenohjauksen ansiosta. Arkistokuva.
Viime vuonna Saaristomerellä kolme alusta vältti karille karahtamisen Fintrafficin meriliikenteenohjauksen ansiosta. Arkistokuva.

Fintrafficin meriliikenteenohjauksessa estettiin vuonna 2021 kaikkiaan 20 erilaista alusliikenteen vaaratilannetta sekä kirjattiin yli 810 muuta alusliikennettä koskeavaa poikkeamaa tai rikettä. Saaristomerellä estettiin kahden kuivalastialuksen sekä yhden kalastusaluksen karilleajo.

Viime vuosi näyttäytyi Fintrafficin mukaan meriliikenteenohjauksessa vilkkaana, mutta alusliikenne sujui kuitenkin turvallisesti läpi vuoden.

– Vuoden 2021 aikana estimme 20 mahdollista vaaratilannetta, joihin sisältyi yhdeksän mahdollista karilleajon estoa. Estetyissä karilleajoissa oli kaikissa kyse tilanteista, joissa alus oli ajamassa kohti matalikkoa, mutta muutti suuntaansa VTS-keskuksen (Vessel Traffic Servicen eli alusliikennepalvelun) yhteydenoton jälkeen, taustoittaa tiedotteessa Fintrafficin meriliikenteenohjauksen operatiivinen johtaja Sari Talja.

Karilleajon estojen lisäksi VTS-keskus avusti kahta alusta navigoinnissa sekä ehkäisi onnettomuuksia tiedottamalla aluksille läheltä piti -tilanteista. Tällaisia tilanteita olivat esimerkiksi kahden aluksen lähi- ja kohtaamistilanteet sekä väyläalueelta ulosajamiset.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Alusliikenteen poikkeamissa korostuivat muun muassa kone- ja tekniset viat sekä rikkomukset reittijakojärjestelmissä.

– Vuonna 2021 meriliikenteenohjaus puuttui noin 20 000 kertaa alusten liikkumiseen varmistaen turvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden tiedottamalla, ohjeistamalla ja varoittamalla aluksia, keroto laatupäällikkö Kati Westerlund.

Fintrafficin meriliikenteenohjaus varmistaa merenkulun turvallisuuden ja sujuvuuden Suomen rannikolla, sen läheisyydessä olevilla kansainvälisillä merialueilla sekä Saimaan syväväylällä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.