Junaliikenne

GRK aloittaa Turusta lähtevien ratojen kunnossapidon – 55 miljoonan euron sopimus tuo töitä 50 henkilölle Turussa ja Karjaalla

HENRI LUOMA
GRK Rail Oy vastaa 1.4.2022 alkaen lounaisrannikon radan ja turvalaitteiden kunnossapidosta. Noin 50 henkilöä aloittaa työnsä Turun ja Karjaan toimipisteissä.
GRK Rail Oy vastaa 1.4.2022 alkaen lounaisrannikon radan ja turvalaitteiden kunnossapidosta. Noin 50 henkilöä aloittaa työnsä Turun ja Karjaan toimipisteissä.

GRK Rail Oy vastaa huhtikuun ensimmäisestä päivästä alkaen lounaisrannikon radan ja turvalaitteiden kunnossapidosta. Suomen rataverkko on jaettu kahteentoista alueeseen, joiden kunnossapidon Väylävirasto kilpailuttaa viiden vuoden välein. GRK:n kumppanina on varsinaissuomalainen Maarakennus M. Mäkinen Oy. Tiedotteen mukaan noin 50 henkilöä aloittaa työnsä Turun ja Karjaan toimipisteissä. Joukossa on muun muassa päällysrakenne- ja turvalaiteosaajia.

Kunnossapidon sopimus kattaa koko Lounais-Suomen rataverkon, johon kuuluvat rantaradan (Turku– Kirkkonummi) lisäksi myös Turku–Toijala, Turku–Uusikaupunki ja Hyvinkää–Hanko radat.

– Käytännössä vastaamme siitä, että rataverkko on liikennekelpoinen koko ajan. GRK:n kunnossapitoon kuuluvat päivystys, tarkastukset, määräaikaishuollot, viankorjaukset ja lumityöt talvella sekä erikseen tehtäviä radan kunnostustöitä. Työ vaatii erityisosaamista sekä erikoiskalustoa ja -materiaaleja, GRK Rail Oy:n toimitusjohtaja Mikko Nyhä kertoo tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ratojen kunnossapito vaatii monipuolista osaamista, koska kunnossa pidetään radan päällysrakenne, turvalaitteet ja tietoliikennejärjestelmät. Yhteensä lounaisrannikon alue sisältää muun muassa 280 tasoristeystä, 300 vaihdetta, 280 siltaa, 16 tunnelia sekä suuren määrän ohjaus- ja turvalaitteita. Lämmitettäviä vaihteita on noin 170.

– Olemme valmiina aloittamaan työt tällä erittäin vilkkaasti liikennöidyllä alueella. Vuorokaudessa Kirkkonummen ja Karjaan välillä liikkuu 46 henkilöjunaa sekä Karjaan ja Turun välillä 36 henkilöjunaa. Alueella liikennöi myös tavarajunia. Junien nopeudet nousevat jopa yli 160 kilometriin tunnissa. Meillä on hyvää kokemusta vastaavanlaisesta vilkkaasti liikennöidystä alueesta, koska vastaamme ratojen ja turvalaitteiden kunnossapidosta myös Uudellamaalla, Nyhä sanoo.

Hiljattain valmistui GRK:n toteuttama Turku-Uusikaupunki rataosan sähköistys ja parhaillaan työn alla on Karjaa–Hanko-rataosan sähköistys.

Turkuun on suunniteltu suuria ratapihaan liittyviä investointihankkeita, jotka vaativat paljon töiden yhteensovittamista.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.