Retrovideot

Retrovideo: LNG-tankkerin luovutus Turun telakalla vuonna 1997

Turun telakalla luovutettiin ensimmäiseen neljän aluksen sarjaan kuulunut LNG-tankkeri vuonna 1997. Lähivuosille odotettiin jatkoa, sillä kaasun hinta oli alhainen ja kaasuprojekteihin sijoittaminen t...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
yxxy
Muistoja lähivuosikymmeniltä runsaasti
Kaerner konsernin Masa Yards Turun Pernossa telakalla valmistettiin kookkaita LNG nesteytetyn kaasun tankkerisarja. Neljä 290 metristä tankkeria, mutta ei enempää. Yhtiö oli neuvoton yrittäessään isoille markkinoille, mutta mahtoivat määrätyt ehdot markkinoinnissa olla esteenä jatkosopimuksiin. Tuolloin 90-luvulla ko. laivoja valmistettiin Et.Koreassa ja Japani oli suuri kaasun ostaja. Masa Yardsin valmistamat laivat oli tilannut arabiemiirit ja...se tuotanto jäi tuolloin näihin laivoihin huolimatta isoista telakan investoinneista (3 jättikokoista hallia, tarvittavaa valmistusvälineistöä mm. plasmaleikkuulinja, erikoishitsauskoneet jne. sekä työläs ns. jigipukkirakenteet ym. ym.) yhteisarvolta mahdollisesti useita satoja miljoonia -markoissa!

Odotusarvot olivat suuret kuin myöskin laivarakenteitten kaavaillut tekniset pohjatyöt, mutta kova kilpailu taisi taittaa pienen maan telakan kilpailukyvyn huolimatta siitä, että Kvarner konserni norjalaisena oli kyennyt rakentamaan Itämeren alueelle telakkajärjestelmän jollaista tuskin tänä päivänä nyt alueelta kooltaan yhtä suurena löytyy. Yhtiön johtajana toimi Martin Saarikangas, helsinkiläinen kokenut laivateollisuusneuvos Di ja myöhemmin myöskin kansanedustajana tunnettu.

Nyt tänä vuosikymmenenä lng-laivoilla olisi maailmanlaajuista kysyntää ja Turusta esimerkiksi löytyisi lähihistoriaan perustuvaa osaamisen pohjakosketusta isojen alumiinisten (40m halkaisija) tankkien kokoonpanosta ja vaativista laivakonstruktioista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Muistoja lähivuosikymmeniltä runsaasti
yxxy: "Kaerner konsernin Masa Yards Turun Pernossa telakalla valmistettiin kookkaita LNG nesteytetyn kaasun tankkerisarja. Neljä 290 metristä tankkeria, mutta ei enempää."

Nuo LNG-alukset olivat siis viimeiset kaasutankkerit. Mutta eivät kuitenkaan ne ensimmäiset. Turussa rakennettiin 70-80 lukujen vaihteessa yhdeksän pienempää kaasutankkeria, ei tyyppiä LNG vaan tyyppiä LPG, Liquedified Petroleum Gas, eli siis nestekaasutankkereita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
VanhaLauri
Vast: Muistoja lähivuosikymmeniltä runsaasti
Viimeisen pallon alle pääsi kulkemaan ja ihmettelemään luokkakokouksen aikana, siinä ihminen oli pieni. Vahinko kun palloihin kehitetty tekniikka jäi jatkossa hyödyntämättä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Luitko jo nämä?